ZF 24

Afacerea autostrăzii Comarnic-Braşov: Taxa de autostradă va aduce cel mult 1 mil. euro pe lună şi de aceea statul va trebui să plătească 11-12 mil. euro lunar

Afacerea autostrăzii Comarnic-Braşov: Taxa de autostradă va aduce cel mult 1 mil. euro pe lună şi de aceea statul va trebui să plătească 11-12 mil. euro lunar

Autor: Andreea Neferu

19.01.2014, 20:04 3201

Autostrada Comarnic-Braşov, pe care statul vrea să o realizeze în concesiune cu francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Strabag, va costa între 3,4 şi 3,7 miliarde de euro, potrivit unei analize a ZF care ia în calcul costul de construcţie, proiectare, project management şi consultanţă, cheltuielile cu dobânzile, dar şi întreţinerea autostrăzii pe o perioadă de 26 de ani. Suma nu include taxe, impozite, alte costuri financiare sau inflaţia.

Statul va începe să plătească bani pentru această autostradă din 2017, când şoseaua ar trebui să fie finalizată, astfel că timp de 26 de ani guvernul de la Bucureşti va trebui să le restituie celor trei firme implicate în concesiune circa 11-12 milioane de euro lunar, potrivit calculelor ZF. O parte dintre aceşti bani vor fi plătiţi din taxa de autostradă pe care statul vrea să o introducă pe Comarnic-Braşov, estimată în prezent să se ridice la circa 7,07 lei (1,5 euro) cu TVA inclusă.

În prezent, traficul mediu zilnic pe DN 1 între Comarnic şi Braşov variază între 10.500 şi aproape 20.000 de vehicule, potrivit Recensământului general al circulaţiei rutiere realizat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) în 2010. Cu alte cuvinte, dacă traficul actual de pe DN 1 se va muta integral pe noua autostradă Comarnic-Braşov, taxa de autostradă ar aduce între 500.000 şi 1 milion de euro pe lună, astfel că restul de bani până la 11-12 milioane de euro ar trebui plătiţi din bugetul de stat către consorţiul de firme constructoare. Statul ar putea încasa bani pentru plata autostrăzii Comarnic-Braşov şi din spaţii pe care ar urma să le închirieze pentru benzinării sau alte spaţii comerciale, spre exemplu.

Pentru ca taxa de autostradă de 1,5 euro să acopere integral suma de 11-12 milioane de euro pe lună, autostrada Comarnic-Braşov ar trebui să genereze zilnic un trafic mediu de 245.000-265.000 de maşini, potrivit calculelor ZF.

De asemenea, dacă se ia în considerare traficul mediu actual de 20.000 de maşini pe zi de pe DN 1, pentru ca taxa de autostradă să finanţeze integral suma pe care statul o va datora consorţiului de firme cons­truc­toare aceasta ar trebui să se ridice la 18-20 de euro.

Ministrul marilor proiecte Dan Şova, care a prezentat săptămâna trecută detalii despre viitoarea auto­stradă Comarnic-Braşov, nu a precizat care sunt valorile de trafic estimate pentru noua şosea, afirmând doar că acestea vor fi de ordinul „zecilor de mii de maşini pe zi“. Autostrada Comarnic-Braşov ar mai putea prelua trafic şi de pe Valea Oltului, dar şi dinspre Moldova.

Costul de construcţie al autostrăzii Comarnic-Braşov, primul proiect de concesiune de şosele al statului român, se va ridica la 28 de milioane de euro pe kilometru, mai mult chiar şi decât cel plătit către americanii de la Bechtel pentru tronsonul Gilău-Câmpia Turzii-Turda, de 23 de milioane de euro pe kilometru. Autostrada Comarnic-Braşov va avea o lungime de 53,2 kilometri, la care se vor adăuga 7 kilometri de drumuri de legătură. Aceasta va fi prima autostradă din România care va traversa munţii, urmând să aibă 3 tuneluri, 19 viaducte şi 15 poduri pe traseu. De asemenea, autostrada Comarnic-Braşov va avea trei noduri de intrare/ieşire, la Sinaia-Buşteni, la Preadeal şi la Râşnov. Lucrările de construcţie a autostrăzii vor începe cel mai târziu la finalul lunii aprilie, aceasta urmând să fie deschisă circulaţiei în 2017, potrivit premierului Victor Ponta şi ministrului Dan Şova.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.01.2014

AFACERI DE LA ZERO