ZF 24

Cum şi-au împărţit România jucătorii din comerţul modern: supermarketurile au „cucerit“ Capitala, hipermarketurile au luat oraşele mari, iar discounterii provincia

Cum şi-au împărţit România jucătorii din comerţul...

Autor: Cristina Rosca

23.12.2014, 00:08 482

Jucătorii din comerţul modern local şi-au împărţit România, astfel că lanţurile de supermarketuri şi magazinele de proximitate au deschis aproape jumătate din totalul de unităţi în Bucureşti şi llfov, în timp ce discounterii, cunoscuţi pentru focalizarea pe preţ, s-au orientat către judeţele mai sărace.

Jucătorii din comerţul modern local şi-au împărţit România, astfel că lanţurile de supermarketuri şi magazinele de proximitate au deschis aproape jumătate din totalul de unităţi în Bucureşti şi llfov, în timp ce discounterii, cunoscuţi pentru focalizarea pe preţ, s-au orientat către judeţele mai sărace.

În Vaslui spre exemplu, unul dintre cele mai sărace judeţe ale ţării, există doar nouă magazine mo­derne dintre care şapte de dis­count şi un hipermarket Kaufland cu preţuri mici. Prin comparaţie, Bucureştiul şi împrejurimile, res­pectiv judeţul Ilfov, au împreună 485 de magazine moderne dintre care 85% sunt supermarketuri şi magazine de proximitate.

„Modelul de business al discounterilor se bazează pe eficienţă, astfel că ei nu pot plăti aceleaşi preţuri pe terenuri precum alte reţele, motiv pentru care se orientează spre provincie. Mai mult, aceste reţele merg acolo unde sunt cerute, în zonele unde sunt prezente doar magazinele tradiţionale care nu sunt la fel de curajoase în expansiune, astfel că ele pot acoperi uşor piaţa“, spune Luiza Moraru, head of retail de­partment în cadrul companiei de con­sultanţă imobiliară CB Richard Ellis.

Ea adaugă că lanţurile de super­mar­ke­turi pe de altă parte au un model de busi­ness total diferit, care mizează pe o gamă mai largă de produse şi pe alte volume de vânzări. Mai mult, chiria şi achiziţiile de terenuri au o altă poziţie în structura de costuri.

Cele mai multe lanţuri de super­mar­keturi şi magazine de proximitate au pariat pe spaţii de la câteva zeci la câteva sute de metri pătraţi cu chirie, amplasate în zone cu vad comercial şi tafic pe măsură. La polul opus, lanţurile de discount au ales să cumpere terenurile pe care au ridicat magazinele, o astfel de investiţie având termen de amortizare de circa 20 de ani, potrivit ultimelor date ale ZF.

Modern vs. tradiţional

Pe piaţa din România activează două reţele de discount – Lidl şi Rewe România cu brandurile Penny Market şi XXL Mega Discount -, cu un total de circa 350 de magazine, dintre care doar 10% în Bu­cu­reşti şi împrejurimi.

Cele două reţele au preferat astfel să meargă către zonele de provincie, aco­perind atât oraşele mari, cât şi pe cele de 15.000-30.000 de locuitori.

În oraşul Lupeni din judeţul Hune­doara, spre exemplu, care numără circa 30.000 de locuitori, singurele reţele prezente sunt Lild şi Penny Market. În judeţul Hunedoara rata şomajului este de 7,5% faţă de 5,7% la nivel naţional, iar salariul mediu net este de 1.311 lei, cu 17% sub media naţională şi circa 43% sub nivelul din Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO