ZF 24

Adevarul de la mall: în spatele atmosferei glamour de la raft se află contractele grele, de sute de pagini, în care dezvoltatorul se asigură că chiriaşul are un singur drept – să tacă mâlc şi să înghită!

Adevarul de la mall: în spatele atmosferei glamour de la...

Autor: Claudiu Costin

28.05.2014, 16:05 5611

Pe 23 mai, s-au împlinit 3 ani de la lansarea filmului “Too big to fail”. O “TV drama” cu mari actori americani de film vorbeste despre culisele realităţii toxice a celei mai mari crize  din ultimii 80 de ani, în care marii actori financiari/de business au primit perfuzii din banii publici, pentru că, nu-i aşa, erau prea mari să  cadă. Oficial, criza s-a încheiat (ce, nu ştiaţi?), dar lumea – financiară, economică, socială, cum vreţi - nu este şi nu va mai fi la fel ca cea dinaintea scenariului “too big to fail”. Dar nu despre astfel de filozofii vreau să  vorbesc acum, mai ales că  nu mă  încadrez nici pe departe în cei “too big să  nu-şi dea cu părerea”. Plus că,  în general, suntem “too small să înţelegem adevărul acestei crize”.

Intervenţia mea pleacă  de la o ştire proaspătă, în care aflu că  dezvoltatorul unuia din cele mai mari malluri din Bucureşti (al doilea ca vânzări)  a primit o amânare din partea băncilor. Din start vă spun că  este o ştire bună  atât pentru actorii implicaţi, cât şi pentru economie, în general. Păstrând proporţiile, suntem şi aici într-un soi de mecanism al lui “too big to fail” -  nu are sens să  insistăm asupra subiectului. Repet că  vorbim de o ştire cu impact pozitiv şi  urmez scenariul românesc “ să  moară  şi capra vecinului”. Oricine a încercat să  facă  o afacere cât de mică ştie că  acest scenariu pur şi simplu nu se poate aplica, când toţi suntem în aceeaşi oală  (găleată ?). De cei care încearcă  afaceri mari, nu mă  pronunţ, că  la ei se aplică  alte principii.

Probabil că  v-aţi dat seama că  sunt un antreprenor de talie mică, care nu a primit şi probabil că  nu o să  primească  vreodată  vreo amânare de la bancă, de la stat, de la lumină, gaze sau mai ştiu eu de la cine. Până  acum câteva săptămâni, am avut două  magazine prin care aduceam, în exclusivitate, o marcă  de lux de cosmetice hand-made. In ultimii ani, la nivel global, brandul a intrat într-o periodă  de scădere serioasă, aşa că  … nu mă  plâng, nici eu nu am mai plătit impozit pe profit pe ultimii ani. Chiar dacă  între timp mi-am diversificat afacerile (nevoia te învaţă !) nu am renunţat la cosmetice, sperând în depăşirea crizei şi revenirea cererii de produse de calitate ( scuzaţi dacă  sună  prea naiv). In noiembrie anul trecut, am intrat, într-un final, în mall-ul care tocmai se deschidea la Ploieşti. Zic “într-un final”, pentru că  dezvoltatorul, cu care încheiasem contract pe cinci ani (că  aşa e cu dezvoltatorii, le plac cincinalele) ne-a cerut înţelegere că  nu a putut să  finalizeze investiţia la timp ( adică  2012). Deh, criza, nu e vina omului/dezvolatorului!

M-am mutat cu speranţe în cei  xxx mp din mall-ul din Ploieşti, oraş mare, cu o clasă  de mijloc care părea că, în medie, nu a fost chiar aşa de decimată  de criză. M-am îngrijorat când  contabilul mi-a arătat devizul final al investiţei de 90.730,01 de lei în amenajarea spaţiului ( pentru că  l-am recepţionat la roşu, iar investiţia - de la baterie şi sifon pana la vitrina şi boxe audio - va rămâne dezvolatorului, prin contract). Apoi mi-a amintit că  începe să curgă chiria, plus contribuţiile lunare de marketing şi utilităţi, plus alte cheltuieli fixe prin care dezvoltatorul mi-a dat dreptul să  respir. Dar, cum eu nu sunt din categoria unui sus-pus care, recent, ne spunea cum i-a trântit telefonul contabilului şi i-a dat  mâna să  constate că  “în ţara asta se fac tot mai greu afaceri”… am mers mai departe.

Vorba vine, pentru că … nu a mers! Reclamă  în ziare locale, campanii de marketing, promoţii, evenimente…totuşi nu a mers aventura mea ploieşteană . Am ajuns doar în punctul în care nu am mai putut acoperi nici chiria, ca să  nu mai zic de celelalte cheltuieli. Si nu a  trecut nici macar primul din cei cinci ani, şi in pofida clauzei de ieşire la un an care o aveam, imi doream lucrurile să meargă! M-am adresat dezvoltatorului, solicitându-i, mai întâi, reducerea chiriei cu 25%   – să  dea dovadă  de pragmatism, că  suntem parteneri, unul fără  altul nu se poate… N-am primit nicio reacţie, decât somaţia că  trebuie să - mi urmez clauzele din contractul cincinal. A venit, totuşi, o reacţie … la Bucureşti, la mallul pe care acelaşi dezvoltator îl are aici ( poate aţi ghicit, cel care este al doilea ca vânzări). La mall-ul din Bucureşti sunt chiriaş vechi şi, ce-i drept, spaţiul de aici de 8 mp “a mai mişcat ca vânzări” ca să  zic aşa.  (măcar acoperea chiria de xxx/mp) Aparent fără  să  invoce motivul Ploieşti, dezvoltatorul ( ţin la  această  denumire care sună  atât de înălţător!) mă  somează  să  plătesc în avans, invocă  cheltuieli numai de el ştiute şI trimite body-guarzii să - nchidă  spaţiul ( care, culmea ironiei, n-are uşi, fiind un culoar de trecere). Si nici nu ştiţi ce senazţie e când dezvoltatorul îşi trimite ambasadorii să-i spună  clientului tău că  “acest magazin s-a închis”, când clientul e chiar pe punctul să  plătească!  

Probabil că  administratorul s-a gândit că  sunt too small ca să  reacţionez. Doar că  m-am hotărât să nu mă  las, iar acum tranşăm cazul în instanţă .

Poate că  problema pare acum de tipul “care pe care”, deşi, evident, nu e vorba de aşa ceva. Oricât ar părea de ciudat unor dezvoltatori ( oricare ar fi ei), simţi că  vine o vreme în care “enough is enough”.

Cei care, ca şi mine, intră  în calitate de chiriaşi într-un astfel de spaţiu comercial ştiu despre ce vorbesc. Stiu că  în spatele atmosferei glamour de la raft se află  contractele grele, de sute de pagini, în care dezvoltatorul se asigură  că  chiriaşul are un singur drept – să  tacă  mâlc şi să  înghită! Pentru că  aceştia sunt termenii în care se discută  despre parteneriat în economia românească   (iar dacă  aş zice societate, probabil că  nu aş greşi prea tare). Este desigur efectul politicii statului ( lipsei de politică ?) în care nu contezi decât dacă  eşti “too big”. Se mai gândeşte cineva că  nu poate exista nici stat, nici economie, nu pot exista cei too big, dacă  nu vom rezista noi ăştia too small! Nu cerem milă, nu cerem înapoi nici măcar înţelegerea pe care cu generozitate, prea mare generozitate, noi o dăm celor mari. Cerem doar un dram de conştientizare a faptului că  suntem cu toţii în aceeaşI oală  ( găleată ?).

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO