Au pe mână afaceri de 20 de miliarde de lei, câteva mii de angajaţi şi o singură mare preocupare: cum să crească vânzările unor branduri ca Heineken, Coca-Cola, Kent, Dove sau Tide într-o perioadă în care consumul nu-şi revine, iar preţul este principalul criteriu de achiziţie pentru consumatori.
Cele mai mari zece companii din industria bunurilor de larg consum şi-au lăsat în criză afacerile din România pe mâna unor manageri străini, cu o singură excepţie, Unicarm, o afacere românească din industria cărnii controlată de antreprenorul Vasile Lucuţ din Satu Mare. Dacă omul de afaceri îşi conduce singur compania de 150 de milioane de euro, multinaţionalele de top din România au în fotoliile de manageri doar expaţi.
Dacă în 2008, anul de vârf al consumului local, doi executivi români - Călin Drăgan (Coca-Cola HBC) şi Alexandra Gătej (Unilever) se numărau printre şefii celor mai mari zece companii din industria bunurilor de larg consum, schimbările determinate de criză i-au făcut pe acţionarii străini să numească pe poziţii de top numai manageri străini. Mai mult, mandatele de trei-patru ani au devenit istorie în criză pentru managerii din industria bunurilor de larg consum, fiecare dintre cele nouă multinaţionale de top schimbându-şi şeful de cel puţin două ori în perioada 2008-2013.