ZF 24

Arthur Hunt: Capacitatea de a transforma rapid businessul în functie de piată este tendinta-cheie a ultimilor 2 ani la marile companii, dar schimbările de management sunt încă lente, media pentru alegerea unui manager de top fiind de 110 zile

Arthur Hunt: Capacitatea de a transforma rapid businessul...

Autor: Roxana Rosu

30.05.2024, 12:43 77

Transformările sociale şi la nivel macro-economic impun schimbări fundamentale marilor companii active în România, transformarea businessului fiind esentială pe noua piată concurentială, dar schimbările la nivelul managementului sunt lente, durata medie de selectie a unui candidat pentru o pozitie de top fiind de 110 zile, potrivit datelor Arthur Hunt România.

Relocarea sau chiar închiderea unor facilităţi de producţie, lansări de noi linii de business sau produse, ajustări complexe ale strategiilor de business sau reconfigurări la nivelul proceselor interne sunt tendinţe vizibile în mediul de business din România, cu impact la nivelul resurselor umane.  Ele produc nevoia de schimbare la vârful organizaţiilor, în contextul în care acestea ar trebui să promoveze lideri care să schimbe “regulile jocului”.

Cu toate acestea, organizaţiile rămân în paradigma deciziilor lente, iar pregătirea forţei de muncă tinde să nu ţină pasul cu transformările sociale şi tehnologice, subliniază o analiză Arthur Hunt România.

Prin introducerea accelerată a digitalizării sau inteligenţei artificiale în activitatea companiilor, automatizarea producţiei sau creşterea exigenţelor privind sustenabilitatea, organizaţiile se confruntă cu o nevoie imperativă de lideri pregătiţi să facă faţă acestor schimbări, care pot contribui semnificativ la succesul şi menţinerea competitivităţii pe piaţă.

Cu toate acestea, 110 zile este durata medie de selecţie a candidaţilor pentru poziţii de top management în cadrul marilor companii, potrivit datelor Arthur Hunt România, ceea ce indică un ritm lent de adaptare a companiilor la dinamica de transformare a societăţii şi economiei. Motivele principale sunt legate de lipsa de autonomie a managerilor care recrutează direct sau lipsa de conectare a companiilor la dinamica pieţei muncii.

“În multe organizaţii, cultura corporativă a stagnat în trecut, iar aceasta poate periclita business-ul, în condiţiile unei lumi în schimbare şi al unei pieţei a muncii extrem de dinamice. Cei responsabili de luarea deciziilor sunt încă tributari unei rutine, care nu mai funcţionează în 2024. În cele 3 sau 4 luni, cât durează o decizie internă la o multinaţională, piaţa se poate confrunta cu schimbări radicale, iar competiţia poate face mişcări strategice. Este crucială adoptarea unui mindset organizaţional concentrat pe dinamică şi schimbare, iar liderii organizaţiilor care se focusează doar pe riscuri pot avea de pierdut în perioada următoare”, declară Sorin Roibu, Managing Partner Arthur Hunt România.

În contextul unui an 2024 marcat de alegeri electorale, organizaţiile adoptă atitudini rezervate referitoare la angajarea în transformări organizaţionale, chiar dacă barometrul intern indică niveluri crescute de presiune operaţională şi stres în rândul angajaţilor. Efectul acestor rezerve şi amânări ale luării de decizii care să permită organizaţiilor o adaptare adecvată, contribuie în mod nemijlocit la creşterea presiunii psihologice resimiţite de angajaţi, la creşterea migraţiei angajaţilor între companii, aceştia sperând să găsească un mediu „mai normal, mai structurat, mai liniştit”, apreciază specialiştii Arthur Hunt.

Companiile se confruntă şi cu un fenomen din ce în ce mai acut de lipsă a forţei de muncă specializate, concomitent cu fenomenul îmbătrânirii populaţiei, dar şi cu exodul populaţiei. Până în 2030, estimările arată că piaţa muncii va avea nevoie de peste 600.000 de specialişti în industrii precum sectorul IT, sănătate sau domeniul juridic, facultăţile de profil din ţară urmând să furnizeze doar jumătate din acest necesar.

Totodată, piaţa muncii tinde să rămână în urmă, în contextul investiţiilor insuficiente în îmbunătăţirea pregătirii angajatilor pentru a face faţă transformărilor ultimilor ani. Deşi România urmează îndeaproape tendinţele de la nivel global în ceea ce priveşte piaţa muncii, organizaţiile investesc insuficient în dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor echipelor. Astfel, doar 2 din 10 (21%) dintre angajaţii români din mediul privat participă la astfel de cursuri, potrivit unui studiu realizat de Banca Mondială.

Arthur Hunt este prezentă în România din 2006 şi activează în domeniul Executive Search, consultanţă de HR şi  management al proceselor de schimbare în cadrul organizaţiilor medii şi de mari dimensiuni.