ZF 24

Acciza a făcut parte dintr-un pachet mai mare negociat cu FMI. Alternativa era creşterea cotei unice la 18%

Foto Andreea Alexandru

Foto Andreea Alexandru

Autor: Mirabela Tiron, Ovidiu Tempea

08.12.2013, 20:04 162

Ce a msi spus Liviu Voinea

  • Despre preţul benzinei:

„Întrebaţi şefii marilor companii petroliere dacă pot să vă dea o estimare, şi, dacă o să primiţi un răspuns, mergeţi şi jucaţi la bursă pe răspunsul ăsta. (...) Am făcut un impact şi, după cum aţi văzut, BNR în urma introducerii acestei măsuri nu şi-a modificat ţinta de inflaţie. A rămas deci, cu tot cu impactul pe aceste măsuri, ţinta de inflaţie care este 2,5% plus minus 1%, şi continuă să fie respectată. Inflaţia va fi în interiorul intervalului maxim", a explicat el.

  • Despre acciză

„Acciza a făcut parte dintr-un pachet mai mare negociat cu FMI. Înlocuirea accizei, amânarea accizei, orice astfel de variantă, trebuie să fie compensată de o altă măsură, fie pe partea de cheltuieli, fie pe partea de venituri, prin altă măsură pe venituri. Situaţia în care ar creşte deficitul nu e acceptabilă", a afirmat el.

Voinea nu spune cine a propus acciza la benzină, dar divulgă că FMI a vrut creşterea cotei unice.

„Cine a venit cu această măsură? Ele nu sunt personalizate. Au fost multe măsuri pe masă (...) nu are rost să intrăm în astfel de detalii. Aceste măsuri se discută cu partea română şi noi le asumăm. O măsură care a fost pe masă, nu la solicitarea părţii române, şi pe care nu am adoptat-o, a fost creşterea cotei unice. De la 16 la 18%. N-am adoptat-o pentru că ne-am uitat la efectele asupra întregii economii", a spus Voinea.

  • Unde se vor duce banii din acciză?

Ministrul a arătat că măsura creşterii accizei cu 7 eurocenţi aduce la buget 2,6 miliarde lei.

„E un principiu în buget. Nu pot să prevăd cu articol special exact suma aceasta se duce exact în bugetul acesta. Nu-mi permite legea. Bugetul pentru autostrăzi şi drumuri naţionale este de 6,2 miliarde lei, în timp ce încasările din această taxă sunt la jumătate. Bugetul CNADNR a fost de 5 miliarde lei în 2013, va fi de 6,2 miliarde lei în 2014 şi este prevăzut să crească la 7 şi 8 miliarde lei (...). O bucată mai mare decât ai băgat în buget prin această acciză se duce în autostrăzi, dar nu poţi să identifici exact, nu te lasă legea", a spus el. Ulterior, el a confirmat că de la bugetul de stat vor fi finanţate anul viitor doar două autostrăzi, Comarnic - Braşov şi Suplacu de Barcău - Borş, care însumează 856 milioane lei. La acestea se adaugă centuri ocolitoare în regim de autostradă şi drumuri naţionale.

  • despre bugetul pe 2014

„Când se face un buget nu se poate face pe poveşti cum se va îmbunătăţi colectarea. Se face pe nivelul colectării din anul precedent şi, dacă trei luni la rând ai încasări mai mari peste ce s-a programat, abia atunci, la rectificare, poate fi luat în calcul un venit suplimentar din îmbunătăţirea colectării. Chiar dacă eu aş spune că vom încasa mai mult, nu am voie prin regulamentul european să pun această creştere în buget", a spus el.

  • despre pensii

„Este o situaţie fără precedent şi juriştii trebuie să-şi exprime opinia. Pensiile vor creşte, dar creşterea va fi plătită retroactiv dacă nu intră în vigoare toate legile. Bugetul asigurărilor sociale primeşte transfreruri de la bugetul de stat", a declarat el.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO