• Leu / EUR4.9148
  • Leu / GBP5.5638
  • Leu / USD4.5152
ZF 24

Amânare de un an: Autostrada Orăştie-Sibiu, de 82 km, va fi gata abia anul viitor, deşi trebuia deschisă în aprilie

Amânare de un an: Autostrada Orăştie-Sibiu, de 82 km, va fi gata abia anul viitor, deşi trebuia deschisă în aprilie

Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

09.09.2013, 21:19 6458

Autostrada Orăştie-Sibiu va lega tronsonul Deva-Orăştie (32,5 kilometri), pe care în prezent circulaţia este deschisă, de Sibiu-Piteşti (116 kilometri), o autostradă pentru a cărei construcţie nu există bani în acest moment, dar pe care statul intenţionează să o includă în schema de finanţare prin fonduri europene în exerciţiul 2014-2020.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) promite însă că trei din cele patru loturi ale autostrăzii Orăştie-Sibiu, care cu­mulează circa 60 de kilometri, vor fi finalizate anul acesta, cel mai târziu în no­iembrie, în timp ce al patrulea lot va fi deschis circulaţiei abia anul viitor, din cauza unor alunecări de teren care au decalat termenele de finalizare.

Tronsonul pe care se va tăia prima oară panglica inaugurală este primul lot, care începe la Orăştie, CNADNR estimând că acesta va fi deschis circulaţiei în luna septembrie, în ciuda faptului că la începutul lunii constructorul austriac Strabag mai avea de finalizat o cincime din autostradă. Lucrările la tronsonul cu o lungime de 24,1 kilometri au început în a doua parte a anului 2011, dar până la începutul acestui an nici jumătate din autostradă nu era gata, stadiul fizic situându-se la 1 februarie la circa 47,9%. Contractul pentru construcţia acestui tronson se ridică la circa 160 de milioane de euro, iar până în prezent constructorul Strabag a încasat circa 67,4 milioane de euro de la CNADNR pentru această autostradă şi a construit circa 81,3% din şosea.
 

Promisiuni pe final de an

Următoarele două tronsoane pe care se va deschide circulaţia, în noiembrie, sunt lotul al doilea şi lotul al patrulea din autostrada Orăştie-Sibiu. Cel de al doilea lot (19,7 kilometri), construit de italienii de la Studio Corona şi de firma românească Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, era la începutul lunii septembrie construit în proporţie de 67,3%, avansul de anul acesta fiind destul de modest, de puţin peste 13%, arată datele centralizate de ZF pe baza informaţiilor de la CNADNR. Cele două companii constructoare au încasat până la începutul lunii august circa jumătate din contractul de aproape 90 de milioane de euro încheiat de CNADNR pentru construcţia celui de al doilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu.

 

În cazul celui de al patrulea lot

(16,1 km) din autostrada Orăştie-Sibiu, italienii de la Astaldi şi firma românească Euro Construct Trading 98, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu, au construit până la începutul acestei luni circa 77,6% din şosea, încasând aproape 72 de milioane de euro din contractul de 115,4 milioane de euro.

 

În cazul celui de al treilea lot din autostrada Orăştie-Sibiu, cu o lungime de 22,1 kilometri, termenul de finalizare a fost amânat pentru 2014, pentru că au existat nişte probleme cu alunecările de teren. Cel de al treilea lot este construit de italienii de la Impregilo şi era gata în proporţie de 75% la începutul lunii august. Italienii au încasat circa 94,5 milioane de euro din contractul semnat cu CNADNR, cu o valoare totală de 144 de milioane de euro. Pe această porţiune, la Aciliu, se regăseşte şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de circa 1 kilometru şi o înălţime de 74 de metri.
 

CNADNR promite 100 km de autostrăzi până la finalul anului

În afară de cele trei tronsoane din autostrada Orăştie-Sibiu pe care CNADNR s-a angajat să le finalizeze în această toamnă, până la finalul acestui an ar urma să fie gata şi primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, cu o lungime de 27,6 kilometri, pe care panglica ar urma să se taie în septembrie. În decembrie va fi finalizată şi o altă porţiune de circa 10,5 kilometri, tot la standard de autostradă, ce va face legătura între autostrada Lugoj-Deva şi centura Lugojului. Cu alte cuvinte, până la finalul acestui an CNADNR şi-a asumat să mai finalizeze, în total, circa 100 de kilometri de autostrăzi.

Dacă estimările privind finalizarea celor patru tron­soane de pe Coridorul IV paneuropean vor fi respectate de CNADNR, anul 2013 ar urma să fie unul dintre cei mai „bogaţi“ la capitolul inaugurări de autostrăzi. În prezent, România are 548 de kilometri de autostrăzi, ceea ce înseamnă că până la finalul anului ar trebui să atingem pragul de 650 de kilometri de autostrăzi.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.09.2013

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9148
Diferență: -0,1483
Ieri: 4.9221
Azi: 4.5152
Diferență: -0,6906
Ieri: 4.5466
Azi: 5.5638
Diferență: -0,6961
Ieri: 5.6028
Azi: 4.9264
Diferență: 0,5429
Ieri: 4.8998