Claudiu Popa a pus bazele unei afaceri de producţie de mied, o băutură răcoritoare puţin alcoolică, obţinută din fermentarea mierii de albine şi apă. Pasionat de istorie, Popa a investit în 2012 suma de 30.000 de lei în prima miedărie din România, investiţie pe care estimează să o recupereze în aproximativ doi ani de acum încolo.
„Pasionat de istorie şi de apicultură, aş spune că întâlnirea mea cu miedul a fost inevitabilă“, descrie Claudiu Popa, fondatorul afacerii Mied Dacic, procedeul de producere a miedului. El a pus în 2012 bazele primei miedării din România, în Timişoara. Popa, care este în prezent responsabil şi de departamentul de dezvoltare al unei firme timişorene cu profil alimentar, spune că dacă ar fi luat decizia unui astfel de proiect ca un om de afaceri, nu s-ar fi aventurat în aceasta, mai cu seamă că recuperarea investiţiei, de aproximativ 30.000 de lei, va mai dura încă aproximativ doi ani.
„Procesul de producţie este unul îndelungat, produsul fiind comercializat cel mai devreme peste şase luni de la începerea procesului de producţie, perioadă în care este nevoie de alte investiţii pentru crearea de noi loturi de mied, iar la baza lui stă o materie primă costisitoare pentru producţia unei astfel de băuturi.“
În prezent, unitatea de producţie se află în Timişoara, dar şi-a propus mutarea acesteia în mediul rural, într-o localitate din apropierea oraşului, mai potrivită pentru extindere, dar şi pentru dezvoltarea unei stupine care să le asigure autonomia în ce priveşte furnizarea de materie primă. Preţurile sortimentelor de mied produse se situează în intervalul 20- 40 de lei, iar cei care îl cumpără sunt mai ales tinerii:
„De regulă sunt tineri, interesaţi de băuturi artizanale şi dornici să privească dincolo de limitele rafturilor de supermarket. Apoi vin cei interesaţi de istorie, de arheologie culinară, de tradiţii, de identitatea naţională“, explică Ciobanu. Produsele Mied Dacic sunt comercializate în prezent în şapte localuri din reţeaua HoReCa cu specific tradiţional şi/sau frecventate de tineri, cât şi într-un magazin cu profil apicol. Îşi promovează produsul mai ales în mediul online, prin intermediul prietenilor ce îi încearcă produsele, cât şi prin participarea la evenimente inedite, cum ar fi concursul de bărbi şi mustăţi, unde au acordat premii în produse câştigătorilor.