A venit în România în plină criză, la începutul anului 2011, după experienţe în Statele Unite, Nigeria şi Cehia, şi a reuşit în mai puţin de trei ani să ridice proiecte de circa 100 mil. euro într-o piaţă imobiliară care încă nu şi-a regăsit ritmul. David Hay, CEO al AFI Europe, şi echipa sa din România au reuşit totodată să ducă vânzările mallului de la Cotroceni la circa 200 mil. euro pe an, un plus de peste 30% faţă de 2010, iar managerul spune că acest proiect „încă nu şi-a spus ultimul cuvânt“, scrie revista BUSINESS CONSTRUCT. Ce mai pregăteşte managerul de 51 de ani pentru următorii ani?
Până la venirea crizei, grupul AFI Europe, controlat de miliardarul israelian Lev Leviev, a fost printre cei mai activi jucători din piaţa imobiliară locală. Sub conducerea lui Reuven Havar, cei de la AFI au realizat investiţii de aproape jumătate de miliard de euro: 300 de milioane de euro au fost investiţi în mallul AFI Palace Cotroceni din Bucureşti, finalizat în octombrie 2009, într-unul dintre cele mai grele momente ale crizei, în timp ce alte sume importante au fost folosite pentru achiziţia de terenuri: platforma Laromet din nordul Bucureştiului a costat aproape 80 de milioane de euro, alte loturi fiind cumpărate în diverse zone din Capitală şi împrejurimi, precum şi în Ploieşti şi Arad.
„Principalul obiectiv al AFI Europe este să dezvolte actualul portofoliu de terenuri, astfel că de când am venit în România am început lucrările la clădirile de birouri de lângă mallul de la Cotroceni şi am realizat proiectul AFI Palace Ploieşti. Nu sunt pe deplin mulţumit, aş fi dorit să fac mai mult, dar încă avem multe provocări. Cu siguranţă însă că nici perioada următoare nu va fi plictisitoare“, declară David Hay din biroul său situat în clădirea de birouri AFI Park 1, finalizată în toamna anului trecut lângă „bila“ de la intrarea în mallul AFI Palace Cotroceni.
Mai exact, AFI Europe, sub conducerea lui Hay, a finalizat în toamna anului trecut o investiţie de circa 20 de milioane de euro în clădirea AFI Park 1, la un an distanţă a fost deschis mallul AFI Palace Ploieşti în urma unei investiţii de 52 de milioane de euro, iar în prezent grupul israelian lucrează la imobilele de birouri AFI Park 2 şi 3 care vor fi date în folosinţă pe parcursul anului viitor.
Proiectele realizate în această perioadă fac din AFI unul dintre cei mai activi dezvoltatori imobiliari din criză, în condiţiile în care în ultimii ani numeroşi jucători, inclusiv israelieni, precum Plaza Centers sau GTC, au avut o politică de investiţii mult mai rezervată.
„Se putea face mai mult, dar trebuie să ţinem cont şi de condiţiile pieţei. Am început lucrările la AFI Park 1 fără a avea vreun chiriaş sau finanţare, astfel că ne-am asumat un risc destul de ridicat. Nu ştiam piaţa de birouri, aşa că a trebuit să o învăţăm. Am simţit că este nevoie de clădiri de birouri de clasa A în cadrul unui parc de afaceri în care firmele să se poată dezvolta, dar nu ştiam clar acest lucru. Putem spune că a fost totuşi un risc calculat, ţinând cont că proiectul avea o serie de avantaje precum accesul la mijloacele de transport în comun, proximitatea mallului sau vecinătatea Universităţii Politehnice. Deşi am lucrat un an la primul contract, semnat cu Microchip, ulterior lucrurile au mers foarte bine. Finanţarea am obţinut-o în februarie, iar clădirea a fost finalizată în octombrie, astfel că mai bine de jumătate din proiect a fost făcut din fonduri proprii.“
AFI a reuşit să obţină un credit de peste 13 milioane de euro de la UniCredit pentru finanţarea lucrărilor la AFI Park 1, a închiriat integral clădirea, atrăgând şi companii precum Endava sau Cameron, iar pe fondul acelor rezultate a început lucrările şi la imobilele doi şi trei ale proiectului.