ZF 24

Cum vor să recupereze constructorii de autostrăzi termenele depăşite: Au început să lucreze şi duminica, dar tot în 2014 vor termina. Galerie FOTO

Lucrările la autostrada Sibiu-Orăştie

Lucrările la autostrada Sibiu-Orăştie

Autor: Bogdan Alecu

21.08.2013, 19:14 4914

Lucrările la autostrada Sibiu-Orăştie se desfăşoară în prezent chiar şi duminica după ora 12.00, pentru a recupera timpul pierdut, având în vedere că autostrada trebuia să fie deja gata, dar cel mai nou deadline este în 2014. Surpriza este cu atât mai mare cu cât constructorii de drumuri nu se grăbesc aproape niciodată în a termina vreun tronson, cu atât în cazul autostrăzilor unde întârzierile sunt de ordinul anilor.  ZF continuă seria de articole cu privire la evoluţia construcţiei de autostrăzi în România, cele de pe Coridorul IV fiind printre cele mai importante pentru economia locală dar şi europeană.

Autostrada Deva-Sibiu, cu o lungime 115 km va fi finalizată în întregime abia anul viitor, cu toate că termenul contractual era pentru lunile aprilie şi mai ale acestui an. Din aceasta, singurele tronsoane deschise circulaţiei sunt cele între Orăştie şi Deva, de 32,5 km. Cu toate că CNADNR a comunicat că tronsonul este gata în proporţie de 99,9%, pe lungimea sa se poate observa că nu sunt instalate panouri anti-orbire, aşa cum este necesar în cazul unei autostrăzi, nu există spaţii de servicii funcţionale şi nici telefoane SOS instalate.

Cel mai mare avans înregistrat în perioada 1 iunie-1 iulie, de circa 6%, a fost înregistrat pe primul lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu, unde lucrează austriecii de la Strabag. Autostrada este construită în proporţie de circa două treimi, iar CNADNR spunea la sfârşitul lunii iulie că ar trebui să fie gata în luna august a acestui an. Situaţia de pe şantier observată indică faptul că lucrările se apropie de final, dar muncitorii încă mai aveau de turnat stratul final de asfalt dar şi parapetul de protecţie. Spre exemplu, podul peste viitoarea autostradă de pe DN7 din apropiere de Sebeş este gata în proporţie de peste 90%, fiind necesar doar un strat suplimentar de asfalt la intrarea  pe pod, marcajul, indicatoarele şi bordurile fiind instalate deja. Pe de altă parte, nodul rutier este departe de a fi aproape de final, dar utilajele erau prezente şi în funcţiune.

Deschiderea circulaţiei pe tronsonul Sibiu-Deva ar reprezenta o adevărată gură de oxigen pentru transporturi pe această rută, în condiţiile în care traseul este străbătut de foarte multe camioane, iar DN7 pe acelaşi traseu are o singură bandă pe sens.

Primul lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o lungime de circa 24 de kilometri, era construit în proporţie de 66% la începutul lunii iulie. Austriecii au încasat până la începutul lunii iunie peste jumătate din contractul de peste 130 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR. Cel de-al doilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu are aproape 20 de kilometri şi este realizat de firma românească Straco Grup alături de italienii de la Studio Corona.

Constructorii au finalizat peste jumătate din această autostradă (60,8%), încasând circa 44 de milioane de euro din contractul de aproape 90 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR. Termenul contractual de finalizare a acestui tronson era aprilie 2013, însă deschiderea circulaţiei va fi amânată pentru noiembrie anul acesta.

A treia secţiune a autostrăzii Orăştie-Sibiu are o lungime de circa 22 de kilometri şi este realizată de italienii de la Impregilo. Peste 70% din acest tronson era gata la începutul lunii iulie. Termenul contractual de finalizare era aprilie 2013, însă a fost amânat pentru anul următor. Pe această porţiune, la Aciliu, se regăseşte şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de circa 1 kilometru şi o înălţime de 74 de metri. Constructorul italian a încasat până acum peste 94 de milioane de euro pentru această şosea, echivalentul a aproape două treimi din valoarea contractului.

Ultimul tronson din autostrada Orăştie-Sibiu are o lungime de circa 16 kilometri şi este realizat de italienii de la Astaldi şi de firma românească Euro Construct Trading 98, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu. La începutul lunii iulie era finalizat în proporţie de aproape 71%, arată datele de la CNADNR. Deşi trebuia să fie gata în aprilie, tronsonul va fi finalizat abia în noiembrie, conform celor mai recente estimări ale CNADNR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO