Dacă antreprenorii se plâng de dobânzile prea mari, bancherii spun că, deşi au lichidităţi, nu găsesc suficienţi clienţi pe care să îi finanţeze. După izbucnirea crizei, IMM-urile au dat cele mai multe bătăi de cap băncilor, având în vedere că rata de neperformante pe acest segment ajunsese chiar şi la 30%.
Cu toate acestea, băncile au început să valorifice nişa de piaţă formată de segmentul IMM-urilor pentru a-şi diversifica portofoliile şi pentru a-şi creşte cota de piaţă.
La ce trebuie să fie atenţi antreprenorii care cer o finanţare bancară pentru dezvoltarea afacerii?
„Cel mai important lucru de dorit este existenţa unui plan. Atunci când banca analizează acest plan nu este urmărit un număr minim de pagini sau să respecte un anumit model. În primul rând, este de interes ca acest plan să încerce să adreseze principalele riscuri pe care le poate întâmpina orice afacere. Este important ca antreprenorul să gândească alternative, să le aibă pregătite pentru cazurile în care se produc schimbări în ceea ce priveste clienţii, furnizorii, concurenţa, fluxurile de numerar, politica de preţuri ş.a.m.d“, au recomandat reprezentanţii Băncii Transilvania (BT), o bancă în care ponderea plasamentelor IMM în totalul plasamentelor persoanelor juridice este de peste 92%.
Sectorul IMM este o nişă de piaţă importantă şi pentru UniCredit Ţiriac Bank, care acordă credite antreprenorilor mici şi mijlocii care au mare nevoie de capital de lucru.
„Cele mai solicitate produse sunt cele care acoperă necesarul de capital curent, de exemplu linia de credit. Iar segementele de piaţă care solicită sunt diversificate. Între clienţii finanţaţi avem şi exportatori“, au spus reprezentanţii UniCredit Ţiriac Bank.
În cazul Băncii Transilvania, cererile de credit din partea antreprenorilor din companiile mici şi mijlocii au crescut cu circa 15-20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
„În cadrul vizitelor efectuate la potenţiali clienţi de către reprezentanţii BT s-a primit un feedback pozitiv: a crescut numărul celor care manifestă interes în a se împrumuta pentru creşterea activităţii şi în scopul efectuării de investiţii. Se observă o atitudine general pozitivă faţă de evoluţia cererii în piaţă“, au mai spus reprezentanţii Băncii Transilvania.
Şi Ramona Ivan, director al Direcţiei Relaţii Externe şi Finanţări Structurale din cadrul CEC Bank, a spus în cadrul unui eveniment al ZF că 44% din creditele acordate la finalul anului trecut sunt pentru IMM-uri, iar acest segment de piaţă este o preocupare principală pentru bancă.
Reprezentanţii BT spun că dacă până anul trecut ponderea majoritară a creditelor acordate IMM o aveau creditele pentru activitatea curentă, în prezent se observă o creştere a interesului pentru creditele de investiţii, tendinţă influenţată şi de scăderea dobânzilor şi de programele speciale pe care banca le derulează.