ZF 24

Cum a reuşit librăria Cărtureşti din centrul istoric să devină o destinaţie în sine, în timp ce H & M şi Adidas au închis magazinele din aceeaşi zonă

Cum a reuşit librăria Cărtureşti din centrul istoric...

Autor: Cristina Roşca

02.01.2019, 00:01 3835

Librăria Cărtureşti Carusel de pe strada Lipscani din centrul istoric al Bucureştiului are anual vânzări de circa 2 milioane de euro, numărându-se printre cele mai puternice unităţi ale reţelei. La vârf, alături de această librărie se mai află Cărtureşti Verona – o unitate stradală de pe Bulevardul Magheru, şi două spaţii din malluri, respectiv cele din centrele comerciale Băneasa Shopping City şi AFI Cotroceni, spune Nicoleta Iordan, unul dintre fondatorii businessului.

„Vânzările librăriei din centrul istoric al Bucureştiului cresc în linie cu reţeaua în ansamblul său. În anul deschiderii (2015) a avut loc evenimentul de la Colectiv şi în primele şase luni businessul a fost afectat, dar a fost o situaţie generală în zonă. Apoi, treptat, am revenit pe un trend ascendent, au revenit turiştii şi interesul clienţilor a fost resuscitat”, spune antreprenoarea.

Compania operează în prezent nouă librării în Capitală, iar 16 în provincie, în Timişoara, Cluj, Iaşi, Constanţa, Arad, Ploieşti, Braşov şi Suceava (câte un magazin).  Ca cifră de afaceri, oficialii companiei estimau recent un business total de 28 de milioane de euro, plus 12% faţă de 2017.

Despre librăria din centrul istoric, Nicoleta Iordan spune că nu a existat o reţetă prestabilită.

„Noi încercăm să ne punem amprenta asupra fiecărui spaţiu unde mergem, vrem să punem locul într-o lumină bună. Da, am investit, dar nu este vorba doar de bani aici, ci de starea de spirit pe care am reuşit să o transmitem clienţilor care nu vin la noi doar pentru că au nevoie de cărţi. Ei vin pentru că locul le dă o stare, pentru că rezonează cu ce vindem acolo.”

Antreprenoarea mai spune că oamenii care trec pragul Cărtureşti Carusel petrec timp în librărie ajutaţi şi de faptul că spaţiul cuprinde şi o galerie şi o cafenea. „Am creionat un spaţiu pentru comunitate. Aproape în fiecare weekend avem evenimente pentru copii spre exemplu. Cei care vin la noi nu o fac doar ca să cumpere ceva.”

Nu puţini dintre cei care vin la librăria din centrul istoric sunt turişti străini care au descoperit locul odată cu promovarea sa de multe publicaţii internaţionale de turism, arhitectură şi nu numai.

Nicoleta Iordan spune însă nu că un loc de gen nu poate rezista doar cu turişti, fără consumatorii clasici, români. „Turişti avem şi străini, dar şi români care vin din alte oraşe şi au librăria pe listă.”

Cărtureşti Carusel a rezistat şi chiar a crescut într-o zonă dominată de baruri şi restaurante unde în ultima perioadă au tras obloanele două nume mari – Adidas şi H & M.

„În centrul istoric este un context dificil pentru retail ţinând cont că multe clădiri sunt în litigiu, că zona este dominată de businessuri HoReCa. Şi nouă ne-ar putea merge mai bine dacă ar exista un pol de comerţ.”

Situaţia nu vine ca urmare a faptului că retailerii fac ceva greşit, spune Nicoleta Iordan, ci ca urmare a lipsei unei strategii coerente. Pentru ca în zonă să se dezvolte un pol comercial e nevoie să existe o gândire similară celei dintr-un mall, mai exact să se creioneze un mix de chiriaşi.

„E greu să dezvolţi un pol de comerţ într-o zonă unde nu există tradiţie sau mai bine zis unde a existat, dar a fost întreruptă timp de 50 de ani. E greu pentru un retailer să crească organic într-o zonă dominată de baruri şi cluburi, iar 2-3 jucători din comerţ nu sunt suficienţi pentur a schimba sau a crea un obicei de consum.”

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO