ZF 24

​Cum se construieşte un plan de afaceri bun? ”O dată la trei luni planul trebuie actualizat în funcţie de evoluţia businessului”

Elaborarea unui plan de afaceri costă între 1.000 şi 15.000 de euro, în funcţie de complexitate

​Cum se construieşte un plan de afaceri bun? ”O...

Autor: Florentina Niţu

17.01.2019, 13:34 640

Întocmirea unui plan de afaceri, prin care este prezentată afacerea şi strategia acesteia, ar trebui să fie o prioritate pentru cei care vor să intre în antreprenoriat, pe lângă ideea de business şi investiţie, spun consultanţii de afaceri.

Un start-up trebuie să pornească de la un plan de afaceri bine redactat, cu obiective clar stabilite pe o periodă determinată de timp. Astfel, antreprenorul trebuie să ştie care este misiunea companiei, ce-şi propune din punct de vedere numeric şi care sunt punctele forte ale afacerii.

“Scopul unui plan de afaceri este să-ţi previzionezi drumul pe care îl vei parcurge, astfel încât să ai o viziune clară şi să ştii unde vrei să ajungi. Ideea centrală a unei afaceri se bazează pe planificare, însă prea puţini antreprenori îşi planifică viitoarea afacere şi de la începutul businessului până la eşec este un drum mic”, spune Laurenţiu Mihai, ghid în educaţie financiară.

El spune că 9 din 10 afaceri eşuează din cauza faptului că nu au o planificare bună, deşi, cei 9 care au eşuat invocă motive precum: “nu am fost pregătit”, “nu am avut un buget alocat promovării”, “nu am avut obiective”, “am început repede pentru că era o idee care îmi plăcea”, “nu am fost pasionat de domeniu” sau “a fost un pont de la un prieten”.

“De obicei, trebuie să ne întoarcem la planul de afaceri o dată la trei luni şi să îl modificăm în funcţie de realitate şi evoluţia lucrurilor din cadrul companiei”, explică Simona Crăciun, fondatoarea Tort de bezea, afacere cu venituri de peste 100.000 de euro.

Pentru redactarea unui plan de afaceri, antreprenorii trebuie să aibă în vedere câteva aspecte importante precum descrierea ideii de afacere şi noutatea pe care o aduce pe piaţă, domeniul în care va activa, descrierea publicului ţintă: care sunt potenţialii clienţi şi cum îi vor ajuta produsele/ serviciile lor, situaţia ţintă a afacerii: cum va arăta afacerea peste 5, 10, 15 ani.

“Planul de afaceri te ajută să fii organizat în activităţi, să ai o viziunea clară pe 1-5 ani, să fii pregătit din punct de vedere financiar şi să vezi dacă afacerea este sau nu viabilă”, spune Laurenţiu Mihai.

“Am pornit la drum făcând o analiză a pieţei şi a concurenţei, apoi am analizat foarte bine pe ce nişă ne poziţionăm, factorul principal fiind publicul tinţă”, precizează Ştefan Mitrea, fondatorul magazinului de încălţăminte din piele Silent.ro. El a continuat că un plan de afaceri trebuie să aibă un buget stabilit, să-şi identifice potenţialii furnizori şi să aibă o politică de promovare bună.

 

Antreprenorul trebuie să ţină cont de resursele de care dispune, dar şi cum trebuie să se poziţioneze pe piaţă.

“Fiecare fondator îşi constuieşte afacerea pe un alt set de oportunităţi, cunoştiinţe şi avantaje competititive, pe care le aplică complet diferit de la o situaţie la alta, însă firul roşu din orice afacere este cu siguranţă munca depusă, reponsabilitatea şi consecvenţa”, mai spune Simona Crăciun.

De asemenea, planul de afaceri trebuie să conţină planul financiar al afacerii, în care sunt prevăzute principalele venituri şi cheltuieli, dar şi gestionarea lor: cât trebuie să produci ca să-ţi acoperi cheltuielile şi cum să-ţi cuantifici resursele pe care le ai.

“Amortizarea investiţiei este importantă pentru un beneficiar, pentru că trebuie să vadă dacă e rentabilă sau nu. Cele mai rentabile businessuri sunt cele cu o periodă de amortizare scăzută. O afacere în care investeşti 1.000 de euro şi recuperezi banii în şase luni, este mai rentabilă decât o afacere în care investeşti 50.000 de euro şi recuperezi banii în cinci ani”, spune Andreea Kohalmi, consultant de afaceri. 

Cosmin Drăgoi, consultant financiar, spune că planul de afaceri este un instrument de control şi monitorizare a direcţiei către care se îndreaptă noua afacere.

În realitate, afacerea poate întâmpina anumite obstacole şi poate fi supusă unor riscuri, care ar putea decala obiectivele, motiv pentru care planul de afaceri trebuie să conţină şi modul în care obstacolele vor fi depăşite, respectiv metodele de minimizare a riscurilor identificate.

“Am plecat la drum cu un plan de afaceri construit cu atenţie. Cu toate acestea în fiecare zi trebuie să ne adaptăm realităţii. Planul de afaceri îmi arată că investiţia se va amortiza după trecerea primilor patru ani”, povesteşte Roxana Ştirbu, fondatoartea ciocolateriei Guilty Pleasure. Afacerea a ajuns la venituri circa 250.000 de lei, după doi ani de activitate.

Planul de afaceri este realizat de către un consultant de afaceri, însă, prima variantă a planului de afaceri este redactată de către antreprenor.

“Pentru a face un plan de afaceri bun ai nevoie de feedback. E bine să ceri tot timpul părarea celor din jurul tău în legatură cu previziunile de creştere, caracteristicile produsului sau strategia de marketing. Familia şi prietenii sunt cei mai importanţi parteneri ai tăi în realizarea unui plan reuşit, pentru că ei sunt critici şi obiectivi”, afirmă Vlad Curteanu, fondator Fabrica de Cafea. Anterior, el a lucrat în domeniul bancar.

Costurile unui plan de afaceri variază de elaborator la elaborator. Un plan de afaceri specializat, făcut de consultanţi, poate costa între 1.000 şi 15.000 euro, în funcţie de complexitate, potrivit consultantului financiar Cosmin Drăgoi.

“De multe ori, acolo unde nu este un buget pentru dezvoltarea planului, antreprenorul este sfătuit să parcurgă anumite cursuri de antreprenoriat unde ar putea să-şi dezvolte singur planul iar ulterior să-l trimită pentru feedback unor persoane specialiste”, menţionează Laurenţiu Mihai. El a adăugat că alocarea unui buget pentru planul de afaceri este foarte importantă.

În România planul de afaceri este obligatoriu pentru viitoarele businessuri ce se vor dezvolta din fonduri nerambursabile, deşi este un document important pentru toţi antreprenorii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO