Compania maghiară SSH Boards a câştigat Marc CEE Excellence Award, iar HELP Autism din România şi ByeAgain din Austria au fost desemnate câştigătoare la nivel naţional, în prima ediţie a programului Marc Impact, o iniţiativă regională dedicată sprijinirii şi scalării antreprenoriatului social şi a organizaţiilor cu impact, lansat de Fundaţia ERSTE şi Erste Social Finance.
În faza finală a competiţiei au participat nouă companii din România, Austria şi Ungaria. Evenimentul a avut loc la Viena şi a reunit investitori, experţi şi lideri din ecosistemul investiţiilor de impact.
În ultimele luni, 65 de startupuri de impact din România, Austria şi Ungaria au participat la prima fază de pregătire a Programului Marc Impact. Dintre acestea, 39 de companii au fost selectate pentru a beneficia de consiliere personalizată, adaptată provocărilor lor specifice, iar cele mai bune nouă companii, câte trei din fiecare ţară, şi-au prezentat proiectele în faţa unui juriu de specialitate pe 6 mai, la Viena.
Cele trei companii câştigătoare au fost SSH Boards, companie de familie, cu sediul lângă Budapesta,care oferă soluţii de izolaţie pentru exterior pe bază de paie, pentru a creşte sustenabilitatea industriei construcţiilor, HELP Autism, cu sediul la Bucureşti, cea mai mare organizaţie dedicată cauzei tulburării de spectru autist (TSA) din România, şi ByeAgain, cu sediul în Graz, care oferă o a doua viaţă produselor returnate, pregătindu-le pentru revânzare.
Asociaţia HELP Autism a sprijinit peste 3.300 de persoane cu autism şi pe familiile lor, prin terapie, educaţie şi consiliere, în cadrul a şapte centre disponibile la nivel naţional. Organizaţia intenţionează să-şi extindă serviciile la 50 de centre în România până în 2030, printr-un sistem de franciză socială.
Juriul evenimentului re:Marc pitch a fost format din: Cornelia Diesenreiter (cofondator & CEO, Unverschwendet), Elemér Eszter (director general & preşedinte, Impact Ventures), Zdnek Fred Fous (fondator & investitor, PurposeTech), Ioana Gheorghiade (Chief Risk Officer, Banca Comercială Română), Magdaléna Radová (consultant pentru investiţii de impact şi inovaţie) şi Philipp Thurn und Taxis (fondator, CNB Capital; membru în Consiliul de Supraveghere, Fundaţia ERSTE).
În România, programul Marc Impact a fost implementat de BCR, BCR Social Finance şi Synerb.
În octombrie 2024, au fost selectate 24 de afaceri din România centrate pe impact, dintre care 13 au intrat în etapa avansată a programului, care a avut loc la începutul acestui an. Celelalte două companii finaliste, care au reprezentat România în finala programului Marc Impact alături de Asociaţia HELP Autism, au fost OPHORI – Handmade Cosmetics, care produce cosmetice realizate manual de persoane cu dizabilităţi, şi PiciordePlay, un proiect care redefineşte accesul la cultură, aducând teatrul online în casele persoanelor care nu pot participa fizic la spectacole: vârstnici, persoane cu dizabilităţi sau din comunităţi izolate.
După faza pilot din Austria, Ungaria şi România, Programul Marc Impact se va extinde în această toamnă în alte ţări din Europa Centrală şi de Est. Marc Impact este un proiect iniţiat de Fundaţia ERSTE, Erste Social Finance Holding, IFUA Nonprofit şi SIMPACT. În România, Marc este implementat de Synerb, BCR şi BCR Social Finance.