ZF 24

Adrian Vasilescu, BNR: Şansa de a scăpa de frica de inflaţie

Adrian Vasilescu, BNR: Şansa de a scăpa de frica de...

Autor: Adrian Vasilescu

14.01.2014, 20:22 1075

Rezultatele mişcării preţurilor de-a lungul anului trecut au fost publicate acum două zile. Rata anuală a inflaţiei în 2013, de 1,55 la sută, cea mai mică de după decembrie 1989, a avut parte de o primire aproape în exclusivitate rece. Excepţiile fiind puţine, s-a confirmat astfel una dintre legile mass-media: un tren care ajunge la timp în gară nu mai interesează pe nimeni. Aşa este, numai că trenul inflaţiei n-a ajuns încă în gară. A oprit la „semnal“, pentru verificări de rutină. Fiindcă o rată a inflaţiei la limita cea mai de jos a coridorului de ţintire i-a surprins pe mulţi.

Chiar dacă inflaţia va rămâne calmă şi în 2014, potrivit aşteptărilor, cred că va continua să rămână aprins un foc peste care se toarnă fără încetare gaz: frica de inflaţie. Merită să reamintesc că în America, pe la începutul anilor 1960, marele economist Paul Samuelson scria într-un raport către preşedintele Kennedy: „Mi-e frică de inflaţie, dar mai frică îmi este de frica de inflaţie“. Noi, în România, începând din 1990 şi până în prezent ne-am convins de adevărul acestor cuvinte.

De ce ne temem de inflaţie? Fiindcă distruge totul în cale: iniţiative, afaceri, investiţii, procese de producţie, bugetul ţării, bugete de familie. Inflaţia s-a dovedit a fi cel mai nesătul animal.

Plecând de la inflaţie, motive de teamă ne-a dat an de an – chiar şi în anii de boom de dinainte de criză – analiza puterii de cumpărare a populaţiei. Deşi la acest indicator înregistrăm creşteri. Dar mult prea lente. Problema cea mai spinoasă în materie de venituri fiind iluzia optică. Au crescut salariile, chiar peste rata inflaţiei, vin bani şi din economia necontabilizată, şi de la rudele plecate în lume, şi din credite de consum, atâtea câte se mai dau, dar jumătate din ţară trăieşte de pe o zi pe alta. Ce vedem noi prin multe localităţi, cu mari magazine, cu vitrine strălucitoare, cu rafturi pline şi cozi la cumpărături, cu străzi sufocate de coloane imense de automobile, e numai o faţă a României. Ţara mai are o faţă, care plânge.

Un lucru e totuşi cert: scăzând, inflaţia a îmbunătăţit puterea de cumpărare. Merită subliniat şi faptul că acum, în 2014, societatea românească nu se mai războieşte cu formele „clasice“ de exprimare a inflaţiei, care sunt cele mai periculoase. În primul rând, pentru motivul arătat deja: acela că puterea de cumpărare a banilor nu mai scade. Dimpotrivă, chiar creşte. Apoi, fiindcă nu avem de ce să ne mai temem de o creştere generală a preţurilor. Mai ies din rând câteva preţuri, cum s-a întâmplat şi în 2013 la cartofi, la unele legume, la fructe proaspete şi la ouă, dar cele mai multe preţuri se mişcă într-un ritm lent, tot mai lent.

Astăzi, prea puţine capete i-au mai rămas balaurului care ani şi ani  ne-a devastat resursele financiare. Din cauza inflaţiei, prea puţine companii fac profit. Şi unde nu-i profit de unde să vină mai mulţi bani? Vedem, aşadar, cum acomodarea competitivităţii la toate zigzagurile curente devine tot mai dificilă. Lupta se dă, aşadar, nu doar pentru o inflaţie calmă. Ci şi – mai ales – pentru o distribuţie egală a inflaţiei de la o lună la alta. Pentru ca inflaţia dezordonată să nu mai fie o stavilă în calea competiţiei economice.

Acum, la început de 2014, avem o mare şansă: aceea de a începe să scăpăm de frica de inflaţie. Ne-am convins deja în 2013 că logica pieţei îşi spune repede cuvântul şi, până la urmă, când preţurile o iau razna, lucrurile sunt readuse în matcă. Preţurile ce o iau razna fără motiv îşi revin. Le obligă legea cererii şi ofertei. Preţurile care s-au mişcat cu motiv dau de multe ori înapoi, pentru că legea pe piaţă  o fac nu producătorii, ci consumatorii. Şi dacă marfa nu se vinde, producătorii sunt nevoiţi să scadă preţul. Dar cum nu se pot dispensa de profit, care le asigură supravieţuirea, efortul lor se va îndrepta către costuri. În toată lumea se duce o bătălie aprigă pentru costuri mai mici, tot mai mici. Şi pentru cifre de afaceri mai mari, tot mai mari.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO