ZF 24

Carrefour România a cumpărat reţeaua Billa. Comerţul modern local a trecut în ultimii cinci ani prin trei tranzacţii de circa jumătate mld. euro

Carrefour România a cumpărat reţeaua Billa. Comerţul...

Autor: Cristina Roşca

22.12.2015, 11:54 1254

Grupul francez Carrefour, prezent pe piaţa locală cu circa 180 de magazine cu afaceri de peste 1 mld. euro, a preluat în România reţeaua de supermarketuri Billa, cu circa 85 de magazine si afaceri de peste 300 mil. euro. Tranzacţia iniţiată acum mai bine de un an, a fost încheiată după lungi discuţii.

Grupul Carrefour a lucrat cu casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii, echipa fiind coordonată de partenerul Răzvan Gheorghiu-Testa. Avocaţii celeilalte părti au fost cei de la casa de avocatură Schoenherr, cu o echipă sub coordonarea lui Markus Piuk.

Ziarul Financiar a anunţat în septembrie că francezii de la Carrefour urmează să semneze preluarea reţelei de supermarketuri într-o tranzacţie evaluată la aproape 100 mil. euro. Billa se afla acum în portofoliul nemţilor de la Rewe, care mai deţin în România şi lanţul Penny Market.

Discuţiile între cele două parţi se desfăşoară de aproape un an însă au fost reluate mai intens în această toamnă.

Informaţiile privind vânzarea Billa au apărut anul trecut după ce grupul german Rewe, proprietarul lanţului de supermarketuri, a renunţat la operaţiunile din Italia, pe care le-a cumpărat tot grupul francez Carrefour. Oficialii companiei germane spuneau atunci că vor să îşi con­cen­treze atenţia pe pieţele unde au poziţii de top, ceea ce nu este cazul României, unde Billa a ajuns al doilea cel mai mic jucător după Real, care mai păstrează doar patru magazine după ce alte 20 au fost preluate de Auchan. Pentru achiziţia Billa Car­refour s-a „bătut“ cu belgienii de la Mega Image şi cu un fond de investiţii, însă aceştia din urmă au renunţat pe parcurs.

Comerţul modern local a trecut în ultimii cinci ani prin trei tranzacţii de circa jumătate de milliard de euro
 

Ultimii cinci ani au fost marcaţi de trei tranzacţii în comerţul modern, trei acorduri cu o valoare cumulată de circa jumătate de miliard de euro. Prima tranzacţie a fost cea dintre Lidl şi Plus Discount în urmă cu circa cinci ani, a urmat preluarea a 20 de hipermarketuri Real de către Auchan, iar acum achiziţia reţelei de supermarketuri Billa de către Carrefour.

Grupul francez Carrefour, prezent pe piaţa locală cu circa 180 de magazine cu afaceri de peste 1 mld. euro, a preluat în România reţeaua de supermarketuri Billa, cu circa 85 de magazine si afaceri de peste 300 mil. euro. Tranzacţia iniţiată acum mai bine de un an, a fost încheiată după lungi discuţii şi are o valoare de circa 100 mil. euro.

Aceasta nu este însă cea mai mare tranzacţie din retailul autohton, poziţie deţinută de acordul de preluare a 20 de hipermarketuri Real de către Auchan. Tranzacţia a fost anunţată la finalul lui 2013 însă a fost finalizată în acest an. Grupul francez Auchan a plătit pentru preluarea operaţiunilor Real în România peste 250 de milioane de euro, conform raportului de activitate pe anul trecut al companiei, aceasta fiind, potrivit datelor ZF, cea mai mare tranzacţie din retailul autohton. Totuşi, nu există informaţii publice privind suma plătită de Lidl pentru magazinele Plus Discount, valoarea estimată a tranzacţiei fiind de 200 de milioane de euro. Atunci au fost preluate circa 110 magazine cu format de tip discount. Acordurile dintre Lidl şi Plus Discount şi cel dintre Auchan şi Real sunt cele mai importante din retailul autohton după valoarea lor.

La începutul lunii decembrie a anului 2012 Auchan anunţa că a plătit 1,1 mld. euro pentru magazinele Real din România, Polonia, Ucraina şi Rusia. Dintre cele circa 90 de hipermarketuri cumpărate de Auchan aproape un sfert sunt în România. Francezii au preluat 20 dintre cele 24 de unităţi ale lanţului german de hipermarketuri, celelalte au rămas în administrarea Real. Pe piaţa locală Auchan era unul dintre cei mai puţin extinşi jucători de pe segmentul hipermarketurilor cu un total de 11 magazine, însă după achiziţie şi deschiderea de noi unităţi a ajuns al doilea jucător de pe segmentul lui cu 33 de unităţi. Pe prima poziţie se află Kaufland cu peste 100 de magazine.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO