ZF 24

Creşte tensiunea în Europa: sentimentul de business în Italia şi Germania se prăbuşeşte

Creşte tensiunea în Europa: sentimentul de business în...

Autor: Andrei Şerbănescu

25.03.2022, 13:16 20672

Încrederea în rândul întreprinderilor şi consumatorilor italieni a scăzut brusc din cauza preocupărilor legate de consecinţele economice ale invaziei Rusiei în Ucraina, potrivit Bloomberg.

Indicele sentimentului economic a scăzut la 105,4 în martie de la 107,9 în februarie, a anunţat vineri biroul de statistică Istat. Măsurile încrederii consumatorilor şi ale producţiei au scăzut deopotrivă, prima atingând cel mai scăzut nivel înregistrat din ianuarie 2021.

Potrivit ministrului de Finanţe italian, Daniele Franco, creşterea economică a Italiei va înregistra o retrogradare potenţial semnificativă din cauza războiului, inflaţiei preţurilor la energie şi a întreruperilor lanţurilor de aprovizionare. Cu toate acestea, Comisia Europeană prognozează în prezent o expansiune a economiei de 4,1%.

Aşteptările pentru comenzi şi vânzări s-au înrăutăţit în producţie, servicii şi comerţ, construcţiile fiind singurul sector în care optimismul rămâne prezent, a declarat institutul de statistică. Consumatorii se aşteaptă ca atât economia Italiei, cât şi situaţia lor personală să se înrăutăţească în viitor, aceştia devenind mai puţin dispuşi să investească în bunuri de folosinţă îndelungată, potrivit institutului.

Guvernul a cheltuit peste 16 miliarde de euro (17,6 miliarde de dolari) pentru atenuarea impactului creşterii costurilor energiei asupra familiilor şi întreprinderilor, adoptând recent măsuri suplimentare, inclusiv o reducere a taxelor la preţul combustibilului la pompă. Trezoreria urmează să lanseze săptămâna viitoare noul său plan bugetar, când obiectivele de creştere şi deficit ar putea fi revizuite. 

O situaţie similară este înregistrată şi în Germania. Un indicator al aşteptărilor de afaceri elaborat de Institutul Ifo din München a scăzut la 85,1 în martie de la 98,4 în februarie.

Date separate din această săptămână oferite de Comisia Europeană au arătat o scădere similară a sentimentului consumatorilor în întreaga zonă euro.

„Sentimentul de business în economia germană s-a prăbuşit”, a declarat vineri preşedintele Ifo, Clemens Fuest, într-un comunicat. „Companiile din Germania se aşteaptă la vremuri grele.”

Războiul din Ucraina facilitează previziunile pentru o creştere economică mai lentă şi o inflaţie mai rapidă, deoarece pieţele energetice şi comerţul sunt perturbate. Bundesbank a declarat săptămâna aceasta că revenirea virusului, care era aşteptată în al doilea trimestru, ar putea fi semnificativ mai slabă, deşi în primele trei luni ale anului 2022 s-a înregistrat mai degrabă o stagnare decât o contracţie.

Guvernul Germaniei a anunţat joi 15 miliarde de euro (16,5 miliarde de dolari) ca o măsură suplimentară de sprijin pentru consumatori şi întreprinderi. Pachetul include o reducere temporară a preţurilor la combustibil, plăţi unice către gospodării şi transport public subvenţionat.

Inflaţia şi războiul acţionează ca obstacole asupra producţiei, pe măsură ce întreruperile lanţului de aprovizionare se înrăutăţesc iar cererea de export continuă să scadă, potrivit unui sondaj separat al managerilor de achiziţii realizat de S&P Global, publicat joi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO