ZF 24

Cum pot supravieţui chioşcurile de cartier într-o lume a retailerilor-gigant: studiu de caz

Cum pot supravieţui chioşcurile de cartier într-o lume a retailerilor-gigant: studiu de caz

Autor: Cristina Roşca

20.04.2014, 14:00 1509

Magazinul operat de compania Blancorex în zona Moşilor a renunţat la franciza LaDoiPaşi şi a păstrat numele de Blanco Market, transformându-se într-un tabac-shop, după modelul din Italia sau Germania, după ce proprietarul a evaluat că o astfel de unitate specializată este mult mai potrivită pentru tipul de clienţi care intră de obicei în magazin.

Antreprenorul George Popescu, proprietarul magazinului, este de părere că în lupta cu lanţurile internaţionale micii comercianţi au o şansă în plus dacă se specializează, acest model de business fiind deja dezvoltat în afara ţării.

Acolo antre­pre­norii au fie magazine de produse tradi­ţionale, de con­dimente, de produse din peşte, fie au tabac-shopuri. Pe aceste pieţe co­merţul modern a ajuns să controleze până la 90% din comerţul local, pe când la noi abia a depăşit 50%.

„Acest tip de comerţ nişat este axat în special pe produse premium, astfel că nu cred că vor fi mulţi comercianţi din România care vor reuşi dezvoltarea în această direcţie pentru că nu există o pătură largă de clienţi. Pentru moment cred că cei mai mulţi comercianţi tradiţionali aflaţi într-o zonă cu vad se vor asocia lanţurilor internaţionale în sistem de franciză. Vor exista şi aceia care vor merge pe ideea expansiunii pentru ca în viitor să poată vinde businessul tot lanţurilor internaţionale. Mai puţini vor merge pe ideea de magazin specializat“, crede Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul companiei de consultanţă în mana­gement Geva & Company.

Blanco Market a fost de altfel unul dintre primele ma­gazine care au intrat în franciza LaDoiPaşi, operată de Metro.

George Popescu spune că a luat decizia de a ieşi din sistemul de franciză încă de anul trecut pentru că pe de-o parte a observat că sorti­men­taţia nu este adaptată clientelei din zonă, iar pe de alta pentru că maga­zinul este prea mic pentru a se organiza după modelul cerut de grupul german.

„Lumea din zona Moşilor vrea pro­duse sofisticate, nu produse de la primul nivel de preţ. Aceste produse ieftine spe­cifice ma­ga­zinelor LaDoiPaşi prind în zona rurală sau la periferie, nu în centrul Bucureştiului.“

Magazinele de tip tabac-shop vând, pe lângă produse din tutun şi accesorii, băuturi la rece, cafea şi oferă totodată o serie de servicii adiacente precum o zonă pentru plata facturilor.

„Avem între 50 şi 200 de bonuri pe zi, însă există posibilitate de creştere a busi­nessului mai ales dacă ar intra în vigoare legislaţia privind vânzarea produselor din tutun şi acestea nu ar mai fi disponibile în orice magazin. Ar trebui să urmăm modelul european.“

Lanţurile de hiper­marketuri, super­­marketuri, cash & carry şi ma­gazine de tip discount au ajuns în România la peste 1.200 de unităţi şi afaceri de circa 9 mld. euro.

 
Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO