ZF 24

Cei mai mari 100 de „croitori“ şi „pantofari“ din România trimit la export haine şi încălţăminte de 7 miliarde de lei

Harta celor mai mari 100 de producători de haine şi pantofi din România ilustrează cum marile fabrici şi-au împărţit ţara: textilierii în Moldova şi sud-estul ţării, producătorii de încălţăminte în vest

Harta celor mai mari 100 de producători de haine şi pantofi din România ilustrează cum marile fabrici şi-au împărţit ţara: textilierii în Moldova şi sud-estul ţării, producătorii de încălţăminte în vest

Autor: Cristina Rosca

09.07.2015, 13:02 7187

România, unul dintre cei mai mari producători de textile şi încălţăminte din Europa, a trimis anul trecut peste graniţe pantofi şi haine în valoare de peste 20 miliarde de lei, industria de profil fiind al doilea motor al exporturilor locale după industria auto. Cei mai importanţi 100 de „croitori“ şi „pantofari“ sunt responsabili pentru mai bine de o treime din totalul producţiei care ajunge în magazinele din toate colţurile lumii ale celor mai cunoscute branduri din lume, în frunte cu H&M, Zara, Hugo Boss sau Lacoste.

Producători români sau stră­ini, cu zeci, sute sau chiar mii de salariaţi fiecare, şi-au îm­părţit strategic harta Ro­mâ­niei. „Pantofarii” s-au înghe­suit în vestul ţării, în judeţe precum Bi­hor, pariind pe apropierea de Occi­dent şi pe salariile mici din zonă. La po­lul opus, producătorii de îmbră­că­minte s-au concentrat pe estul ţării şi pe zona de sud, atraşi de forţa de mun­că experi­men­ta­tă, de salariile mici şi de lipsa de investiţii din zonă.

Regiunea istorică a Moldovei este „ce­nu­şă­reasă“ în materie de investiţii străine atra­se în ultimele două decenii şi jumă­tate, având în vedere că sumele totale adu­se de investitorii stră­ini la capitalul com­pa­niilor pe care le-au înfiinţat în România au fost de două-trei ori mai mici decât cele din Transilvania şi Muntenia şi de zece ori mai mici faţă de cele din regiunea Bucureşti-Ilfov.

În acest context, în oraşe precum Focşani sau Botoşani producţia de îmbrăcăminte este cea mai importantă industrie, fabricile de aici fiind cele care au ţinut în viaţă atât centrele urbane, cât şi satele aflate pe o rază de până la 60-100 de kilometri. Aici, angajaţii din industria textilă aleg fie să plece în străinătate să muncească, fie să croiască şi să coasă haine pe un salariu care de multe ori nu depăşeşte pragul de 1.000 de lei net. „În Focşani, industria textilă este cea mai importantă. Sunt producători mici care lucrează cu clienţi mass market (şi nu pot plăti salarii mai mari - n.red.), de aceea noi trebuie să fim atenţi cu politica salarială pentru a păstra în Focşani industria aceasta”, spunea recent Bernard Cheere, CEO al Artifex, unul dintre cei mai mari producători locali de textile. 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro