• Leu / EUR4.7315
  • Leu / GBP5.2727
  • Leu / USD4.2103
ZF 24

Bucureştiul este conectat de Iaşi în şapte ore pe calea ferată, distanţa fiind de doar 400 km. Autostrada, doar pe hârtie

Bucureştiul este conectat de Iaşi în şapte ore pe calea ferată, distanţa fiind de doar 400 km. Autostrada, doar pe hârtie

Autor: Mirabela Tiron

31 iul 2014 10619

Cinci trenuri de pasageri pleacă zilnic din Gara de Nord din Bucureşti spre Iaşi, capitala Moldovei, şi ajung după şapte ore - şapte ore şi jumătate la destinaţie deşi distanţa pe această rută este de doar 406 kilometri.

„Drumul de la Bucureşti la Iaşi pe calea ferată este foarte lung, biletul este scump având în vedere câte ore se fac“, spune Paula, 28 de ani, care a călătorit pe această rută.

Preţul unui bilet de tren pentru o călătorie (doar dus) este de 95 de lei, potrivit datelor de pe infofer.ro. Timpii de parcurs de la Bucureşti la Iaşi pe calea ferată au crescut cu 25 de minute (în 2012) faţă de 2001, potrivit datelor din memorandumul cu măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport. Pasagerii care aleg să călă­torească cu trenul pot opta pentru tra­seul de 406 kilometri Bucureşti-Ploieşti-Buzău-Focşani-Bârlad-Vaslui-Iaşi sau pentru cel care in­clude tronsonul Paşcani-Bârlad, ce mă­reşte distanţa la 460 de kilometri.

Multe ore se fac şi cu maşina. Autostrada, în studiu de fezabilitate

Pe cale rutieră distanţa între Bucureşti şi Iaşi este de 383 de kilometri, durata călătoriei fiind de cinci ore, jumătate-şase, iar costul cu maşina ajunge la 180 de lei. Cu autocarul biletul costă 70 de lei de persoană. În prezent există în plan o autostradă care să lege Iaşi de Târgu-Mureş, de aproape 300 de kilometri şi care să străbată patru judeţe, respectiv Iaşi, Neamţ, Harghita şi Mureş.

Această autostradă ar asigura o conexiune mai bună între Moldova şi Transilvania, iar un tronson de auto­stradă pe Bacău-Braşov ar putea asigura legătura şi cu centrul ţării. Autorităţile declarau că lucrările la autostrada Iaşi-Târgu-Mureş ar putea începe anul viitor şi că vor fi finalizate prin 2017, însă acestea sunt doar promisiuni.

Economia judeţelor la raport:

judeţul Iaşi

Cu un acces dificil spre Bucureşti şi vestul ţării este greu să atragem investitori

„Accesul dificil către Bucureşti şi vestul ţării este cea mai mare problemă a Iaşiului. Nu există o infrastructură ru­tieră care să permită accesul uşor în nor­dul Bucovinei pentru turişti. Pe calea fe­rată ar fi nevoie  de investiţii într-o li­nie care să traverseze ţara de la sud la nord. Este greu să atragem investitori dacă nu avem infrastructură care să ne co­necteze cu restul ţării“, a spus Se­bastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Muni­cipiului Iaşi. El spune că este bine că guvernul a pus pe lista in­vestiţiilor auto­strada Iaşi-Târgu-Mureş. „În urmă cu câţiva ani acest pro­iect nici măcar nu exista, bine că este scris“, a spus el.

În ultimii ani judeţul Iaşi a reuşit să atragă investiţii în sectorul producţiei de componente auto şi în IT, regiunea Mol­­dovei fiind cunoscută pentru forţa de muncă mai ieftină decât în restul ţării.

Valoarea PIB per capita a fost în judeţ de circa 5.400 de euro anul trecut, cu 20% mai scăzută decât media înregistrată la nivel naţional, dar cu aproape o treime mai mare decât cea înregistrată la nivelul regiunii din nord-estul ţării, arată datele Comisiei Naţionale de Prognoză.

O oră cu avionul, dar biletul dus costă 345 de lei

Pe cale aeriană cele două oraşe sunt conectate prin patru zboruri pe zi, costul unei călătorii dus fiind de 345 de lei, potrivit datelor de pe site-ul companiei aeriene Tarom. Pe aeroportul din Iaşi au zboruri avioanele companiilor Tarom şi Austrian Airlines. Anul trecut aeroportul a avut doar 231.000 de pasageri, trafic în creştere cu  35% faţă de anul anterior. Autorităţile locale au în plan investiţii de 31 de milioane de euro din fonduri europene într-o nouă pistă, cu o lungime de 2.400 de metri  (faţă de 1.800 de metri cât are actuala pistă) care va permite aterizări şi decolări ale avioanelor de mari dimensiuni.

Din cauza conexiunilor deficitare şi a costurilor mari de călătorie pe Bucureşti-Iaşi un city break în capitala Moldovei, care include transport cu avionul dus-întors şi două nopţi de cazare la trei stele, costă mai mult decât un city break la Viena sau la Paris. Tariful depăşeşte 200 de euro de persoană.

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7315
Diferență: -0,0634
Ieri: 4.7326
Azi: 4.2103
Diferență: -0,2322
Ieri: 4.2139
Azi: 5.2727
Diferență: 0,699
Ieri: 5.2538
Azi: 4.2800
Diferență: 0,3211
Ieri: 4.2744