ZF 24

Acordul de roaming naţional RCS&RDS - Vodafone: cine îi lămureşte pe clienţi pentru ce servicii plătesc?

Acordul de roaming naţional RCS&RDS - Vodafone: cine îi...

Autor: Adrian Seceleanu

20.07.2014, 20:10 23532

De la începutul lunii aprilie, când informaţia că telefoanele mobile cu cartele sim de la RCS&RDS vor putea funcţiona şi în reţeaua Vodafone exploda în industria locală de comunicaţii, dând astfel brusc o nouă relevanţă, naţională, portofoliului ultra-agresiv de abonamente al operatorului deţinut de discretul antreprenor Zoltan Teszari din Oradea, şi până în prezent - când utilizatorii care au semnat contracte pentru planurile tarifare Digi Mobil încep să reclame clauze ascunse în furnizarea serviciilor - clienţii serviciilor de comunicaţii mobile au fost şi continuă să fie abandonaţi de cei care ar trebui să le apere interesele: Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Să recapitulăm faptele: în luna aprilie RCS&RDS - operatorul dominant din industria de cablu şi internet fix din România - dar în acelaşi timp cel mai mic jucător în telefonia mobilă - cu venituri de nici 40 mil. euro pe an din acest business şi cu puţin peste un milion de clienţi obţinuţi în mare parte prin oferirea unor cartele sim gratis clienţilor de cablu şi net - semna un contract de roaming naţional cu Vodafone, al doilea jucător de pe piaţa de telefonie mobilă, care obţine anual venituri de peste 800 mil. euro din acest business, pentru care are peste 8 milioane de clienţi.

Ce înseamnă acest termen tehnic “roaming naţional”? Că utilizatorii de cartele sim de telefonie mobilă de la RCS&RDS îşi pot utiliza telefonul şi în zonele în care reţeaua DigiMobil nu are acoperire. Este informaţia care probabil i-a determinat pe mulţi dintre clienţii RCS&RDS care aveau aruncate printr-un sertar cartelele sim de la RCS&RDS să le caute brusc şi să vadă dacă acestea mai funcţionează. Acest lucru s-a întâmplat dintr-un motiv foarte simplu - acordul cu Vodafone, care susţine că are “cea mai tare reţea” de telecomunicaţii mobile din România, făcea brusc firma lui Teszari un jucător “credibil” şi pe telefonia mobilă, în condiţiile în care utilizatorii aveau dintr-o dată siguranţa că acolo unde nu au acoperire Digi Mobil vor putea trece imediat, păstrând tarifele fără rival ale RCS&RDS, în reţeaua Vodafone.

La finele lunii aprilie, după ce anunţul acordului de roaming naţional devenea public, RCS&RDS lansa pe piaţă noul său portofoliu de abonamente de telefonie mobilă, prin care făcea DEX-ul să se ruşineze pentru definiţia dată agresivităţii: 5 sau 10 euro pe lună (5 euro este tariful promoţional disponibil doar pentru clienţii care au şi cablu / satelit TV şi net fix de la RCS&RDS) pentru apeluri nelimitate în orice reţea naţională şi 5GB de trafic de date pe internet. Cum au citit clienţii aceasta ofertă? Plătesc 5 / 10 euro pe lună pentru apeluri nelimitate şi 5 GB pe net şi dacă reţeaua Digi Mobil nu merge sau nu există am garanţia, siguranţa, confortul, liniştea că trec imediat în reţeaua Vodafone (care se declară în propriile sale reclame drept “cea mai tare” de pe piaţă).

Câteva luni mai târziu, într-o tăcere aproape deplină a celor două companii implicate în acest acord, spartă doar de câteva anunţuri sumare publicate pe pagina web a RCS&RDS, utilizatorii care au semnat pentru serviciile Digi Mobil încep - sunt sute, mii sau zeci de mii? - să primească notificări prin care sunt avertizaţi asupra restricţiilor în utilizarea serviciilor de roaming naţional.

Clienţii care au ales abonamentele Digi cu gândul că vor avea acces la cei 5 GB de trafic de net oriunde ar fi în România pentru că dacă nu e reţea RCS&RDS este sigur reţea Vodafone au aflat, după cum au scris colegii de la GO4IT.ro, că de fapt într-o lună nu pot utiliza decât 100 de MB de date în reţeaua Vodafone, adică nici măcar 10% din volumul de date lunar. Limita nu apare nicăieri în contractele cu clienţii, iar RCS&RDS nu a comunicat nici măcar acum dacă limita este una temporară sau nu.

Singura referire la această limitare, publicată recent pe pagina web a RCS&RDS, nu oferă niciun detaliu clar legat de serviciile de date ba chiar, şi mai mult, îşi avertizează utilizatorii că este posibil ca şi utilizarea serviciilor de voce să fie limitată, dacă apelurile realizate prin reţeaua Vodafone depăşesc o anume limită, neprecizată.

Iată cum sună avertismentul în original, pe pagina web a RCS&RDS: “În cazul utilizării serviciilor de telefonie şi date mobile prin selectarea şi menţinerea telefonului mobil în reţeaua de roaming naţional şi/sau utilizării exclusive a serviciului de roaming naţional într-un singur punct geografic fix, deşi serviciile achiziţionate sunt prin natura lor servicii mobile de comunicaţii electronice şi/sau utilizării exclusive a unei reţele mobile de roaming naţional chiar şi atunci când abonatul se află în aria de acoperire a reţelei Digi Mobil şi dacă prin aceasta se înregistrează un consum superior valorilor medii ale consumurilor de servicii de comunicaţii electronice, setările tehnice ale reţelei pot conduce automat la restricţionarea serviciului de roaming naţional”.

În traducere, paragraful ar putea fi rezumat astfel: “este posibil ca pe lângă limita de 100 de MB de date transferaţi când nu sunteţi în reţeaua Digi Mobil, să vi se limiteze şi durata apelurilor când folosiţi reţeaua Vodafone. Cât de mare e limita şi când o să v-o aplicăm veţi afla pe propria piele, Cu drag, RCS&RDS. Şi Vodafone”.

O altă întrebare care se pune este: care sunt valorile medii ale consumurilor de referinţă care sunt luate în calcul de RCS&RDS şi Vodafone? Cele comunicate de ANCOM care arată că în medie de pe o cartelă sim sunt iniţiate 3 ore şi 53 de minute de apeluri (date valabile în 2013)? Sau datele din reţeaua RCS&RDS? Sau din reţeaua Vodafone? Şi cum mai rămâne cu apelurile nelimitate atunci dacă un client este în concediu, în delegaţie sau pur şi simplu la “casa de la ţară a bunicilor” într-o localitate fără acoperire Digi Mobil?

Acordul de roaming naţional este valabil doar pentru abonamente sau şi pentru cartelele preplătite ale RCS&RDS? Ce tip de telefoane sunt compatibile cu serviciile negociate între cei doi operatori?

Consumatorii sunt lăsaţi complet în ceaţă şi nici nu au de unde să obţină un răspuns pentru că operatorii din call-centere nu îl au iar pe pagina web a RCS&RDS nu există date clare. Nici întrebările media nu au mai mult succes.

Unde sunt în acest context cele două autorităţi naţionale care ar trebui să vegheze la apărarea intereselor sutelor, miilor sau poate zecilor de mii de clienţi afectaţi de limitările ascunse din acest contract: cea de reglementare în comunicaţii şi de protecţie a consumatorilor?

Dacă acesta este primul contract de roaming naţional semnat în istoria pieţei de telefonie mobilă din România, de ce ANCOM nu a făcut nimic pentru a le explica clienţilor ce prespune un asemenea acord? Dacă nimeni în România nu a fost în stare să avertizeze asupra limitărilor inerente din aceste contracte de ce nu a făcut-o ANCOM în avans?

Nu spune nimeni ca ANCOM să publice o copie a contractului dintre RCS&RDS şi Vodafone, în a cărui posesie se află, sau să dezvăluie cum s-a ajuns în situaţia ca acesta să fie semnat, însă - la fel ca în cazul ANPC - absenţa unei intervenţii publice sau “private” (pe căi oficiale) care să ducă la clarificarea situaţiei pentru clienţii de servicii de telefonie mobilă - este inexplicabilă în condiţiile în care din aprilie până în prezent contractul RCS - Vodafone este cel mai fierbinte subiect dezbătut în industrie - şi de către consumatori pe forumuri şi de către manageri.

Este adevărat, pe net clienţii care au semnat pentru un asemenea contract de la RCS&RDS sunt deja taxaţi. “Păi ce, credeau că vor consuma 5 GB de date şi apeluri nelimitate plătind doar 5 sau 10 euro în reţeaua Vodafone? Nu era fezabil, cum au crezut aşa ceva?” Da, poate că un semn de întrebare mai accentuat era necesar. Însă aşa cum a fost comunicată oferta RCS&RDS aceasta sugera că limitările date de tarifele sale mult mai mici vor fi altele - de exemplu blocarea accesului la reţeaua 4G a Vodafone sau eventuale probleme la trecerea dintr-o reţea în alta - întreruperea apelurilor, pierderea unor apeluri etc.

Dar până la urmă sarcina ANCOM şi ANPC este să apere interesele consumatorilor, sau să îi împartă între ne-informaţi şi informaţi şi să se amuze sau să privească impasibil de pe margine? Să lupte ca utilizatorii să ia decizii fiind informaţi, sau să realizeze ce se întâmple pe piaţă şi să nu facă nimic?

Sunt problemele unor utilizatori care plătesc doar 2, 5 sau 10 euro pe lună prea mici pentru a fi băgate în seamă?

UPDATE:  RCS&RDS aduce clarificări legate de acordul cu Vodafone: datele în roaming - gratuite până în septembrie, în limita a 100 MB pe lună

 

Încălcarea Legii Concurenţei poate duce la amenzi de milioane de euro