Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) va deveni funcţional în România începând cu 30 noiembrie 2023, dată de la care consumatorii vor putea returna ambalejele din PET, sticlă şi metal, conform ultimelor modificări şi completări aduse la Hotărârea de Guvern Nr. 1074/2021.
Astfel, la cumpărarea unei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, consumatorii vor plăti o garanţie de 0,50 RON care va fi recuperată odată cu returnarea ambalajului.
Administrarea implementării Sistemului de Garanţie-Returnare se face de către RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A care a fost desemnat în acest sens la 24 august 2022. Compania a început să facă primii paşi pentru implementarea operaţională a sistemului în România, fiind în etapa de definitivare a proceselor administrative, de recrutare a personalului administrativ-cheie, dar şi de obţinere a finanţării necesare implementării SGR la nivel naţional.
În cursul lunii octombrie urmează să fie lansat site-ul RetuRO, care va include procedura de înregistrare pentru producători şi comercianţi – pentru care legea prevede participarea obligatorie la SGR – aceştia se vor putea înregistra în sistem, conform actului normativ sus menţionat, până la sfârşitul lunii ianuarie 2023.
„În perioada următoare trebuie construită o întreagă infrastructură în spatele sistemului care să permită colectarea ambalajelor returnate de consumator la comercianţi, numărarea acestora, compactarea, trimiterea către reciclare, activităţi care se vor desfăşura în centrele de sortare şi de numărare pe care urmează să le construim în cadrul RetuRO”, a spus Julia Leferman, directorul general al Asociaţiei Berarii României pentru Mediu, asociaţie acţionar al companiei RetuRO.
În perioada de tranziţie vor exista ambalaje cu şi fără etichetă SGR pe rafturile magazinelor. Începând cu data intrării în funcţiune a SGR nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse neinscripţionate SGR, cu excepţia produselor care se află în stocul producătorilor şi al comercianţilor, acestea putând fi comercializate până la data de 31 decembrie 2024.
Organizarea centrelor de colectare a ambalajelor de la consumatori rămâne în sarcina comercianţilor şi se estimează un număr de aproximativ 100.000 de astfel de centre, distribuite în mediul rural şi urban, indiferent de mărimea magazinului.
„Comercianţii vor organiza puncte de returnare în cadrul magazinului, pentru colectarea ambalajelor manuală sau prin aparate de tip RVM, având şi posibilitatea, îndeosebi pentru comercianţii cu suprafete de vânzare sub 200 mp, să organizeze puncte de returnare în asociere cu unităţile administrativ-teritoriale pe a căror rază teritorială îşi desfăşoară activitatea”, a spus Maria Maxim, preşedintele Asociaţiei Retailerilor pentru Mediu, asociaţie acţionar al companiei RetuRO.
Pentru funcţionarea eficientă a sistemului este nevoie de construcţia a 5 centre la nivel naţional, unde se vor asigura contabilizarea, sortarea şi pregătirea pentru reciclare a ambalajelor. În paralel, se va dezvolta şi implementa infrastructura IT necesară, inclusiv dezvoltarea unui program software complex care să stocheze şi să gestioneze bazele de date.
„Presiunea timpului este mare pentru toate etapele de implementare şi pentru toate părţile implicate. Ne propunem să lansăm un sistem perfect funcţional încă din prima zi, uşor de înţeles şi accesibil tuturor. După cum am mai amintit, România are particularităţi de care trebuie să ţinem cont (suprafaţă geografică, caracteristicile demografice etc.) faţă de alte ţări care au reuşit să implementeze sistemul”, a spus Alice Nichita, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, asociaţie acţionar al companiei RetuRO.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. a fost creat de un consorţiu de trei acţionari privaţi – Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociaţia Berarii României pentru Mediu şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu, şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu.