ZF 24

Cât de adânci sunt buzunarele românilor când vine vorba de cadouri: Jumătate dintre români alocă maximum 300 de lei pentru cadouri de Crăciun

Cât de adânci sunt buzunarele românilor când vine vorba de cadouri: Jumătate dintre români alocă maximum 300 de lei pentru cadouri de Crăciun

Autor: Roxana Rosu

18 dec 2018 191

Jumătate dintre români alocă un buget total pentru cadourile de Crăciun din acest an de maxim 300 de lei, în timp ce 2 din 5 cheltuie până la 750 de lei, mall-ul fiind destinaţia preferată de cumpărături pentru cea mai parte dintre consumatori, arată un sondaj realizat de pltforma online GiftShare.

Pentru a avea destui bani, aproximativ 33% dintre români spun că şi-au planificat din timp bugetul şi au început să pună bani deoparte cu câteva luni înainte de Crăciun.

Astfel, 13% dintre respondenţi afirmă că au alocat un buget de cel mult 100 de lei pentru cadouri, ceea ce înseamnă că vor oferi mai degrabă atenţii simbolice doar apropiaţilor, în timp ce 37% au planificat cel mult 300 de lei pentru cadouri.

De cealaltă parte, 27% spun că sunt dispuşi să aloce până la 500 de lei, fie pentru că au în plan să ofere cadouri unui număr mai mare de persoane, fie pentru că s-au orientat la cadouri mai scumpe, 11% au buget de până la 750 de lei, iar 7% cheltuie până la 1.000 de lei. Doar 5% sunt chiar mai darnici, având un buget total ce depăşeşte 1.000 de lei pentru cadourile de Crăciun.     

Unul din 10 români consideră achiziţionarea cadourilor de Crăciun ca fiind o activitate costisitoare, iar pentru aproape un sfert este o activitate stresantă, plictisitoare sau chiar neplăcută, motiv pentru care ar prefera să delege cumpărăturile altor persoane sau să contribuie cu bani la cadouri oferite împreună cu altcineva.

Jumătate dintre români spun că ştiu deja ce cadouri vor pune sub brad de Crăciun şi au făcut din timp cea mai mare parte a cumpărăturilor, fiind hotătâţi să nu depăşească bugetul planificat. Alţi 42% au făcut cumpărăturile sporadic în această perioadă, fără să mai fie neapărat atenţi dacă depăşesc suma propusă, în timp ce 8% spun că au lăsat cadourile pe ultima sută de metri, urmând să meargă la cumpărături în zilele dinaintea Crăciunului.

Mall-ul rămâne destinaţia preferată pentru cumpărăturile de Crăciun pentru 51,2% dintre respondenţi, în timp ce aproape un sfert preferă magazinele online. Alţi 21% cumpără cadouri din magazinele stradale, la care ajung uşor.

Pe lista cumpărăturilor de cadouri pentru Crăciun se află, pentru majoritatea respondenţilor (54,70%), cel mult 5 persoane, din familie şi/sau prieteni apropiaţi, şi tot cel mult 5 cadouri se aşteaptă să găsească sub brad peste 60% dintre respondenţi. O listă extinsă de până la 10 persoane cărora le vor face un cadou de Crăciun au 30% dintre respondenţi, iar pentru mai puţin de 2% lista depăşeşte 15 persoane, în timp ce alţi 6% dintre respondenţi au declarat că nu obişnuiesc să ofere daruri de Crăciun.

Părinţii sunt primii pe lista a 73,4% dintre respondenţi, urmaţi de soţ/soţie/iubit/iubită (71,8%), copii (51,3%), prieteni apropiaţi (41,2%) şi familie extinsă (29%).

Sondajul GiftShare a fost desfăşurat în perioada 10 - 30 noiembrie 2018 pe un eşantion format din 2.775 de respondenţi din mediul urban.