Protestul piloţilor Tarom a fost declanşat din cauza nemulţumirilor privind salariile şi noul contract colectiv de muncă - înregistrat fără să se ţină cont de revendicările lor -, dar şi pe fondul unora privind managementul companiei, au declarat, pentru MEDIAFAX, surse din rândul piloţilor.
Potrivit surselor citate, conducerea companiei Tarom s-ar fi folosit de sindicatul majoritar şi de alte două sindicate mai mici pentru a putea înregistra la ITM noul contract colectiv de muncă, fără a lua în calcul cerinţele piloţilor.
"Conducerea companiei a încercat să facă o nefăcută prin sindicatul majoritar şi alte două sindicate mai mici. Piloţii nu au obţinut nimic din revendicările pe care le aveau. (...) Practic, mecanicii şi restul ne-au negociat nouă contractul colectiv de muncă", au spus aceleaşi surse.
Una dintre revendicările celor nemulţumiţi viza ca piloţii să poată invoca, atunci când sunt indispuşi sau foarte stresaţi, o "inaptitudine medicală de 48 de ore", fără a fi necesară prezenţa la medic.
"Dacă nu avem o stare bună sau suntem stresaţi, normal că nu vrem să ne punem în pericol", au explicat sursele citate.
O altă nemulţumire vizează nivelul salariilor, în condiţiile în care venitul brut al unui pilot comandant este format din salariul net de 13.000 de lei pe cartea muncă, plus 90 de euro pentru o cursă externă.
"Deci netul unui pilot comandat nu depăşeşte 3.800 - 4.000 de euro, în timp de un pilot Lufthansa are între 18.000 şi 20.000 de euro pe lună, iar unul de la Air France, între 10.000 şi 12.000 euro. La noi, toate negocierile au fost date la o parte", au mai spus aceleaşi surse, precizând că toate aceste lucruri sunt completate şi de nemulţumiri privind managementul companiei şi de modul în care sunt ocupate poziţiile cheie din companie.
Conform surselor citate, însoţitorii de bord de la Tarom au un salariu de 1.600 de lei net pe cartea de muncă, la care se adaugă diurnele externe - 600 de euro net lunar.
Compania aeriană Tarom a informat că patru curse, între care trei externe, sunt anulate, iar alte patru au întârziere, marţi, din cauza protestului unor piloţi şi însoţitori de bord.
Tarom a mai precizat că Ministerul Transporturilor a mediat, marţi, discuţiile dintre reprezentaţii companiei şi cei ai sindicatelor personalului navigant, pentru analizarea situaţiei.
"Părţile au stabilit ca următoarea întâlnire să fie luni 22.09.2014, dată până la care se vor purta discuţii pentru identificarea unor soluţii astfel încât operarea zborurilor să se facă în condiţii normale. Totodată, reprezentanţii sindicatelor care au fost astazi (marţi - n.r., la întâlnirea cu Ministrul Transporturilor, s-au angajat că vor depune toate eforturile pentru asigurarea bunului mers al activităţii companiei", se mai arată în comunicat.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a anunţat marţi, în urma întâlnirii cu şefii şi sindicatele din Tarom, că trimite Corpul de Control la companie, pentru a vedea dacă există probleme de management şi, de asemenea, că piloţii s-au angajat să asigure cursele următoare ale operatorului aerian.
Luni, şapte curse Tarom, între care două externe, au fost anulate, iar alte două au avut întârzieri, în urma unui protest spontan al unor piloţi şi copiloţi.