ZF 24

Concurenţa intră în scandalul „reciclabilelor“ şi avertizează că noua lege a salubrizării poate institui monopolul marilor salubrişti

Concurenţa intră în scandalul „reciclabilelor“ şi...

Autor: Radu Bostan

03.04.2014, 00:04 454
Temerile firmelor de colectare a deşeurilor reciclabile că vor fi scoase din piaţă de marii salubrişti după intrarea în vigoare a amendamentelor la legea salubrizării au fost susţinute de Consiliul Concurenţei.

Instituţia a avertizat că proiectul de modificare a legii face neclară separarea dintre serviciul public de salubrizare, adică ridicarea şi transportarea deşeu­rilor municipale, şi celelalte servicii care au ca obiect deşeurile reciclabile, precum PET-urile, cartonul sau metalul, materiale cu valoare economică.

Legea adoptată de Parlament pe 4 februarie, care modică legea privind serviciul de salubrizare a localităţilor, prevede că „transportul deşeurilor municipale şi al deşeurilor similare colectate separat (...) se efectuează numai de către operatori licenţiaţi care au contracte de delegare a gestiunii încheiate cu autorităţile administraţiei publice locale“. Cum proiectul nu explica termenul de deşeuri „similare“, firmele independente de colectare a deşeurilor de ambalaje au considerat că nu vor mai avea voie să ridice deşeuri de carton sau aluminiu, acestea urmând să intre de asemenea sub monopolul firmelor de salubritate.

Ambiguitatea a fost constatată şi de Consiliul Concurenţei, care s-a sesizat după ce o serie de ONG-uri şi firme din industria reciclării au transmis către instituţie îngrijorările cu privire la efectele anticoncurenţiale ale legii.

„În urma analizei întreprinse de Consiliul Concurenţei a rezultat că definiţiile introduse în Legea de modificare (în special cele referitoare la deşeurile similare, respectiv la deşeurile municipale) nu au un grad suficient de precizie, care să contribuie la delimitarea serviciului public de salubrizare de alte servicii care au ca obiect alte categorii de deşeuri“, se arată într-un aviz semnat de preşedintele consiliului Bogdan Chiriţoiu şi adresat Comisiei pentru administraţie publică din Senat.

 

Două pieţe distincte

Concurenţa precizează că activitatea de salubrizare publică se desfăşoară în regim de monopol reglementat, iar concurenţa pe piaţa acestui serviciu are loc numai cu ocazia licitaţiei publice prin care este selectat operatorul de salubritate. În schimb, celelalte servicii de colectare şi reciclare a deşeurilor au loc pe o piaţă liberă.

Instituţia apreciază însă că neclaritatea legii modificate ar putea conduce la acordarea operatorilor de salubritate a dreptului exclusiv şi asupra fluxurilor de deşeuri de reciclabile.

„Prin urmare, persoanele care generează deşeuri reciclabile (persoane fizice, întreprinderi) nu pot să beneficieze de concurenţa între întreprinderile care furnizează servicii de colectare a deşeurilor reciclabile, ceea ce scade venitul obţinut ca urmare a înstrăinării deşeurilor respective, fiind afectată şi motivaţia acestora de a colecta selectiv deşeurile respective“, se arată în avizul Concurenţei.

Potrivit datelor din piaţă, o tonă de deşeuri de hârtie valorează 100 de euro, o tonă de deşeuri de aluminiu are o valoare de 1.000 de euro, iar o tonă de deşeuri de PET valorează 300 de euro.

În consecinţă, Consiliul consideră că este necesară clarificarea termenilor folosiţi în lege pentru a desemna diversele tipuri de deşeuri şi delimitarea clară dintre cele două activităţi.

În mod ironic, modificările aduse legii ar putea afecta şi concurenţa dintre operatorii de salubrizare, care vor fi baraţi de la fluxurile de deşeuri reciclabile din localităţile unde nu au obţinut contracte de delegare a gestiunii deşeurilor.

„Menţionăm că efectul este cu atât mai semnificativ, cu cât durata contractelor de delegare a gestiunii este mai mare“, mai arată Consiliul Concurenţei.

 

Monopol pe 35 de ani

În Bucureşti, de exemplu, unii operatori de salubritate lucrează încă pe contracte semnate în 1999, acestea fiind prelungite an după an prin acte adiţionale. Legea modificată privind salubrizare instituie o limită maximă de 35 de ani pentru contractele de delegare a gestiunii deşeurilor. Concurenţa consideră însă că această limită ar trebui eliminată, iar durata maximă a contractelor ar trebui stabilită în baza unui studiu de fezabilitate, „astfel încât să se asigure recuperarea investiţiei realizate“ de operatorul de salubritate.

„De asemenea pentru a se asigura o presiune concurenţială eficientă asupra acestor furnizori de servicii, este necesar ca Legea de modificare să consacre ca regulă acordarea contractelor de delegare a gestiunii prin licitaţie, şi nu prelungirea acestora pe bază de acte adiţionale“, precizează Consiliul Concurenţei.

 

Modificare sau lege nouă?

După adoptare, legea a fost trimisă Parlamentului pentru reexaminare de către Preşedintele Traian Băsescu. El a motivat că actul nu respectă legislaţia în materie de achiziţii publice, deoarece lasă autorităţii locale libertatea de a concepe metodologia după care să atribuie contractul de delegare a serviciului public de salubrizare. Aceeaşi problemă este semnalată şi în avizul Consiliului Concurenţei.

Deputaţii din Comisia de Industrii au declarat, anterior, că Parlamentul nu se va putea pronunţa decât asupra cererii formulate de Preşedinte. Acest lucru însemna că legea va fi adoptată, practic, în forma actuală, urmând ca Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare (ANRSC) să emită o normă prin care să stabilească explicit delimitarea dintre cele două servicii. Ulterior, Parlamentul ar urma să adopte o nouă lege pentru reglementarea activităţii de reciclare, care în prezent este legiferată doar prin acte emise de Guvern.

Surse din piaţă au declarat însă pentru ZF că parlamentarii discută în prezent posibilitatea de a modifica legea înainte de adoptare, pentru a o pune în acord cu sesizările Concurenţei.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 03.04.2014

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO