ZF 24 de ani

Paul Cazacu, CEO Uniqa Asigurări, despre anul 2011

19.11.2022, 19:52

Înainte de toate, doresc să vă felicit pentru cei douazeci şi patru de ani de activitate a publicaţiei Ziarul Financiar. Un parcurs de aproape două decenii şi jumătate este, cu siguranţă, un motiv de mândrie, atât prin prisma reuşitelor, cât şi a provocărilor şi oportunităţilor de a creşte şi de a fi tot mai buni.

Am ales să împărtăşesc cu voi câteva gânduri despre un moment aflat pe la jumătatea acestei frumoase călătorii, anul 2011. A fost un an al incertitudinilor, traversat de multe evenimente şi frământări importante la nivel global. Zona euro era marcată de o criză a datoriilor şi de planul de austeritate impus Greciei, odată cu ştergerea a 50% din datoria ţării. În Statele Unite, creşterea  economică sub aşteptări, coroborată cu un nivel ridicat al datoriilor, a condus la retrogradarea ratingului de ţară dat de Standard & Poor's, pentru prima dată în istorie, sub nivelul AAA. În Japonia, avea loc cel mai mare eveniment catastrofic înregistrat în ultimii douăzeci şi cinci de ani - cutremurul de 9 grade pe scara Richter, urmat de un puternic tsunami, care a inundat centrala nucleară de la Fukushima. Aceste fenomene au generat numeroase pierderi omeneşti şi un impact financiar însemnat. În România, aveau loc, de asemenea, evenimente importante. Pentru prima dată după o perioadă de şaizeci de ani, Regele Mihai susţinea un discurs în Parlamentul României, trecând în revistă valorile care ne reprezintă ca naţiune. Economia românească dădea semnale pozitive, 2011 fiind primul an în care revenea pe creştere, de la începutul crizei financiare globale. Acordurile cu FMI şi Comisia Europeană, precum şi politica fiscală prudentă aveau ca efect creşterea gradului de încredere a investitorilor în ţara noastră.

Privit dintr-o perspectivă personală, anul 2011 a reprezentat pentru mine un moment de turnură în carieră. După şapte ani petrecuţi în Big Four, asumându-mi diverse roluri, atât în audit, cât şi în consultanţă, am acceptat o nouă provocare şi m-am alăturat echipei de management din cadrul UNIQA Asigurări, în postura de CFO.

Emoţia schimbării a fost tributul oferit unei perioade importante din evoluţia mea profesională, o perioadă care mi-a adus multe satisfacţii şi m-a şlefuit ca expert în zona financiar-bancară, marcând, totodată, începutul carierei mele în top managementul unui grup important din industria asigurărilor, cu o vechime de peste 200 ani în acest domeniu. Tranziţia către o nouă zonă a parcursului meu profesional a însemnat şi o schimbare culturală importantă. Dintr-un mediu foarte dinamic, în permanenţă în contratimp, în care se succed diverse modele de business, strategii şi poziţionări, am venit într-un un mediu stabil, cu cicluri mai lente de schimbare şi testare, dar, în acelaşi timp, cu o nevoie importantă de transformare şi reaşezare. Practic, am trecut de la rolul de arbitru / observator la cel de implementator şi am devenit mult mai atent la modul în care organizaţia răspunde la mesajele strategice, dar şi la cele venite din mediul extern. Am învăţat că transformarea poate crea panică şi rezistenţă dacă nu este comunicată adecvat. În perioadele de criză, nevoia de comunicare clară este mai prezentă şi ridică mai multe provocări decât în momentele de acalmie, iar cel mai important este să începi mesajul întotdeauna explicând “de ce” este necesară schimbarea şi nu ce trebuie schimbat sau cum. La început, aveam senzaţia că nu sunt ascultat, că mesajele nu sunt înţelese sau că urgenţa în care trebuie să se întâmple lucrurile nu este clară. Dar, cu timpul, am înţeles că nivelul de motivare era direct proporţional cu modul în care transmiteam eu informaţia. 

„De asemenea, experienţa m-a învăţat că schimbările majore se fac prin colaborarea strânsă în cadrul echipei, iar o idee bună se poate ivi de unde te aştepţi mai puţin. De aceea, în postura de lider, cred că este important să creezi o cultură deschisă şi un mediu în care oamenii se simt confortabil să îşi exprime punctul de vedere.”

Trecutul este întotdeauna o sursă importantă de inspiraţie pentru viitor şi peste 90% dintre deciziile pe care le luăm se bazează pe experienţe cu care suntem familiari. În viaţa oricărui lider cred că sunt importante momentele cu el însuşi, acele momente de reflexie, în care analizează la rece repercusiunile acţiunilor şi deciziilor sale, pentru a încerca să îşi şlefuiască aptitudinile. Din punctul meu de vedere, pentru procesul de învăţare, deciziile greşite şi eşecurile sunt extrem de valoroase dacă ai capacitatea să treci peste ele şi să extragi motivele pentru care lucrurile s-au întâmplat aşa. Acum, dacă contextul s-ar repeta, cu siguranţă traiectoria mea în carieră ar fi aceeaşi şi, din acest punct de vedere, nu regret niciuna dintre deciziile pe care le-am luat. Din perspectiva comportamentului meu, ca lider, cu siguranţă aş face lucrurile altfel, reflectând din unghiul experienţei acumulate. Şi unii, şi ceilalţi. Evident, preferăm experienţele pozitive, însă cred că anii răi, deşi ne pun la încercare, ne ajută să ne şlefuim capacitatea şi abilităţile, să ne testăm nivelul de adaptare şi să deprindem rezilienţă. Şi, poate, să apreciem mai mult anii buni. Aceştia vin în completare şi confirmă cumva calitatea şi oportunitatea deciziilor noastre, ne fac să fim mai mulţumiţi şi mai încrezători, dar ne oferă tototdată liniştea şi răgazul necesare pentru a ne pregăti în faţa provocărilor următoare. Succesiunea aceasta face parte din viaţa noastră şi cred că este important să încercăm să ne împăcăm cu ea şi să extragem ce este mai bun din tot ceea ce experimentăm. Prin rolul meu de la nivel profesional, este nevoie să fiu în permanenţă la curent cu ceea ce se întâmplă în economie şi în industria financiară. Regăsesc în articolele din cadrul ZF acel ton imparţial, solid fundamentat şi diversificat, care mă ajută să fac corelaţii, să interpretez anumite direcţii şi să îmi reajustez traseul strategic. Revin la unul dintre evenimentele importante ale anului 2011 şi aş dori să menţionez articolul ZF care aducea în perspectivă scenariile despre viitorul zonei euro, realizate de către analiştii de la PricewaterhouseCoopers. La momentul respectiv, aceştia vorbeau despre conturarea unei noi realităţi fiscale, în contextul în care uniunea monetară era marcată de trasformări profunde, de ajustări şi incertitudini fără precedent şi despre care predicţiile spuneau că va fi de nerecunoscut până la finalul anului următor. Cred că este un articol de analiză bine documentat şi conectat la contextul global, unul dintre numeroasele materiale valoroase realizate de ZF, oferind repere importante pentru mediul de business din România.

Află aici cele mai importante informatii despre Gala ZF 2022