ZF 24

Cum arată economia judeţului Braşov, fosta uzină de tractoare a României, în care multinaţionalele au şters urmele fabricilor româneşti cu tradiţie precum Rulmentul, Tractorul sau Poiana

Foto Shutterstock

Autor: Mădălina Dediu Panaete, Corina Mirea

04.04.2014, 00:07 9915

Ziarul Financiar continuă proiectul editorial „Economia judeţelor la raport“, prin care aduce în prim-plan starea economiei la nivel judeţean. Cine sunt cei mai mari angajatori din fiecare judeţ, care sunt cele mai mari companii în funcţie de cifra de afaceri, cum se împarte economia judeţului între multinaţionale, antreprenori şi companii de stat, care este raportul dintre cei care muncesc şi asistaţii social, care sunt indicatorii sociali din zonă sunt doar o parte din informaţiile pe care cititorii ZF le vor regăsi la această rubrică. Astăzi vom prezenta în detaliu principalii indicatori economici şi sociali ai judeţului Braşov, care are o populaţie de 549.217 de locuitori, cu 3.981 mai mică decât în 2002, şi care iese în evidenţă prin numeroasele fabrici de componente auto dezvoltate de multinaţionale precum Autoliv, Schaeffler sau Continental, dar şi prin dispariţia unor centre cu tradiţie: Tractorul, Rulmentul sau Poiana.

Judeţul Braşov, aflat în „inima“ României, a ajuns unul dintre cele mai mari zece judeţe din ţară după cifra de afaceri înregistrată de companii şi a atras în ultimii ani jucători din industria componentelor auto precum Schaeffler, Preh sau Quin, care au fiecare peste 400 de angajaţi.

Cele 23.000 de firme care erau înregistrate la finalul anului 2012 în acest judeţ au avut cumulat afaceri de 7,5 mi­liarde de euro, Braşovul fiind al şaselea judeţ din ţară după rulajele înregistrate de societăţile comerciale.  În România cele mai mari afaceri le au companiile din Bucureşti şi judeţul Ilfov, care cumulează rulaje de 100 mld. euro.  

Cea mai mare companie din judeţul Braşov este lanţul elveţian Selgros Cash&Carry, care deţine 19 magazine pe plan local şi care avea la finalul anului 2012 afaceri de 3,4 miliarde de lei şi peste 4.300 de angajaţi.

În timp ce belgienii de la Mega Image sau francezii de la Carrefour au avut o politică de extindere agresivă, în special pe segmentul magazinelor de proximitate şi al supermarketurilor, elveţienii de la Selgros au fost mai rezervaţi, singurul pas făcut în afara „tiparului“ fiind un parteneriat cu un magazin online început în acest an.

După retailerul german, a doua cea mai mare companie ca afaceri din judeţ este Autoliv România, producător de sisteme de siguranţă auto. Nemţii de la Autoliv, companie situată pe locul 12 în topul celor mai mari exportatori locali, şi-a bugetat pentru acest an  investiţii în valoare de 25 mil. euro pentru dezvoltarea fabricilor deţinute în România.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro