ZF 24

Adevărul de la raft: Lidl şi Kaufland, supermarketurile cu cele mai mari importuri

Autor: Cristi Moga

05.06.2013, 21:52 73208

Reţelele de supermarketuri Lidl şi Kaufland, care fac parte din grupul controlat de miliardarul german Dieter Schwartz, ocupă locurile 22 şi 34 într-un top al companiilor din România care realizează cele mai mari importuri, fiind astfel retailerii pe rafturile cărora se regăsesc cele mai multe produse aduse direct din străinătate, reiese dintr-un clasament al importatorilor furnizat către ZF de Institutul Naţional de Statistică.

WikiZF: Profilul companiei Lidl

WikiZF: Profilul companiei Kaufland

De altfel, cele două reţele sunt singurii jucători din comerţul alimentar care intră între primele 100 de firme din România care realizează importuri directe, clasament dominat de companii din industria auto (care realizează importuri de componente ce sunt asamblate local şi, în cele mai multe cazuri, reexportate), farma sau energie.

Clasamentul nu furnizează date cu privire la valoarea importurilor realizate de com­panii.

Cu toate acestea, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor furnizate de alte com­panii din top, importurile Lidl pot fi estimate la circa 200 mil. euro, iar cele realizate de Kaufland la aproximativ 150 mil. euro.

Lidl a urcat în acest top de pe poziţia 55 în 2011 pe locul 22 anul trecut, depăşind Kauf­land (care a urcat de pe 37 pe 34). Cele două reţele au făcut rocada în ciuda faptului că vânzările celor de la Kaufland (estimate la circa 1,5 miliarde de euro) sunt de trei ori mai mari decât rulajul estimat pentru Lidl anul trecut (450-500 mil. euro). Astfel, în timp ce importurile directe ale Kaufland reprezintă circa 10% din vânzări, ponderea importurilor în vânzările Lidl poate fi estimată la aproximativ 40%.

„Diferenţa dintre aceste companii şi alţi jucători din comerţul alimentar modern constă în faptul că în timp ce restul reţelelor au magazine care se bazează pe branduri naţionale, pe lângă care comercializează mărci proprii, produse în mare parte local, cele două lanţuri germane au în primul rând mărci proprii completate de branduri naţionale“, afirmă un manager din comerţul alimentar.

Reprezentanţii companiilor Lidl şi Kaufland nu au furnizat până la închiderea ediţiei informaţii cu privire la valoarea importurilor realizate sau ţările de provenienţă ale acestor bunuri.

Într-un răspuns furnizat către ZF în luna martie, reprezentanţii Lidl afirmau că „nu avem disponibile aceste infor­ma­ţii întrucât nu ne sunt oferite toate docu­mentele de provenienţă ale produselor şi materiilor prime, însă putem spune că ma­joritatea produselor provin de la furni­zori cu sediul în România“. Ur­mă­toarele ţări din care provin furnizorii Lidl sunt Germania, Polonia, Cehia şi Ita­lia, unde com­pa­nia deţine reţele ex­trem de solide şi a în­che­iat parte­-ne­riate cu pro­du­cători care rea­lizează mărci pro­prii pen­tru ma­ga­zine din în­trea­ga reţea europeană.

În topul importatori­lor din România Lidl a ocupat anul trecut poziţia 22, în timp ce poziţia 24 a fost ocupată de fir­ma Ovidiu Develop­ment, prin interme­diul căreia grupul CEZ din Cehia a re­ali­zat la Fântânele, în judeţul Con­stanţa, cel mai mare parc eolian din Româ­nia cu peste 100 de turbine im­portate de la grupul american General Electric.

Deficitul comercial al României a fost anul trecut de 9,6 mld. euro (expor­turi de 45 mld. euro la importuri de 54,6 mld. euro), în timp ce balanţa comer­cia­lă în domeniul agroalimentar in­dică un deficit de 0,6 mld. euro (impor­turi de 4,3 mld. euro la exporturi de 3,7 mld. euro).

Kaufland a intrat în România în 2005 şi în doar şase ani a ajuns liderul co­mer­ţului ali­mentar, com­pa­nia având o re­ţea de cir­ca 85 de ma­gazine la nivel na­ţional. Lidl a venit mai târ­ziu, în 2011, când a pre­luat re­ţeaua Plus cu peste 100 de ma­ga­zine, iar de atunci com­pania ger­­ma­nă a deschis în­că 50 de uni­­tăţi, de­ve­nind unul din­tre cele mai extinse lan­­ţuri de comerţ mo­dern. Ambele com­pa­nii se bazează pe preţuri mici şi pro­xi­mi­tate faţă de clienţi, stra­te­gie ce până în pre­zent s-a dovedit a fi adap­tată la con­diţiile pieţei din România.

Vânzările supermarketurilor din Ro­mânia, încadrate în categoria comer­ţu­lui modern, se ridică la circa 7,5-8 mld. euro anual, iar printre cei mai mari ju­că­tori se nu­mără, alături de Kaufland şi Lidl, şi com­panii precum Auchan, Billa, Car­re­four, Cora, Mega Image, Metro, Penny, Profi sau Selgros.

Potrivit estimărilor ZF pe baza datelor furnizate de alte com­panii din top, importurile Lidl pot fi estimate la circa 200 mil. euro, iar cele realizate de Kaufland la aproximativ 150 mil. euro

Informaţiile solicitate de dumneavoastră ţin de strategia operaţională a companiei şi nu dorim să le facem publice”, au declarat reprezentanţii Kaufland România.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 06.06.2013

AFACERI DE LA ZERO