Gabriela Culda, 42 de ani, care a lucrat mai mulţi ani în domeniul asigurărilor şi a avut şi o afacere în construcţii, s-a reorientat către un business cu lavandă în 2009, odată cu venirea crizei, şi a pus pe picioare Lavandă de Cluj.
„Am accesat fonduri europene din Măsura 112 Tineri Fermieri, am studiat mai multe culturi şi am ajuns la lavandă. Este o afacere frumoasă“, spune antreprenoarea, care deţine entitatea fiscală PFA Culda Gabriela.
Gabriela Culda a început iniţial cu 4.000 de metri pătraţi, dar treptat s-a extins şi în prezent cultivă lavandă pe un teren cu o suprafaţă de un hectar. În această afacere, antreprenoarea a investit peste 30.000 de euro. Ea comercializează butaşi de lavandă, buchete, săculeţi de lavandă sau alte obiecte lucrate manual. Gabriela povesteşte că la început totul era foarte frumos pentru că nu avea concurenţă pe piaţă, însă încet, încet a început să se confrunte cu un fenomen de care se lovesc mulţi antreprenori tineri, şi anume lipsa posibilităţii de a-şi vinde producţia din cauza preţurilor mici care se oferă.
„E foarte greu să-ţi valorifici producţia în România ca producător mic. (...) În Italia, de exemplu, un producător mic care are două-trei hectare de lavandă îşi poate vinde marfa unui procesator şi îşi continuă producţia. Acolo producătorii mici au subvenţii, nu plătesc atât de multe taxe şi impozite“, spune Gabriela Culda. De asemenea, ea povesteşte că se loveşte deseori de faptul că mulţi români nu ştiu ce este lavanda şi la ce se poate folosi. „Am fost întrebată de multe ori ce este aceea lavandă. La noi nu este ca în Germania sau Franţa, unde toată lumea cunoaşte lavanda şi sunt magazine în care se vinde toată gama de produse din lavandă.“
Antreprenoarea voia iniţial să deschidă astfel de magazine în ţară, în oraşe precum Bucureşti sau Cluj-Napoca, însă deocamdată aşteaptă să vadă ce se va întâmpla în piaţă şi apoi îşi va continua planurile. Pentru viitor spune că ar vrea să încerce să mai ia nişte fonduri europene pentru înlocuirea utilajelor existente, pentru achiziţionarea unei noi suprafeţe de teren, dar vrea şi să diversifice gama de produse, atât din lavandă, cât şi în combinaţii cu alte plante.