Radiografia de business a ultimilor 15 ani în cele 3.788 de ediţii ale Ziarului Financiar de la lansarea sa din 16 noiembrie 1998 încoace.
Vizualizaţi graficul la dimensiune mare aici
Cea mai bună descriere a evoluţiei economiei româneşti în ultimii 15 ani este situaţia producţiei de maşini faţă-n faţă cu cea a vânzărilor de maşini.
Cu 345.000 de unităţi preconizate pentru 2013, de aproape patru ori mai mult decât în 1998, România a ajuns pe locul opt la producţia de autoturisme în Europa, în faţa Italiei.
Avem putere de producţie şi de export, însă nu avem şi putere de consum. În 2013, vânzările de maşini au scăzut la 60.000, de cinci ori mai reduse decât în 2007 şi chiar la jumătate faţă de în 1998.
Acest contrast arată că România este în continuare competitivă prin preţuri şi că avansul puterii de cumpărare nu va putea fi realizat fără un avans al valorii adăugate.
Să rămânem încă 15 ani doar un simplu rezervor de muncă brută nu ne va aduce ceea ce sperăm, adică desprinderea din statutul de ţară cu un PIB de 7.000 de euro per capita faţă de 28.000-30.000 de euro per capita în ţările din vestul Europei.
Din punctul de vedere al evoluţiei PIB-ului total, ultimii cinci ani au fost degeaba. În 2008, PIB-ul era la 139 miliarde de euro, valoare la care se va reveni abia anul acesta, în 2013. Toată creşterea s-a produs în perioada 1998 - 2008. În 1998, PIB-ul era de 37 mld. euro.
Euro şi-a triplat valoarea în lei în aceşti 15 ani, mai mult ca urmare a devalorizărilor între 1998 şi 2004, astfel încât deşi salariile au crescut în lei de 15 ori, ajungând până la un salariu mediu lunar net de 1.600 de lei în 2012, în euro creşterea a fost doar de la 82 de euro în ‘98 până la 362 euro net pe lună în 2013.
Indicatorii „spectacol“ sunt echiparea cu computere a gospodăriilor, care a pornit de la 1% în 1998, ajungând astăzi la 60%, şi a dotării cu telefoane mobile, care a pornit de la 1,5% pondere în total locuinţe în 1998 şi a ajuns la 84% astăzi.
La fel, stocul de centre comerciale, aşa-numitele malluri care nici nu existau în 1998, astăzi a ajuns la 100, din care 10 numai în Bucureşti.
În contrast, producţia de oţel a scăzut la jumătate din ‘98 încoace, de la 6,4 la 3,1 milioane tone estimate în 2013. Dar pentru cine să produci oţel şi alte componente pentru infrastructură când stocul de autostrăzi a crescut în toţi cei 15 ani doar de la 113 la 548 de km, adică în medie mai puţin de 28 de km de autostradă pe an? Asta este „performanţa“ administraţiei române, în acest deceniu şi jumătate nu a reuşit să termine nici măcar trei kilometri de autostradă pe lună.
În ceea ce priveşte condiţiile externe, aderarea la Uniunea Europeană şi aderarea la NATO înfăptuite în acest interval de 15 ani au fost subminate de criza financiară. România a trebuit să se împrumute peste noapte în 2009 cu 20 de miliarde de euro, cât jumătate din bugetul său din acel an. Această povară a datoriei externe publice, la care se adaugă şi datoriile private externe - în total 100 de miliarde de euro datorie externă - va fi cea care va limita proiectele pentru viitor. Depinde de noi ce am făcut şi ce facem cu aceşti bani pentru ca banii împrumutaţi să ne întoarcă un câştig în anii ce vin.
1998: Prima apariţie şi angajamentul ZF
1999: Privatizarea care a pus România pe harta producătorilor auto
2000: Cutremurul FNI zdruncină economia
2001: Sidex a redevenit „gaura neagră“ de la privatizare din cauza crizei
2003: Radu Georgescu bate palma cu Bill Gates în tranzacţia anului pe piaţa IT&C
2005: Vânzarea BCR, o afacere din care statul a încasat 2 mld. euro. Ce a făcut cu ei?
2006: Producţia de medicamente a dat în clocot: indienii de la Ranbaxy au preluat Terapia Cluj
2007: Ce s-ar fi întâmplat dacă eram în afara Uniunii Europene când a lovit criza
2008 nu a însemnat doar căderea burselor, ci şi sfârşitul anilor de prosperitate a românilor
2010, cel mai greu an pentru angajaţii români
2011:Cutremurul din Cluj: Nokia pleacă şi lasă o gaură de 1,6 miliarde de euro în exporturi
2012: Cea mai mare tranzacţie din retailul românesc a creat un gigant cu afaceri de 1 mld. euro
2013: Romgaz – listarea deceniului şi premiera Bucureşti-Londra
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels