ZF 24

Auditorii cer aprobarea rapidă a Ghidului fiscal pentru evitarea interpretărilor eronate

Anamaria Cora, partener assurance services, Ernst & Young

GALERIE FOTO

Autor: Claudia Medrega

20.05.2013, 20:56 359

Ghidul fiscal, care exemplifică regulile fiscale aplicabile pentru determinarea profitului impozabil de către băncile care aplică standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS), ar trebui să fie aprobat şi publicat cât mai curând pentru asigurarea unei evaluări fiscale corecte şi evitarea unor interpretări eronate, spun auditorii de la cele mai mari patru firme de audit şi consultanţă (Big Four).

Deşi standardele IFRS au devenit aplicabile de la 1 ianuarie 2012 pentru sectorul bancar, iar declaraţia anuală de impozit pe profit pentru 2012 a avut termenul de depunere 25 martie 2013, Ghidul fiscal este în continuare în stadiu de proiect.

Băncile ar putea să ajungă să plătească impozit suplimentar, dobânzi sau penalităţi, în cazul în care varianta finală a Ghidului fiscal va fi diferită de forma agrea­tă, susţin auditorii.

Ghidul fiscal pentru trecerea la IFRS a fost redactat în urma dis­cuţiilor dintre reprezentanţii Ministerului Finanţelor, BNR, Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi firmelor de consultanţă. Prin urmare, ultima versiune preliminară a Ghidului fiscal a fost agreată în principiu de sistemul bancar (prin ARB), băncile luând în considerare această versiune pentru a-şi stabili tratamentul fiscal pen­tru dife­ren­ţele apărute din conversia la IFRS. Tratamentul fiscal s-a regăsit în declaraţiile de impozit pe profit pentru anul 2012, depuse până pe 25 martie 2013 (data limită de declarare şi plată a impozitului pe pro­fit pe anul 2012), afirmă Anamaria Cora, Partener Assurance Services la firma de audit şi consultanţă Ernst & Young.

„O versiune diferită a Ghidului fiscal ar putea crea probleme semnificative, precum impozit suplimentar de plată şi obligaţii accesorii, mai ales pentru băncile care au avut impozit pe profit de plată la sfârşitul anului 2012. De aceea, nepublicarea ghidului fiscal până la 25 martie 2013 a creat o anumită incertitudine în sistemul bancar. Publicarea Ghidului fiscal conform ultimei versiuni discutate şi agreate cu ARB n-ar trebui să creeze însă nicio problemă, deşi există discuţii şi pe ultima versiune disponibilă a ghidului, generate de unele cazuri particulare din sistem.“

Specialista de la Ernst&Young a amintit că discuţiile cele mai aprinse în zona fiscalităţii au fost generate de diferenţele între provizioanele menite să acopere costul riscului de credit, calculate conform metodologiei BNR până la 31 decembrie 2011, şi ajustările de valoare (având acelaşi rol) determinate conform IFRS. În general, provizioanele determinate conform metodologiei BNR erau mai mari decât ajustările de valoare IFRS. O altă întrebare intens dezbătută a fost dacă ar trebui constituit impozit pe profit amânat pentru aceste diferenţe.

„Acest concept nou introdus în legislaţia contabilă şi fiscală românească este important deoarece are impact în profitul net distribuibil acţionarilor şi reprezintă o estimare prezentă a unui impozit pe profit de plată în viitor“, mai spune Anamaria Cora.

Ahmed Hassan, Managing Partner Deloitte România, consideră că ghidul IFRS a fost necesar pentru evaluarea fiscală corectă, detaliind tratamentul fiscal în diverse situaţii.

„Prevederile actuale din Codul fiscal ar putea conduce la interpretări eronate ale legii. Un eventual tratament fiscal necorespunzător pentru 2012 ar putea atrage obligaţii suplimentare privind impozitul pe profit, precum şi dobânzi şi penalităţi pentru băncile care au înregistrat profit fiscal“, explică şeful Deloitte.

La rândul ei, Angela Manolache, director advisory la KPMG, susţine că implementarea IFRS a generat numeroase provocări, unul dintre cele mai dificile aspecte legate de tranziţia la IFRS a sistemului bancar fiind determinat de impactul fiscal al aplicarii noului sistem de raportare. Codul Fiscal prevede o serie de reguli generale care sunt aplicabile contribuabililor care au adoptat IFRS ca bază a contabilităţii, dar şi o serie de reguli specifice, fiind dificil însă să trateze toate cazurile care pot apărea în practică. Pot apărea astfel numeroase neclarităţi, cu impact semnificativ în sumele raportate.

-Deşi multe dintre aceste aspecte au fost deja lămurite prin modificările aduse Codului fiscal şi normelor metodologice de aplicare, încă mai există situaţii care necesită clarificări din partea autorităţilor fiscale, astfel încât includerea unor exemple numerice într-un Ghid practic privind tratamentul fiscal al anumitor operaţiuni determinate de trecerea la IFRS a fost considerată oportună“, apreciază Manolache.

Reprezentanţii sistemului bancar au fost în legătură cu reprezentanţii BNR şi cu cei ai Ministerului Finanţelor pe parcursul procesului de redactare a Ghidului fiscal, astfel încât sunt la curent cu poziţia autorităţilor fiscale în ceea ce priveşte majoritatea tratamentelor fiscale incluse în Ghidul fiscal.

Totuşi, este important ca forma finală a Ghidului fiscal să fie aprobată şi publicată cât mai curând, pentru asigurarea unei interpretări unitare şi a certitudinii impunerii la nivelul instituţiilor de credit, spune specialista KPMG.

Alexandra Smedoiu, Manager, Consultanţă Fiscală, PwC România afirmă că implementarea efectivă a standardelor IFRS la nivelul sistemului bancar nu a fost lipsită de emoţii, întrucât au apărut numeroase aspecte practice care au necesitat soluţii rapide, cele mai multe în domeniul fiscalităţii. Aşa a apărut şi ideea Ghidului fiscal pentru tranziţia la IFRS, document care se doreşte a fi „un manual de reconciliere între contabilitate şi fiscalitate“.

„Acest ghid a fost conceput tocmai pentru a exemplifica regulile fiscale aplicabile pentru determinarea profitului impozabil de către contribuabilii care aplică IFRS. Cu toate că IFRS au devenit aplicabile de la 1 ianuarie 2012, iar declaraţia de impozit pe profit a anului 2012 a avut termenul de depunere 25 martie 2013, Ghidul fiscal este în continuare în stadiul de proiect, astfel că există încă un puternic element de incertitudine cu privire la aplicarea unor prevederi şi concepte“, spune Smedoiu.

Ce spun Auditorii despre ghidul fiscal pentru aplicarea IFRS

Ahmed Hassan, managing partner, Deloitte: Prevederile actuale din Codul fiscal ar putea conduce la interpretări eronate ale legii. Un eventual tratament fiscal necorespunzător pentru 2012 ar putea atrage obligaţii suplimentare privind impozitul pe profit, precum şi dobânzi şi penalităţi pentru băncile care au înregistrat profit fiscal.

Anamaria Cora, partener assurance services, Ernst & Young: O versiune diferită a Ghidului fiscal ar putea crea probleme semnificative, precum impozit suplimentar de plată şi obligaţii accesorii, mai ales pentru băncile care au avut impozit pe profit de plată la sfârşitul anului 2012. Nepublicarea ghidului fiscal până la 25 martie 2013 a creat o anumită incertitudine în sistemul bancar.

Angela Manolache, director advisory, KPMG: Este important ca forma finală a Ghidului fiscal să fie aprobată şi publicată cât mai curând, pentru asigurarea unei interpretări unitare şi a certitudinii impunerii la nivelul instituţiilor de credit.

Alexandra Smedoiu, manager consultanţă fiscală, PwC: Ghidul fiscal a fost conceput tocmai pentru a exemplifica regulile fiscale aplicabile pentru determinarea profitului impozabil de către contribuabilii care aplică IFRS. Ghidul fiscal este în continuare în stadiu de proiect, astfel că există încă un puternic element de incertitudine cu privire la aplicarea unor prevederi şi concepte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO