ZF 24

Cei care vor să ia ajutoare de stat de până la 100.000 de euro mai au la dispoziţie două săptămâni să-şi pregătească proiectele

Cei care vor să ia ajutoare de stat de până la 100.000...
29.12.2013, 15:16 1748

Firmele mici şi mijlocii care vor să obţină în 2014 o finanţare din schema de minimis (ajutor de stat de valoare mică-  n.red.) trebuie să-şi pregătească proiectele până pe data de 15 ianuarie – aceasta fiind data la care va începe sesiunea de înscriere online a cererilor de finanţare.

Schema de minimis, prin care statul a pus la dispoziţie în 2013 suma de 500 de milioane de lei pentru IMM-uri, a stârnit un adevărat scandal în vara acestui an, când sistemul informatic al Ministerului de Finanţe a cedat după ce 52.000 de utilizatori au încercat să îşi înscrie proiectele online. Din cauza miilor de nemulţumiri venite din partea antreprenorilor, a consultanţilor şi a asociaţiilor de profil, ministrul Finanţelor a anulat procedura de înscriere a proiectelor din 2013, iar amânarea s-a prelungit până în 2014. Practic, bugetul de 500 de milioane de lei care a rămas necheltuit în 2013 a fost împărţit - potrivit modificărilor aduse hotărârii de Guvern care reglemenează această schemă - pentru anii 2014 şi 2015.

După scandalul din vară, proiectul a trecut din gestiunea Ministerului de Finanţe în cea a Ministerului Economiei (unde este coordonat de Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM-uri, Turism şi Mediul de Afaceri). Directorul din minister care se ocupă de schema de minimis este Cezar Iliu, director general la Direcţia Generală pentru IMM-uri şi Cooperaţie.

Pentru a evita o repetare a eşecului din 2013, aplicanţii pentru schema de minimis vor avea la dipoziţie 10 zile pentru înscrierea online a cererii de finanţare.

“Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, în baza HG 848/2013 de modificare şi completare a HG 273/2013, anunţă deschiderea perioadei de completare a Formularului de înscriere on-line în perioada 15.01.2014 ora 10.00 - 24.01.2014 ora 20.00. ATENŢIE! Data şi ora completării formularului nu influenţează ordinea punctajului”, informează site-ul Direcţiei Implementare Programe pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (www.aippimm.ro).  De asemenea, reprezentanţii instituţiei avertizează că, odată transmis online, formularul nu mai poate suferi modificări. În plus, s-au luat măsuri suplimentare pentru ca evaluatorii din minister să nu mai fie acuzaţi de faptul că favorizează anumite companii care solicită ajutoare de stat, cum, s-a întâmplat în vară.
„Pentru a evita apariţia unor disfunctionalităţi în desfăşurarea sesiunii de înscriere, vom crea o comisie de evaluare a aplicaţiei formată din reprezentanţi ai instituţiilor statului care au competenţe în acest domeniu. Transparenţa sistemului este dată de acordarea automată a punctajului în baza datelor introduse de aplicant în fişa de înscriere, cât şi a grilei de punctaj. Punctajul realizat este transmis fiecărui aplicant în momentul în care finalizează sesiunea de înscriere”, potrivit reprezentanţilor Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism.

 

Care sunt principalele prevederi ale legii prin care IMM-urile pot obţine ajutor de stat de 100.000 de euro prin schema de minimis:

 

·         Plafonul maxim de finanţare este de 100.000 de euro, din care 90% este contribuţia suportată de stat şi 10% de către beneficiar.

·         Cererea de finanţare şi a documentelor justificative în format fizic se depun la OTIMMC (Oficiul Teritorial pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie)  din raza teritorială unde se află sediul solicitantului.

·         În maximum 10 zile lucrătoare de la primirea scrisorilor de înştiinţare cu privire la acceptarea la evaluarea administrativă, dacă au îndeplinit punctajul minim de 60 de puncte, solicitanţii trebuie să depună actele în format fizic la oficiile terioriale.

·         Punctajele proiectelor se acordă în funcţie de criterii referitoare la domeniul de activitate, categoria întreprinderii, locuri de muncă nou create, locaţia implementării proiectului; pentru punctajele egale, criteriile de departajare sunt reprezentate de valoarea profitului din exploatare şi a profitului net, raportate la 31.12.2012.

·         Admiterea la finanţare se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut la formularul de înregistrare on-line, după verificarea cererilor de acord pentru finanţare, iar verificarea cererilor de acord pentru finanţare se va face în 60 de zile lucrătoare  de la data depunerii întregii documentaţii, în limita bugetului alocat schemei.

·         Numărul estimat de beneficiari este de circa 1.000 de firme mici şi mijlocii, care vor beneficia de finanţare în perioada 2014 -2015;

·         Firmele beneficiare nu mai sunt obligate să creeze un anumit număr de locuri de muncă (aceasta fiind o prevedere la care s-a renunţat), ci trebuie să-şi menţină numărul actual de angajaţi şi să creeze noi locuri de muncă în următorii trei ani de la finalizarea investiţiei.

 

 Sursa:  Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism

 

Notă: Cadrul legal care reglementează aceste prevederi este reprezentat de HG nr. 848/ 2013 pentru modificarea şi completarea HG nr. 274/ 2013 privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO