ZF 24

Cei 6 kilometri lipsă din autostrada Bucureşti-Ploieşti vor fi gata abia în 2015

Cei 6 kilometri lipsă din autostrada Bucureşti-Ploieşti vor fi gata abia în 2015

Autor: Andreea Neferu

27.05.2013, 20:47 5133

Primii 6,5 kilometri din autostrada Bucureşti-Ploieşti, care ar trebui să facă legătura între Capitală şi centură şi care ar transforma această şosea într-una cu adevărat utilă, vor fi gata abia peste doi ani, deşi lucrările au început anul trecut şi trebuia să fie finalizate de aproape opt luni.

„Lucrările la tronsonul dintre km 0 şi kilometrul 6,5 sunt în desfăşurare. Pentru realizarea acestuia a fost prelungit contractul de execuţie cu antreprenorul Impressa-Pizzaroti pe o perioadă de doi ani începând cu luna aprilie 2013, astfel termenul de finalizare fiind luna aprilie 2015“, spune Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), fără a oferi mai multe detalii, într-un răspuns semnat de directorul interimar al instituţiei, Mircea Pop. 

Premierul Victor Ponta anunţase în ianuarie că directorul Mircea Pop va fi eliberat din funcţie din cauza rezultatelor proaste ale companiei.

„Directorul CNADNR, dl. Pop, şi-a înaintat demisia. Intrăm în procedura de selecţie de management privat. Faptul că angajaţii muncesc şi şefii stau şi petrec la Bâlea mi s-a părut inacceptabil“ – a spus premierul Victor Ponta în ianuarie, la câteva zile după ce şefimea companiei de drumuri a fost acuzată că s-a întâlnit la Bâlea Lac în timp ce şoselele din ţară erau înzăpezite. Numai că dl. Mircea Pop a rămas în func­ţie şi mai mult prelungeşte cu doi ani realizarea a 6 km de autostradă care s-ar putea face într-o lună.

Asigurarea unei legături între Bucureşti şi centura sa ar putea majora fluxul de maşini pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, o investiţie de circa 450 mil. euro care deocamdată nu şi-a arătat utilitatea în materie de trafic. În prezent, puţin peste 9.000 de autovehicule tranzitează autostrada, echivalentul a un sfert din traficul estimat iniţial.

La finalul anului trecut, cei 6,5 kilometri de autostradă erau construiţi în proporţie de 11%, iar CNADNR anunţa că în lipsa finanţării, lucrările au fost suspendate, însă în prezent susţine că le-a reluat.

Ultimele informaţii concrete privind starea acestui tronson de autostradă sunt din vara anului trecut, când CNADNR preciza pentru ZF că pe prima porţiune, între kilometrul 0 şi kilometrul 2,45, a fost aprobat planul urbanistic zonal, fiind în curs de finalizare documentaţia pentru expropriere. Pe de altă parte, legat de tronsonul situat între kilometrul 2,45 şi kilometrul 6,5, CNADNR preciza că lucrările de construcţii au început în aprilie anul trecut.

„Ciotul“ de autostradă de 6,5 kilometri avea ca termen estimativ de finalizare luna octombrie a anului trecut, potrivit informaţiilor oferite anterior de CNADNR, însă în prezent acest termen a fost prelungit cu alţi doi ani, până în aprilie 2015.

„Vor fi încă doi ani în care toată lumea se va mira de ce nu avem trafic pe autostrada Bucureşti - Ploieşti. Dacă s-ar asigura legătura cu Bucureştiul şi s-ar lărgi la două benzi centura Capitalei, atunci ar mai creşte traficul de autoturisme. Bucureşti - Ploieşti e prea puţin utilizată acum, nu duce nicăieri“, spune Augustin Hagiu, consultant în transporturi.  

Traficul din prezent de pe autostrada Bucu­reşti - Ploieşti confirmă faptul că deocamdată fluxul de maşini este mult mai mic decât se estima înainte de deschiderea sa. Autostrada Bucureşti - Ploieşti este tranzitată zilnic de circa 9.300 de vehicule, potrivit unui studiu de trafic realizat de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică din cadrul companiei naţionale de drumuri.

Deşi a trecut un an de la deschiderea acestui tronson de autostradă, traficul este de patru ori mai mic comparativ cu estimările iniţiale ale companiei de drumuri. Traficul zilnic estimat pe autostrada Bucureşti - Ploieşti în primul an de la deschidere este de 39.000 de vehicule, potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Construcţia unei autostrăzi se justifică în general după trecerea pragului de 16.000 de vehicule pe zi, potrivit informaţiilor din piaţă. O explicaţie a traficului mult mai mic faţă de estimările iniţiale este faptul că autostrada Bucureşti - Ploieşti nu este încă finalizată complet, având în vedere că în vara anului trecut au fost inauguraţi circa 55 de kilometri între Centura Capitalei (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos) şi Ploieşti. Mai lipsesc cei circa 6,5 kilometri între Şoseaua Petricani şi centura Capitalei, care ar putea convinge mai mulţi şoferi să aleagă autostrada în detrimentul DN1.

CNADNR nu transmisese până la închiderea ediţiei un răspuns la întrebarea ZF cu privire la motivul pentru care contractul de execuţie a primilor 6,5 kilometri din autostrada Bucureşti - Ploieşti a fost prelungit cu încă doi ani. CNADNR nu a transmis nici care sunt sumele alocate de la stat anul acesta pentru construirea acestui sector de drum.

Deşi a fost deschisă circulaţiei încă din vara anului trecut, autostrada care leagă centura Capitalei de Ploieşti nu este nici acum finalizată complet. Până la Moara Vlăsiei, viteza este restricţionată la 100 de kilometri/h. Mai mult, pe întreg tronsonul de circa 55 de kilometri dintre centura Capitalei şi Ploieşti deocamdată nu există decât un nod rutier, situat în localitatea Ghermăneşti, la jumătatea distanţei dintre Bucureşti şi Ploieşti. „Bucureşti - Ploieşti nu este autostradă. Când va avea toate elementele care definesc o autostradă, adică noduri rutiere, spaţii de servicii, garduri, sisteme optime de colectare şi dirijare a apei pluviale, atunci o vom putea numi autostradă“, spune Hagiu.

Pe tronsonul de autostradă dintre centura Capitalei şi Ploieşti nu există deocamdată nici benzinării, iar procedurile de licitaţie pentru amplasarea de puncte de alimentare cu carburanţi nu au început încă. „MOL România este interesată să-şi dezolte reţeaua de benzinării, în zonele de interes pentru clienţii noştri, inclusiv pe autostrăzi. (…) Nu avem însă informaţii privind începerea de licitaţii pentru amplasarea de benzinării pe autostrada Bucureşti - Ploieşti“, spun reprezentanţii MOL România, filiala locală a grupului petrolier ungar MOL.

 

Răspunsul CNADNR primit de la departamentul pentru proiecte de infrastructură

Răspuns primit la închiderea ediţiei de la Bogdan Cotârlici, purtător de cuvânt în cadrul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine

  • De ce s-a prelungit contractul de execuţie a primilor 6,5 km din autostrada Bucureşti - Ploieşti pe o perioadă de 2 ani (aprilie 2013 – aprilie 2015)?
  • Termenul final de execuţie conform contractului încheiat cu IMPRESA PIZZAROTTI & TIRENA SCAVI SpA şi actelor adiţionale 1- 4 a fost 5 octombrie 2012. Acest termen nu a putut fi respectat întrucât amplasamentul a fost predat în 2012 pe aliniamentul km 2+400 – km 6+500, iar pe sectorul km 0+000 – km 2+400 terenurile nu erau încă achiziţionate. Având în vedere că angajarea cheltuielilor se face numai în limita creditelor bugetare aprobate, în data de 18 septembrie 2012 execuţia contractului a fost suspendată din cauza lipsei fondurilor. Prin Legea nr. 5 din 21 februarie 2013 privind bugetul pe anul 2013, au fost alocate fonduri pentru continuarea proiectului şi a fost demarată procedura de negociere cu antreprenorul a actului adiţional pentru continuarea lucrărilor pe tronsonul km 0+000 – km 6+500, durata acestuia stabilindu-se la 24 de luni, conform graficului de execuţie.
     
  • S-au finalizat exproprierile de-a lungul traseului celor 6,5 kilometri de autostradă?
  • Prin Hotărârea de Guvern nr. 953/2011 s-a aprobat declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată rămase de expropriat, situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Construcţia autostrăzii Bucureşti - Braşov, tronsonul Bucureşti - Ploieşti“ de la km 2+450 la km 62. La data prezentei a fost deja transferat dreptul de proprietate asupra imobilelor prevăzute în anexa Hotărârii de Guvern prin emiterea Deciziei de expropiere nr. 1652/28.11.2011. Activitatea ulterioară conform dispoziţiilor Legii nr. 255/2010 este în curs de desfăşurare, în condiţiile în care despăgubirile sunt deja consemnate. Terenul de la poziţiile kilometrice menţionate a fost predat constructorilor. Pentru subsecţiunea de la km 0+000 la km 2+450, terenul situat la km 0+750 la km 1+570 a fost predat constructorului în baza Hotărârii de Guvern nr.1152/2011. La data prezentei, se află pe circuitul de avizare la nivelul ministerelor implicate un proiect de hotărâre de guvern de expropriere a imobilelor afectate, acestea totalizând o suprafaţă de 63.860 mp.
     
  • Câţi bani sunt alocaţi pentru acest tronson în acest an?
  • Pentru realizarea acestui tronson, pe anul 2013 a fost alocată suma de 197.516 mii lei, incluzând lucrări de execuţie, consultanţă, exproprieri etc.
     
  • Care este stadiul exact (în procente) al acestui tronson în acest moment?
  • Stadiul fizic actual pentru tronsonul km 0+000 – km 6+500 este de 23%.


La închiderea ediţiei, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a transmis răspunsurile la întrebările ZF privind noul termen de execuţie. Departamentul arată că în septembrie 2012 lucrarea a fost suspendată pentru că nu au mai fost bani, iar prin Legea bugetului nr. 5/21 februarie 2013 au fost alocate fonduri pentru proiect, durata acestuia stabilindu-se la 24 de luni”. Nu există explicaţii de ce durata de construcţie a 6,5 km de autostradă este de 24 de luni şi nu mai puţin.

 

Premierul Ponta demite directorii din vorbe
„Directorul CNADNR, dl. Pop, şi-a înaintat demisia. Intrăm în procedura de selecţie de management privat. Faptul că angajaţii muncesc şi şefii stau şi petrec la Bâlea mi s-a părut inacceptabil“, a spus premierul Victor Ponta (desen) în ianuarie 2013, la câteva zile după ce şefimea companiei de drumuri a fost acuzată că s-a întâlnit la Bâlea Lac în timp ce şoselele din ţară erau înzăpezite. Suntem în mai, Pop este în continuare director
 

Acest articol a aparut in editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 28.05.2013

 
AFACERI DE LA ZERO