ZF 24

Compania olandeză Damen Shipyards, care deţine 49% la Damen Shipyards Mangalia, cere falimentul şantierului naval, ca urmare a datoriilor acumulate

Compania olandeză Damen Shipyards, care deţine 49% la...

Autor: Roxana Rosu

30.05.2024, 09:54 1321

Compania olandeză Damen Shipyards, care deţine un pachet de 49% la Damen Shipyards Mangalia SA, a cerut falimentul şantierului naval de la Marea Neagră, ca urmare a datoriilor acumulate, solicitarea fiind depusă la Tribunalul Constanţa.

Potrivit unei declaraţii făcute de preşedintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurenţiu Gobeajă, pentru radio Europa Liberă, „este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societăţii de la momentul preluării acţiunilor, din 2018, până în prezent”.

Dosarul a fost depus în instanţă pe 28 mai, iar primul termen de judecată a fost stabilit pentru 14 iunie.

Şantierul de la Mangalia are peste 1.500 de salariaţi şi peste 600 de subcontractori colaboratori.

Compania olandeză gestionează atât şantierul de la Mangalia, cât şi pe cel de la Galaţi, care a fost achiziţionat cu mai bine de 20 de ani în urmă.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia şi a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului naval.

Anul trecut, Damen a cerut rezilierea contractului legal de funcţionare a asocierii cu statul român privind Şantierul Mangalia. Oficialii companiei olandeze spuneau că, prin adoptarea legii 187/2023 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia.

În replică la cererea de faliment a Damen Shipyards, ministrul Economiei, Radu Oprea, a declarat miercuri că „Damen Holding a cerut insolvenţa şi aşa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, unde ei au directoratul şi conducerea cu atribute sporite, deci undeva în interiorul Damen Holding o astfel de cerere. Însă, în discuţia pe care am avut-o cu directoratul şi cu sindicatele, le-am explicat că din punctul meu de vedere, nici procedura insolvenţei nu este un lucru rău, pentru că poate crea oportunităţi. Avem exemplu Hidroelectrica, avem exemplul Romaero, unde lucrurile funcţionează până la urmă”, potrivit adevărul.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels