ZF 24

Cum se împarte bugetul lunar al unui român. Doar 1% merge pe educaţie

Cum se împarte bugetul lunar al unui român. Doar 1%...

Autor: Cristina Roşca

17.05.2014, 12:13 992

Românii cheltuie pentru sănătate doar 3% din bugetul lunar, mai puţin decât pe băuturi alcoolice şi tutun. Cele mai mici sume sunt alocate pentru educaţie, respectiv 1% din buget, în contextul în care alimentele, chiria, utilităţile şi carburanţii mănâncă peste 60% din banii populaţiei.

Un român cheltuie lunar pe mân­care şi băuturi non-alcoolice circa 100 de euro, respectiv 28% din venitul său, în timp ce un polonez alocă pentru aceste cheltuieli 92 de euro, ceea ce înseamnă doar 14% din salariul mediu net lunar. Datele arată că românii alocă cea mai mare pondere din venitul lunar pe mâncare - puţin peste un sfert -, de două ori mai mult decât un ceh şi de trei ori mai mult decât un neamţ. Astfel, deşi preţurile alimen­telor sunt aliniate celor din alte state europene, salariile sunt cele care au rămas în urmă.

„România are salarii mici şi TVA la alimente mare. Pentru a se echilibra situaţia ar trebui în primul rând redus TVA-ul la toate alimentele după modelul de la pâine. Pentru ca salariile să crească semnificativ sunt necesare investiţii masive la nivelul din anii de boom, respectiv 2006-2008“, spune Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash&Carry.

Preţurile au crescut mai mult decât salariile

În contextul în care un român dă circa un sfert din venitul lunar pe mâncare, alte 24% pe utilităţi şi chirie îi mai rămân foarte puţini bani pentru alte cheltuieli, precum educaţie (1% din venit) sau sănătate (3%).

În ultimii opt ani, preţul la apă, canal şi salubritate, spre exemplu, a crescut cu peste 160%, în timp ce energia termică şi-a dublat preţul, iar energia electrică şi-a majorat preţul cu peste 50%, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Mai mult, nu doar preţul utilităţilor sau al combustibililor (benzina şi motorina s-au scumpit în criză cu circa 50%) a crescut, ci şi al alimentelor. Astfel, în ultimii cinci ani, marcaţi de criză, perioadă în care consumul a scăzut cu peste 15%, preţul principalelor zece alimente din coşul de consum a crescut cu 24%, cele mai mari creşteri fiind la paste făinoase (peste 50%), carne de pui (48%) şi zahăr (39%). Zahărul, laptele şi carnea de pui, principalele alimente care alcătuiesc coşul de consum, s-au scumpit în cei cinci ani de criză cu peste 30%, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală.

ZF a urmărit preţurile a zece produse de bază în ultimii cinci ani şi a analizat evoluţia lor în perioada decembrie 2008 - septembrie 2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO