ZF 24

Contzilla.ro: 40 de noutăţi fiscale pentru finalul anului 2024 şi începutul anul 2025

Contzilla.ro: 40 de noutăţi fiscale pentru finalul...

Autor: Delia Mircea

10.12.2024, 09:25 10736

Pe măsură ce anul 2024 se apropie de final, sunt publicate tot mai multe schimbări fiscale, ce vor influenţa activitatea societaţilor atât în ultimele luni ale anului, cât şi în primele zile ale lui 2025. De la actualizări ale codului fiscal până la modificări ale legii contabilităţii , aceste noutaţi sunt importante pentru buna desfăşurare a activităţii firmelor:

1.Salariul minim pe economie creşte la 4.050 lei începând cu 2025. De această majorare se estimează că vor beneficia 1.823.520 salariaţi.

2.Odată cu majorarea salariului minim creşte contribuţia pentru persoanele cu handicap neîncadrate, pe care o datorează unele societăţi, calculul acestei contribuţii fiind corelat cu salariul minim.

3.Ca urmare a majorării salariului minim, vor creşte şi contribuţiile sociale, deoarece plafoanele pentru acestea sunt stabilite în funcţie de salariul minim.

4.Există un formular nou D107 din 2025: declaraţie privind beneficiarii sponsorizărilor.

5.SAF-T devine obligatorie şi pentru contribuabilii mici, începând cu 2025.

6.Declaraţiile D392A, D392B şi D393 nu se vor mai depune în 2025.

7.Începând cu anul 2025, contribuabilii nu mai au obligaţia depunerii declaraţiei unice estimative (Capitol II).

8.Balanţa de verificare va trebui întocmită lunar (anterior, era obligatorie cel puţin o dată pe an, la încheierea exerciţiului financiar sau semestrial, pentru raportările contabile).

9.Se introduce un termen de păstrare de 10 ani pentru situaţiile financiare întocmite de instituţiile publice.

10.Situaţiile financiare trebuie semnate atât de reprezentantul legal, cât şi de directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană autorizată.

11.Se clarifică termenele pentru depunerea situaţiilor financiare anuale, astfel:

31 mai: pentru societăţi comerciale, companii naţionale, regii autonome şi alte instituţii care aveau anterior obligaţia depunerii în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.

30 aprilie: pentru restul persoanelor juridice.

12.De la 1 ianuarie 2026, instituţiile publice vor transmite exclusiv în format electronic formularele, notele şi alte documente aferente situaţiilor financiare.

13.Ministerul Finanţelor va putea solicita raportări contabile anuale până la 31 mai, termen aplicabil şi entităţilor cu exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.

14.Începând cu anul financiar 2025, toate situaţiile financiare anuale şi raportările contabile vor fi transmise doar în format electronic, conform specificaţiilor publicate de ANAF.

15.Obligaţia utilizării sistemului RO e-Factura a fost restrânsă doar la operaţiunile pentru care locul livrării sau prestării, din punct de vedere al TVA, este în România.

16.Se elimină excepţiile pentru facturile simplificate: sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu şi pentru facturile simplificate, cu excepţia bonurilor fiscal.

17.Se introduce prevederea ca pe facturile simplificate să fie trecut codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă.

18.Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opţională în relaţia B2C din punct de vedere al e-Factura: dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin nici un cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.

19.Se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora începând 1 ianuarie 2025.

20.Notificarea de conformare RO e-TVA nu se va lua în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 iulie 2025.

21.Nu se aplică sancţiuni pentru lipsa de răspuns la notificarea de conformare e-TVA până la 1 iulie 2025.

22.Se amână intrarea în vigoare a sistemului naţional e-Transport pentru operatorii economici autorizaţi până la 31 martie 2025.

23.Începând cu anul 2025, se extinde cerinţa de întocmire a unui raport privind durabilitatea şi asupra societăţilor comerciale care îndeplinesc, două din următoarele trei criterii: un total al activelor de cel puţin 25 de milioane de lei, cifra de afaceri de cel puţin 50 de milioane de lei respectiv, mai mult de 50 de angajaţi.

24.Începând cu 1 ianuarie 2025 se introduc în lista de scutiri pentru impozite şi taxe locale clădirile clasate ca monumente istorice de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care nu au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada realizării lucrărilor de renovare sau reabilitare, începând cu data autorizaţiei de construcţie şi până la data procesului-verbal de recepţie finală privind lucrările efectuate, cu respectarea prevederilor OUG nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare.

25.La RO e-Transport, începând cu 21 noiembrie 2024 se aplică o listă actualizată de sancţiuni – se introduce gradual măsura confiscării (OUG 129/2024).

26.Începând cu 2025 se extinde utilizarea sistemului de facturare electronică e-Factura şi pentru tranzacţiile între afaceri şi consumatorii finali (B2C), adică în relaţie cu persoanele fizice.

27.La 1 iulie 2025 expiră termenul de scutire a obligativităţii utilizării RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum şi de către furnizorii/prestatorii acestora.

28.Facturile emise pentru operaţiunile derulate în baza contractelor de achiziţii publice, achiziţii sectoriale, concesiuni de lucrări sau servicii, precum şi, dacă este cazul, contracte de achiziţii publice în domeniul apărării şi securităţii, trebuie să includă, în mod obligatoriu, codurile CPV aferente.

29.Persoanele care aplică sistemul TVA la încasare aplică prevederile privind RO e-TVA începând cu 1 august 2025.

30.Plafoanele Intrastat pe 2025 sunt 1.000.000 lei pentru expediere de bunuri şi, respectiv, 1.000.000 lei pentru introduceri de bunuri.

31.Începând cu anul 2025 intră în vigoare un nou articol din Codul fiscal, articolul 315.5 care face referire la regimul TVA aplicabil în cazul sistemului de garanţie-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile – SGR.

32.S-a aprobat un calendar de creştere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare şi alcool etilic (OUG 132/2024).

33.OUG 107/2024 prevede că acei contribuabili plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare şi plată precum şi contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, beneficiază de o bonificaţie de 3% din impozitul pe profit anual şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. Există un proiect de majorare la 5%.

34.Se amână operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene pe 01.03.2025.

35.S-au stabilit reguli privind calculul şi declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţa contabilă, în situaţia în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum şi în cazul sumelor reprezentând garanţie, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract (OUG 138/2024).

36.Veniturile din pensii obţinute din străinătate se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar, stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei (clarificare introdusă prin OUG 138/2024).

37.Pentru personalul din sistemul bugetar, zilele de 3 ianuarie şi 2 mai 2025 sunt zile libere.

38.Valoarea actualizată a tichetelor culturale este de maximum 220 lei/lună, respectiv de maximum 440 lei/eveniment.

39.Pentru tichete de masă noua valoare maximă nu poate depăşi 40,04 lei.

40.Punctul de referinţă pensii urmează să fie majorat începând cu anul 2025 cu 10 lei, de la 81 de lei la 91 de lei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels