ZF 24

Ce se mai întâmplă lângă România. Budapesta–Belgrad: povestea proiectului feroviar secret al Ungariei cu chinezii

Ce se mai întâmplă lângă România....

Autor: Catalina Apostoiu

25.04.2020, 19:02 1480

Ungaria a stârnit nemulţumire cu încercarea de a face din dezvoltarea unui proiect feroviar finanţat de China un secret de stat, chiar dacă pandemia frânează construcţia acestuia, scrie Balkan Insight.

Modernizarea liniei ferate se află pe agenda Ungariei de două decenii, însă criticii spun că proiectul nu trebuie urmărit cu orice preţ, mai ales că implică bani din China. Pe 8 aprilie, guvernul a decis secretizarea planului în aşa-zisul scop de protejare a intereselor naţionale. Decizia a venit la scurt timp după ce premierul Viktor Orban a primit dreptul de a con­duce prin decret pe perioadă nedeterminată.

Proiectul este dezvoltat şi finanţat în cea mai mare parte de China ca parte a noului drum al mătăsii. Costul este exorbitant: peste 2 mld. euro. Astfel, aceasta este cea mai costisitoare investiţie feroviară din istoria Ungariei.

Unii au calculat că rambursarea investiţiei ar putea dura 130 de ani, alţii 2.400. Guvernul argumentează că investiţia este una de „mare interes public“, dar că dezvăluirea oricăror detalii ar „putea pune în pericol implementarea politicii externe a Ungariei şi intereselor sale comerciale externe“.

Proiectul are o istorie lungă şi controversată în Ungaria. UE a lansat o procedură de infringement împotriva Bu­da­pes­tei în 2016 pentru nerespectarea legislaţiei europene din sec­to­rul achiziţiilor publice. Când guvernul a decis anunţarea unei licitaţii, puţini au fost surprinşi să afle că Lorinc Meszaros, prietenul din copilărie al lui Orban, a câştigat contractul, împreună cu două companii chineze.

„Pentru guvernul ungar există clar motivaţii politice“, arată Peter Balazs, director în cadrul Universităţii Central- Europene şi fost comisar european.

„Proiectul este pur şi simplu o nouă oportunitate pentru Orban pentru a enerva Vestul şi demonstra că poate avea aliaţi şi parteneri în afara UE. Din punct de vedere al businessului, nimeni nu va analiza proiectul, pentru că guvernul poate distribui liber banii publici. În acest caz, mă tem că guvernul vrea să ascundă ceva“, adaugă Balazs.

Experţii spun că întrebarea este cine beneficiază şi cine plăteşte. În acest caz, China are de câştigat, iar contribuabilii ungari sunt cei care vor plăti. Pentru China, contează valoarea simbolică a investiţiei.

„Principala motivaţie a Chinei este să fie prezentă în Europa ca ţară capabilă să realizeze investiţii de calitate în infrastructură“, remarcă Agnes Szunomar, expert pe China.

„Linia ferată Budapesta-Belgrade va constitui proiectul simbol al Chinei în UE. Asemeni podului Peljesac construit în Croaţia. Comerţul este important de asemenea, însă linia Budapesta-Belgrad este doar una dintre conexiuni“.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO