Magazinele online care utilizează platforma românească de e-commerce MerchantPro au înregistrat o creştere de 11% a valorii tranzacţiilor şi un avans de 8% în numărul acestora în perioada 18 noiembrie - 15 decembrie 2024, comparativ cu acelaşi interval al anului trecut, în ciuda incertitudinilor de la nivel politic. Practic, perioada analizată coincide cu perioada tensionată a alegerilor prezidenţiale şi parlamentare din România şi cu anularea primului tur al alegerilor prezidenţiale.
"Această creştere poate fi atribuită sezonalităţii şi specificului perioadei de cadouri, un interval care stimulează natural consumul, dar şi tendinţei consumatorilor de a compensa lipsa de control prin achiziţii curente", a explicat Arthur Rădulescu, CEO-ul MerchantPro.
Cu toate acestea, datele arată că evenimentele politice au avut un impact punctual asupra comportamentului de cumpărare. În zilele de 24 şi 25 noiembrie, coincizând cu primul tur al alegerilor prezidenţiale şi anunţarea rezultatelor, s-au înregistrat scăderi semnificative ale vânzărilor de 5% şi respectiv 10%. Clasamentul neaşteptat al candidaţilor a deturnat temporar atenţia publicului de la shopping către ştirile politice.
Analiza mai relevă că, deşi consumatorii au amânat achiziţiile de valori mari, tranzacţiile curente, cu un coş mediu de aproximativ 55 de euro, au continuat să crească. Totuşi, creşterile înregistrate în această perioadă s-au situat sub mediile anuale ale platformei, care au atins 15% ca număr de tranzacţii şi 20% ca valoare, indicând un comportament mai precaut al consumatorilor.
MerchantPro, cu o prezenţă de peste 15 ani pe piaţă şi aproape 2.000 de magazine active în România, a observat că magazinele online din portofoliul său de clienţi au demonstrat o capacitate de adaptare, folosind instrumentele de automatizare pentru a-şi ajusta rapid strategiile la dinamica pieţei. În pofida contextului volatil, magazinele online din eşantionul analizat au reuşit să capitalizeze pe specificul sezonului de cumpărături, menţinând o tendinţă de creştere atât în numărul tranzacţiilor, cât şi în valoarea acestora.