ZF 24

Afaceri cu accente funeste, sub egida mesajului "Je Suis Charlie", înfloresc pe internet

Afaceri cu accente funeste, sub egida mesajului "Je Suis...

Autor: Florin Badescu

10.01.2015, 15:18 394

La două zile după sângerosul atentat comis miercuri, 7 ianuarie, în redacţia săptămânalului parizian de satiră Charlie Hebdo, numeroşi internauţi s-au declarat indignaţi de "business-ul" care a început să se dezvolte pe internet în urma acestei tragedii.

Anumite persoane încearcă deja să câştige bani pe eBay cu ajutorul dramei petrecute la Paris.

Pe acest site de licitaţii online, câteva numere emblematice ale săptămânalului au fost puse în vânzare, precum acela publicat cu o zi înainte de atentat, sau acela, şi mai provocator, din 2 noiembrie 2011, care avea pe copertă titlul "Charia Hebdo". Unele dintre aceste numere emblematice ale publicaţiei franceze au atins preţuri astronomice de până la 75.000 de euro. Însă rapiditatea cu care au crescut aceste sume i-au determinat pe anumiţi internauţi să vorbească despre o escrocherie.

Alţi internauţi au pus în vânzare pe internet desene originale realizate de unele dintre victime.

Reprezentanţii eBay au publicat un comunicat, joi, prin care au semnalat că anunţurile de licitaţii "care nu vor respecta condiţiile de utilizare impuse de acest site" vor fi suprimate.

"În Franţa, vom dona ziarului Charlie Hebdo eventualele comisioane percepute de eBay pentru vânzările de reviste şi produse Charlie Hebdo asociate acestei tragedii", au adăugat ei.

Însă nu doar "produsele" Charlie Hebdo sunt exploatate pe această platformă de licitaţii online. Uriaşul succes al hashtag-ului "#JeSuisCharlie" a fost aproape imediat acaparat de vânzătorii de tricouri, căni şi brelocuri de pe acest site.

Căutările online care includ sintagma "Je suis Charlie" generează aproape 3.000 de rezultate pe eBay, iar acestea includ produse diverse: şepci, huse pentru telefoane mobile, insigne, abţibilduri, umbrele şi chiar plachete militare.

În afară de eBay, şi alte iniţiative i-au şocat pe internauţi. Printre acestea s-a aflat mesajul publicat de compania 3 Suisses pe reţelele de socializare, în care aceasta şi-a transformat logoul oficial în deja cunoscutul "Je Suis Charlie". Demersul a fost interpretat de mulţi internauţi drept o "tentativă de acaparare comercială".

Compania a retras apoi imaginea în cauză şi a prezentat scuze publice: "Regretăm că am deranjat sau şocat pe cineva în aceste momente de emoţii intense. Nu am dorit niciodată să facem din acest fapt un demers comercial".

De asemenea, mai multe nume de domenii pe internet care fac referire la atentatul parizian au fost cumpărate în aceste ultime zile. Domeniile Jesuischarlie.com şi Jesuischarlie.net au fost rezervate încă de miercuri şi indică spre site-ul oficial al publicaţiei Charlie Hebdo.

În schimb, Jesuischarlie.fr şi Iamcharlie.fr sunt pentru moment vide. Primul a fost rezervat de o companie de formare profesională, Coactive Team, iar cel de-al doilea de către compania informatică Jaw X Process. Contactat de Le Monde, directorul general al acesteia, Etienne Wetter, spune că "obiectivul nu este de a face bani".

"L-am cumpărat din instinct, ieri, fără a avea o idee precisă. Cumpăr adeseori nume de domenii pe internet, dar nu am revândut niciunul după aceea. În cazul de faţă, achiziţia mea evită ca anumite persoane să cumpere domeniul respectiv pentru a-l utiliza într-un mod necorespunzător", a adăugat el. Etienne Wetter spune, de asemenea, că nu ştie deocamdată ce va face cu acest nume de domeniu online, dar nu exclude posibilitatea de a-l asocia cu URL-ul site-ului Charlie Hebdo.

Hashtag-ul "#JeNeSuisPasCharlie" a fost convertit la rândul său în nume de domeniu online. Jenesuispascharlie.com şi Jenesuispascharlie.fr au fost deja cumpărate, dar nimic nu a fost publicat deocamdată pe aceste site-uri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO