ZF 24

Cum aruncă Şova cu banii: 230 kilometri de autostrăzi vor costa 5 miliarde de euro

Foto Silviu Matei

Autor: Andreea Neferu

07.05.2013, 20:21 5173

La un cost mediu de 21,5 milioane de euro pe kilometru, preţul acestora se apropie de cel pentru construcţia autostrăzii Transilvania, considerat unul dintre cele mai păguboase contracte încheiate de stat după Revoluţie.

Statul a redus puternic investiţiile publice şi caută în prezent noi soluţii pentru dezvoltarea infrastructurii locale de transport. Concesiunile de autostrăzi, un experiment eşuat în trecut în Ro­mâ­nia, ridică semne de întrebare cu privire la preţul cu care pot fi construite autostrăzi pe plan local, dar şi cu privire la modul în care vor reuşi aceste parteneriate între sectorul public şi cel privat să accelereze procesul de realizare a şoselelor. Ministrul marilor proiecte Dan Şova afirmă că sumele mari se explică prin faptul că includ atât costul de construc­ţie, cât şi pe cel al întreţinerii pe 30 de ani.

România, cu 530 km de autostrăzi, a pierdut de mult cursa pentru construcţia de şosele în regiune. Croaţia, spre exemplu, o ţară mult mai mică decât România, care va intra în UE abia anul acesta, are deja 1.260 km. Sârbii construiesc autostrăzi cu 4-5 mil. euro pe kilometru. Ultimul contract, pentru 140 km, a fost încheiat cu chinezii pentru 642 mil. euro, deci 4,6 mil. euro/km. De asemenea, un tronson de autostradă de 27 km între Pirot şi Dimitro­vgrad a fost semnat cu Alpine din Austria pentru 60 mil. euro, deci 2,2 mil. euro/km, conform b92.com. Auto­strada sau drumul expres Craiova-Piteşti (statul nu s-a hotărât încă ce variantă va alege), o şosea de 121 km cerută în repetate rânduri de industria auto şi care se va construi prin concesiune, va costa circa 1,7 mld. euro, sau 14 mil. euro/km, potrivit estimărilor companiei de drumuri.

În acelaşi timp, autostrada Comarnic - Bra­şov, cu o lungime de 58 km, va fi con­struită, operată şi întreţinută pentru 1,2 mld. euro, sau 21 mil. euro pe kilo­metru, iar centura de sud la stan­dard de autostradă a Capitalei - pentru 2 mld. euro.

La pachet cu contractul de con­strui­re a centurii va intra şi operarea şi întreţinerea auto­străzii A1 Bucureşti - Piteşti şi A2 Bu­cu­reşti - Constanţa, astfel că nu este încă precizat costul estimat pentru construcţia centurii în sine.

Astăzi este ultima zi în care constructorii interesaţi să finanţeze, construiască, opereze şi să întreţină viitoarea autostradă sau drum expres Craiova - Piteşti îşi pot depune ofertele.

Dan Şova, ministrul marilor proiecte, care are în subordine construirea şoselei Craiova - Piteşti, spune că suma totală de 1,7 mld. euro include atât costul de construcţie, cât şi preţul operării şi întreţinerii şoselei de-a lungul celor 30 de ani de concesiune.

„Construcţia autostrăzii sau drumului expres între Craiova şi Piteşti va costa circa 500 mil. euro, restul sunt banii pre­vizionaţi pentru operarea şi întreţinerea şoselei pentru perioada de concesiune“, a spus pentru ZF Dan Şova, ministrul pentru proiecte de infrastructură care are în subordine Com­pania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CADNR).

Numele candidaţilor care s-au înscris în etapa de dialog competitiv ar urma să fie aflate în perioada următoare, în contextul în care astăzi este termenul-limită pentru depunerea candidaturilor.

Din documentele de clarificare a procesului de concesiune a autostrăzii/drumului expres Craiova - Piteşti postate pe site-ul CNADNR reiese că mai mulţi constructori străini s-au arătat interesaţi de această şosea, printre aceştia numărându-se şi investitori italieni şi chinezi.

Italienii de la Astaldi, care au construit în România o serie de proiecte majore, printre care Pasajul Basarab din Bucureşti sau autostrada Cernavodă - Constanţa, au depus oferte pentru construirea în concesiune a autostrăzii de centură sud a Capitalei, în consorţiu cu firma românească Euro Construct Trading 98. Aici au mai intrat în competiţie Strabag-Vinci-Aktor, Spedition UMB-Tehno­strade, precum şi Impregilo. Va urma dialogul competitiv între CNADNR şi fiecare din companiile/consorţiile care au depus proiecte şi apoi va fi selectat un câştigător. Centura de sud are 48 km şi contractul este de două miliarde de euro, atât pentru construirea şoselei, cât şi pentru operarea şi întreţinerea autostrăzilor A1 Bucureşti - Piteşti şi A2 Bucureşti - Constanţa.

De asemenea, italienii de la Impregilo au depus o ofertă pentru concesiunea autostrăzii Co­marnic - Braşov. În cursa pentru conce­siu­nea autostrăzii Comarnic - Braşov, care va avea 58 km şi va costa 1,2 miliarde de euro, s-au mai înscris Vinci-Aktor-Strabag, Spedition UMB-Tehnostrade, respectiv China Communi­cations Construction Company (CCCC).

Printre investitorii care s-au arătat inte­re­saţi de Craiova-Piteşti se numără şi cei chinezi, care au solicitat clarificări legate de cursul de schimb leu-yen folosit pentru calcularea cifrei de afaceri.

CCCC, constructorul controlat de statul chinez care s-a înscris în lupta pentru contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic - Braşov, spunea pentru ZF în urmă cu două luni că este interesat şi de alte proiecte de infrastructură în concesiune pe care statul român le are în plan.  CCCC nu a răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF privind participarea sa la licitaţia de concesiune a şoselei Craiova - Piteşti.

Drumul naţional 65, care în prezent realizează legătură între Craiova şi Piteşti, este tranzitat zilnic de 8.600 până la peste 22.000 de vehicule, potrivit recensământului general al circulaţiei rutiere realizat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România în 2010. Vârfurile de trafic se înregistrează în preajma celor trei mari oraşe pe care DN 65 le tranzitează, respectiv Craiova, Slatina şi Piteşti.

Astfel, la intrarea din Craiova pe DN 65 traficul ajunge la peste 22.000 de vehicule zilnic, în timp ce lângă Slatina se ridică la aproape 18.500 de vehicule pe zi, iar la Piteşti, aproape de intrarea pe autostrada A1, traficul este de aproape 15.000 de vehicule în 24 de ore. În general, construirea unei autostrăzi este justificată de la un trafic de peste 16.000 de vehicule pe zi, potrivit informaţiilor din piaţă.  CNADNR estimează că traficul pe Craiova - Pi­teşti, în cazul în care se va opta pentru varianta drumului expres, va fi de 6.950 de vehicule pe zi în 2015 şi 8.362 de vehicule în 2020.

Dacă totuşi varianta pe care se va merge va fi autostrada, traficul va ajunge la 7.877 de vehicule zilnic în 2015 şi 9.477 de vehicule în 2020. În ambele cazuri, „nivelul de tarifare acceptabil“ pentru şoseaua Craiova - Piteşti este de 2,4 eurocenţi pe kilometru, sau 2,9 euro (fără TVA) pe întreaga lungime a auto­străzii/ drumului expres, potrivit documentaţiei de înscriere la licitaţia de concesiune.  

„Concesionarul, pentru a-şi recupera investiţia, primeşte bani din taxa de utilizare a drumului, iar statul, pentru a impulsiona un investitor să-şi asume acest proiect, poate face nişte plăţi anuale pe parcursul acestor ani de concesiune. Practic, concesionarul îşi asumă riscul financiar, iar statul îl compensează prin aşa-numite availability payments (plata de disponibilitate a şoselei – n.red.)“, spune un avocat din piaţă. După perioada de 30 de ani de concesiune, autostrada va reveni, în mod gratuit, în proprietatea statului.

Deocamdată CNADNR nu a stabilit dacă şoseaua care va lega Craiova de Piteşti va fi autostradă sau drum expres, decizia urmând să fie luată în perioada negocierilor cu companiile interesate să facă acest proiect. Într-un studiu de fezabilitate anterior, care stabilea ca între Piteşti şi Craiova să fie construit un drum expres, costul estimat de construcţie era de puţin peste un miliard de euro, potrivit datelor care apar pe site-ul CNADNR.

Autostrada sau drumul expres Craiova -Piteşti ar urma să lege două fabrici de anvergură din industria auto, Ford la Craiova şi Dacia la Piteşti.

 

Ponta: Începem negocierile pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov

Premierul Victor Ponta a anunţat, marţi, că a fost înştiinţat de către ministrul Dan Şova că de miercuri încep negocierile pentru încheierea contractului de construcţie a autostrăzii Comarnic - Braşov, potrivit Mediafax. Ponta a spus, totodată, că negocierile pentru centura Sud a Capitalei şi cele pentru autostrada Piteşti - Craiova sunt în fază avansată.

„Domnul Şova m-a înştiinţat că practic de mâine (miercuri - n.r.) încep negocierile care trebuie să finalizeze contractul pentru Comarnic - Braşov. La fel, suntem în fază avansată cu centura Sud a Bucureştiului şi cu autostrada Piteşti - Craiova. Deci, partea de infrastructură categoric trebuie îmbunătăţită“, a spus premierul.

CNADNR a primit oferte din partea unei companii din China şi a trei asocieri de firme pentru proiectarea, construcţia, finanţarea şi operarea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, printre ofertanţi fiind şi companiile Vinci şi Aktor, care s-au retras din acest proiect în urmă cu trei ani.

Astfel, pe listă s-au înscris compania China Communications Construction şi asocierea formată din din firmele Spedition UMB şi Tehnostrade, asocierea formată din Vinci, Strabag şi Aktor, precum şi asocierea formată din Impregilo şi Salini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO