ZF 24

Blue Air cere un credit de salvare de 45 mil. euro de la Guvern în condiţiile în care 90% dintre angajaţi sunt în şomaj tehnic, pericolul fiind pierderea rutelor externe: „Avem capacitatea de a rambursa acest credit şi dobânzile aferente”

Blue Air cere un credit de salvare de 45 mil. euro de la...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

07.04.2020, 14:23 356

Blue Air, cea mai mare companie aeriană cu capital privat românesc, a depus luna trecută la Guvern o cerere pentru a primi un credit de salvare în condiţiile în care acum peste 90% dintre angajaţii companiei sunt în şomaj tehnic şi zborurile comerciale regulate ale companiei au fost oprite.  Valoarea creditului solicitat este de 45 de milioane de euro. 

„Creditul de salvare nu este un fond nerambursabil, ci un împrumut cu dobândă preferenţială acordat unei companii, într-o situaţie de criză majoră. Avem capacitatea de a rambursa acest credit şi dobânzile aferente. De aceea, luna trecută am depus la Guvernul României solicitarea noastră formală şi suntem încrezători că orice analiză de risc şi oportunitate va duce la o soluţionare pozitivă a cererii noastre de finanţare”, spune Oana Petrescu, CEO al Blue Air.

În prezent, Blue Air are peste 1.000 de angajaţi – piloţi, însoţitori, ingineri şi personal tehnic, comercial, IT şi financiar. În plus, de activitatea companiei depind într-o mare măsură şi circa 3.000 de angajaţi ai aeroporturilor, companiilor de ground, IT, call center şi alţi furnizori.

Blue Air spune că, în situaţia actuală, pentru a putea traversa cu bine această perioadă şi să plătească sume substanţiale la bugetul de stat, are nevoie de sprijin temporar, sub forma unui credit, care să asigure Blue Air lichiditatea necesară menţinerii capacităţii de zbor şi a locurilor de muncă în această perioadă dificilă. 

În situaţia actuală, pe fondul limitarilor legate de instituirea stării de urgenţă, Blue Air a fost nevoită să suspende temporar zborurile regulate.

„În luna martie, mai puţin de 30% din personalul nostru a continuat să zboare, să organizeze dezinfectarea navelor după fiecare zbor, să întreţină aeronavele, şi să tranforme altele în cargo. Ceilalţi au intrat în telemuncă, sau în concedii rămase neefectuate de anul trecut. Unii au asigurat conceptul şi autorizarea activităţii temporare de cargo.  Alţii au continuat organizarea de zboruri speciale, chartere sau de repatriere, încercând să contribuie cu cât este posibil la lupta cu pandemia”.

Oana Petrescu spune că în cazul în care compania nu va primit ajutor de la stat piaţa va fi preluată de operatori străini care nu vor contribui la bugetul de stat al României şi nu vor lua decizii având în minte interesul românesc.

"Vom pierde mii de locuri de muncă de înaltă calificare, atât direct la Blue Air cât şi la companiile de pe fluxul nostru de valoare adăugată, aeroporturi, operatori la sol. Vom asista la pierderea efectului de multiplicare în economie creat de existenţa unui operator de transport local, cu cotă de piaţă semnificativă". 

Blue Air deserveşte peste 4 milioane de pasageri pe an. În ultimii trei ani, Blue Air a plătit către statul român impozite, taxe şi contribuţii care au depăşit în mod constant 100 milioane lei/an. După trei ani de investiţii masive în rute şi sloturi pe marile aeroporturi europene, compania a devenit profitabilă anul trecut, conform informaţiilor furnizate de companie. 

În anul financiar ce s-a terminat la 30 septembrie 2019,  Blue Air a realizat un profit operaţional IFRS de aproximativ 8 mil. euro, ceea  ce reprezintă un rezultat cu 27 mil. euro mai bun faţă de rezultatul anului financiar 2018, când a înregistrat o pierdere operaţională de 19 mil. euro (tot conform IFRS), conform informaţiilor furnizate de companie. 

Ca cifră de afaceri, Blue Air a terminat anul financiar 2019 cu o cifră de afaceri de 390 mil. euro (fără taxe de pasageri, conform raportării IFRS).

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO