ZF 24

Cum se diferenţiază „electricul” BMW i3 de celelalte automobile de pe piaţă

BMW i3

BMW i3

Autor: Bogdan Alecu

01.08.2013, 19:12 445

Schimbările globale din ultima perioadă, precum schimbările climatice, diminuarea resurselor sau tendinţa de urbanizare, determină o nouă abordare a transportul individual. Din acest motiv, Ian Robertson, membru în consiliul de administraţie al BMW Group şi responsabil de vânzări şi marketing, când a prezentat noul i3, primul automobil electric de serie din istoria constructorului german nu a prezentat o simplă maşină, ci un nou trend în industria auto, dar şi o nouă modalitate de a produce automobile: Uzina din Leipzig unde este produs acum i3 utilizează numai energie din surse regenerabile, precum cea solară şi eoliană, utilizează cu 70% mai puţină apă faţă de una obişnuită şi produce cu 50% mai puţin zgomot. Mai mult, şi la fabrica din SUA unde sunt produse componentele din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon) utilizează doar energie electrică furnizată de hidrocentrale.

29 iulie a marcat prima prezentare BMW i3 printr-un eveniment care s-a desfăşurat simultan în trei metropole de pe trei continente: Londra, New York şi Beijing. Primul BMW electric de serie este programat să fie disponibil spre vânzare treptat, începând cu sfârşitul acestui an, în marile aglomeraţii urbane mondiale. Preţul de vânzare anunţat pentru Germania este de 34.950 Euro cu TVA şi 39.450 Euro cu TVA pentru versiunea cu range extender, care implică un motor pe benzină de 0,6 litri în doi cilindri şi care alimentează direct bateria maşinii şi creşte autonomia maximă de la 200 la 300 km.

BMW i3 debutează într-un context ascendent pentru piaţa de automobile electrice. După ce în 2012 au fost înmatriculate aproximativ 93 000 automobile, estimările pentru acest an sunt la nivelul de 150 000 unităţi. Noul model se bucură încă de la început  de o primire deosebit de pozitivă. Pagina internaţională de Facebook are deja 1,2 milioane de fani, în timp ce peste 90 000 de persoane au solicitat deja un test drive.

Conceptul al automobilului care include un compartiment al pasagerilor realizat din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP), combină masa redusă, stabilitatea şi siguranţa cu spaţiul. Totodată, sistemele de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW Connected Drive, precum şi serviciile 360° ELECTRIC.

BMW i3 este primul automobil electric din lume complet conectat. Nici un alt model nu se bucură de un schimb atât de vast de informaţii între maşină, conducător şi mediul înconjurător. Un card SIM disponibil standard în BMW i3 este cheia care deblochează serviciile BMW ConnectedDrive - în forma actualizată 2013 - disponibile pentru noul model electric. De exemplu, apar serviciile de navigaţie special dezvoltate pentru a îmbunătăţi electromobilitatea, alături de facilităţile familiare precum funcţia de informare Concierge Services sau Intelligent Emergency Call. în plus, conducătorii pot utiliza aplicaţia BMW i Remote pentru a împărtăşi în orice moment informaţii cu propria maşină prin utilizarea unui terminal smartphone. Funcţia de navigaţie pietonală îndrumă conducătorul de la locul de parcare la destinaţia finală şi înapoi, în timp ce BMW ConnectedDrive oferă în premieră orientare pe traseu care încorporează conexiunile cu transportul public local în planificarea călătoriei. Obiectivul acestei conectări inteligente este acela de a permite plăcere maximă a condusului într-un automobil cu emisii zero.

În acest context, una dintre cele mai importante conexiuni este cea la Internet, iar avantajul uneia rapide şi cu trafic inclus cât mai mare se vede imediat. Odată cu prezentarea maşinii la Londra, am testat şi extraopţiunea Go Europe lansată de Orange, după ce începând cu data de 1 iulie s-au redus tarifele de roaming.

Extraopţiunea Go Europe permite ca pentru un euro pe zi costurile să scadă la 0,28 euro pentru 1 Megabyte de trafic, 0,15 euro pentru apeluri iniţiate şi 0,062 euro pentru un SMS trimis. Astfel, pentru 100 Mb de trafic, costul suplimentar este de 28 de euro, astfel încât de pe smartphone poate fi accesat atât meniul automobilului, cât şi sistemul de navigaţie pentru setarea direct de pe telefon a traseului dorit.

Serviciile BMW ConnectedDrive concepute special pentru BMW i pun accentul pe navigaţie şi gestiunea energiei. Range Assistant este utilizat atât pentru planificarea traseului, cât şi pentru călătoriile în desfăşurare. Dacă destinaţia programată în sistemul de navigaţie este în afara razei de autonomie, sistemul sugerează trecerea în modul ECO PRO sau ECO PRO Plus şi calculează un traseu mai eficient. în cazul în care conducătorul trebuie să realimenteze acumulatorul la o staţie publică, este afişată o listă a punctelor disponibile în zonă. Sistemul de navigaţie de la BMW i3 dispune şi de afişare dinamică a autonomiei care furnizează conducătorilor informaţii precise şi actualizate în timp real în legătură cu energia necesară pentru a ajunge la destinaţie - în acest caz, este indicat şi nivelul de energie disponibilă la finalul călătoriei. Toţi factorii care influenţează autonomia sunt luaţi în calculul efectuat de un server BMW şi transmis către sistemul de navigaţie prin intermediul cardului SIM instalat în automobil. Citirea autonomiei, prezentată sub forma unei diagrame pe harta de navigaţie de pe afişajul central, este foarte clară.

Legătura dintre conducător şi automobil intră într-o nouă dimensiune odată cu BMW i3. Aplicaţia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i permite terminalului smartphone să acceseze datele utile ale maşinii pentru planificarea călătoriei. Dacă BMW i3 este conectat la o staţie de realimentare sau un panou BMW i, furnizarea energiei poate fi controlată prin smartphone, în timp ce aerul condiţionat şi funcţia de încălzire pentru acumulator pot fi şi ele operate de la distanţă. în plus, clienţii pot utiliza smartphone-ul pentru a transfera destinaţia în sistemul de navigaţie. Aplicaţia afişează şi staţiile de încărcare (disponibile sau utilizate) şi poate stabili dacă automobilul are suficientă energie pentru a ajunge la acestea. Afişarea limitei de autonomie pe ecranul smartphone-ului o reproduce pe cea a sistemului de navigaţie. BMW i3 este disponibil şi cu o serie de sisteme inovatoare de asistare a conducătorului din portofoliul BMW ConnectedDrive, dezvoltate special pentru a îmbunătăţi confortul şi siguranţa în condiţii urbane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO