ZF 24

Autostrada Nădlac-Arad, care leagă România de Occident, va fi gata la finalul lui 2014, cu doi ani întârziere

Autostrada Pecica-Arad

Autor: Andreea Neferu

17.02.2014, 19:49 29200

Cei 39 de kilometri ai autostrăzii Nădlac-Arad, „poarta de intrare“ în România dinspre vestul Europei, vor fi gata abia la finalul anului acestuia, deşi termenul iniţial de finalizare era aprilie anul trecut. Întârzierea de aproape doi ani a fost cauzată de rezilierea contractelor pentru construcţia celor două tronsoane ce compun autostrada, iar în prezent doar unul dintre sectoare are un nou constructor.

Cum va arăta harta autostrăzilor peste un deceniu

Autostrada Nădlac-Arad, cu o lungime de 39 de kilometri, are una dintre cele mai zbuciumate şi controversate poveşti din rândul tuturor şoselelor finanţate cu fonduri europene în România. În ciuda faptului că încă din 2011 cele două contracte pentru construcţia acestei autostrăzi au fost semnate, iar lucrările au început chiar în acel an, Nădlac-Arad este una dintre autostrăzile pe bani europeni care au întârziat cel mai mult în ceea ce priveşte execuţia. Con­tractele pentru construcţia celor două tronsoane au fost reziliate de către Com­pania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), unul la finalul lui 2012 şi altul la mijlocul anului trecut, ceea ce a dat peste cap întreg graficul de execuţie. Dacă în 2011, când au fost semnate primele contracte de construcţie a acestei autostrăzi, termenul de finalizare era aprilie 2013, ulterior acesta a fost decalat, în cel mai bun caz toamna acestui an urmând să aducă finalizarea celor două tronsoane.

Rezilieri pe bandă rulantă

În 2012 şi 2013, CNADNR a reziliat contractele pentru construcţia celor două loturi în care este împărţită autostrada, Nădlac-Pecica (22,2 kilometri) şi, respectiv, Pecica-Arad (16,7 km). Primul tronson, Nădlac-Pecica, era construit iniţial de firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, însă CNADNR a reziliat contractul în 2012 din cauza progresului redus al construcţiei, dar şi a unei suspiciuni de fraudă privind modul de atribuire. Ulte­rior, contractul a fost câştigat pentru 56 de milioane de euro de italienii de la Astaldi alături de nemţii de la Max Boegl, care ar trebui să livreze tronsonul în toamnă, po­trivit estimărilor ZF. Între timp, Romstrade a chemat în judecată CNADNR pentru re­zilierea lotului 1 al autostrăzii Nădlac-Arad, mandatând casa de avocatură Stoica şi Aso­ciaţii, a fostului ministru de justiţie Va­leriu Stoica, pentru a o reprezenta în acest litigiu.

Celălalt tronson, Pecica-Arad, care este finalizat în proporţie de circa 85%, nu are deocamdată un nou constructor, după ce în vara anului trecut CNADNR a reziliat contractul de construcţie cu firma austriacă Alpine, intrată în faliment la nivel internaţional şi în insolvenţă în România. În 2014 CNADNR ar trebui însă să selecteze un nou constructor şi să finalizeze acest sector de autostradă.

 

Ungurii aproape au terminat autostrada lor de la vest la est

În timp ce România nu numai că tărăgănează procesul de construcţie a autostrăzii de 39 de kilometri ce leagă graniţa ungară de România, dar încă are multe „petice de autostrăzi“ între Nădlac şi Constanţa care nu vor fi gata mai devreme de 2-3 ani, Ungaria se pregăteşte să finalizeze anul acesta o autostradă care să lege fără întreruperi frontiera ei de vest cu Austria de cea românească. În prezent ungurii mai au de construit doar un tronson de 23 de kilometri între localitatea Mako şi graniţa cu România. Autostrada între graniţa austriacă şi cea românească a Ungariei va avea o lungime de 386 de kilometri, potrivit ultimelor informaţii transmise de compania ungară de dezvoltare a infrastructurii naţionale (Nemzeti Infrastruktura Fejleszto). În prezent, cir­culaţia este deschisă pe circa 485 din cei aproape 800 de kilometri care leagă vestul României, la Nădlac, cu estul, la Constanţa (dacă se ia în considerare ruta care trece prin Sibiu şi Piteşti), potrivit calculelor ZF.

Nici CNADNR, nici Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, care are în subordine compania de drumuri, nu au răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF privind stadiul de execuţie în care se află cele două tronsoane care compun autostrada Nădlac-Arad.

După ce în ultimii doi ani reţeaua de autostrăzi a României a crescut cu peste 250 de kilometri, 2014 nu va mai fi la fel de efervescent la capitolul inaugurări. În afară de cele două loturi ale Nădlac-Arad,  pentru anul acesta este programat a fi deschis circulaţiei şi lotul al treilea de pe ruta Orăştie-Sibiu (22 de kilometri). În total, 2014 va aduce 60 de noi kilometri de auto­străzi. De asemenea, după un an 2013 în care niciun şantier nou de autostrăzi nu a fost deschis, în 2014 vor începe lucrări pe 400 de kilometri de autostrăzi, construite atât din fonduri europene, cât şi prin concesiune. Cel puţin acestea sunt cele mai recente pro­misiuni ale companiei de drumuri.

 

Autostrada Nădlac-Pecica

  • Lungime: 22,2 km

  • Valoarea contractului actual: 56 mil. euro

  • Constructor actual: Astaldi, Max Boegl

  • Stadiu fizic de execuţie: 27% (valabil în toamnă)

 

Autostrada Pecica-Arad

  • Lungime: 16,7 km

  • Valoarea contractului actual: N/A

  • Constructor actual: Nu a fost ales

  • Stadiu fizic de execuţie: 85%

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO