ZF 24

A investit peste 30.000 de euro într-un business cu lavandă în Cluj

A investit peste 30.000 de euro într-un business cu lavandă în Cluj

Autor: Mădălina Panaete

05.04.2015, 18:00 6716

Gabriela Culda, 42 de ani, care a lucrat mai mulţi ani în domeniul asigurărilor şi a avut şi o afacere în construcţii, s-a re­o­rientat către un business cu la­vandă în 2009, odată cu venirea crizei, şi a pus pe picioare Lavandă de Cluj.

„Am accesat fonduri europene din Măsura 112 Tineri Fermieri, am studiat mai multe culturi şi am ajuns la lavandă. Este o afacere frumoasă“, spune antre­pre­noarea, care deţine entitatea fiscală PFA Culda Gabriela.

Gabriela Culda a început iniţial cu 4.000 de metri pătraţi, dar treptat s-a extins şi în prezent cultivă lavandă pe un teren cu o suprafaţă de un hectar. În această afacere, antreprenoarea a in­ves­tit peste 30.000 de euro. Ea comer­cia­lizează butaşi de lavandă, buchete, să­culeţi de lavandă sau alte obiecte lu­crate manual. Gabriela povesteşte că la început totul era foarte frumos pen­tru că nu avea concurenţă pe piaţă, însă încet, încet a început să se confrunte cu un fenomen de care se lovesc mulţi an­tre­prenori tineri, şi anume lipsa posibi­lităţii de a-şi vinde producţia din cauza preţurilor mici care se oferă.

„E foarte greu să-ţi valorifici pro­ducţia în România ca producător mic. (...) În Italia, de exemplu, un pro­du­cător mic care are două-trei hectare de la­vandă îşi poate vinde marfa unui pro­ce­sator şi îşi continuă producţia. Acolo producătorii mici au subvenţii, nu plă­tesc atât de multe taxe şi im­pozite“, spu­ne Gabriela Culda. De ase­menea, ea povesteşte că se loveşte deseori de fap­tul că mulţi români nu ştiu ce este la­vanda şi la ce se poate folosi. „Am fost în­trebată de multe ori ce este aceea la­vandă. La noi nu este ca în Germania sau Franţa, unde toată lumea cunoaşte la­vanda şi sunt magazine în care se vin­de toată gama de produse din lavandă.“

 

Antreprenoarea voia iniţial să deschidă astfel de ma­gazine în ţară, în oraşe precum Bu­cu­reşti sau Cluj-Na­poca, însă deocamdată aşteaptă să vadă ce se va întâmpla în piaţă şi apoi îşi va continua planurile. Pentru viitor spune că ar vrea să încerce să mai ia nişte fonduri europene pentru înlocuirea utilajelor existente, pentru achi­zi­ţio­na­rea unei noi su­prafeţe de teren, dar vrea şi să diversifice gama de pro­duse, atât din lavandă, cât şi în combinaţii cu alte plante.

AFACERI DE LA ZERO