ZF 24

De ce nu reuşeşte Telekom România să câştige clienţi pe internet fix, o piaţă în creştere?

Nikolai Beckers (stânga) şi Mathias Hanel au explicat evoluţia Telekom pe segmentul de internet fix
Foto: Mihai Dăscălescu

Nikolai Beckers (stânga) şi Mathias Hanel au explicat evoluţia Telekom pe segmentul de internet fix Foto: Mihai Dăscălescu

Autor: Adrian Seceleanu

12.03.2015, 17:11 2751

Scăderea costantă, pe durata ultimelor trei trimestre din anul 2014, a numărului total de clienţi pentru serviciul de internet fix al Telekom România Communications (fostul Romtelecom)- o evoluţie în contrast cu cea a pieţei, care se află în creştere, a fost determinată de rămânerile în urmă, din trecut, în investiţiile în propria reţea de fibră optică, au declarat în cadrul unei conferinţe reprezentanţii grupului, răspunzând astfel unei întrebări adresate de ZF.

În ultimele trei trimestre din anul precedent numărul de clienţi al fostului Romtelecom a scăzut, uşor într-adevăr, faţă de perioada precedentă, însă faptul că per ansamblu piaţa a crescut înseamnă că de fapt scăderea este mai mare.

Telekom avea 1,250 milioane de clienţi pentru net fix în martie 2014, 1,244 milioane în iunie, 1,237 milioane în septembrie şi 1,232 milioane în decembrie. Practic, operatorul este pe net fix sub nivelul înregistrat în septembrie 2013, de 1,237 milioane de clienţi. În ultimele trei trimestre compania a pierdut 18.299 clienţi pe net fix (-1,5%) iar la nivelul întregului an scăderea a fost de 17.912 clienţi (-1,4%), conform datelor financiare publicate de grupul elen OTE, prin care nemţii controlează operaţiunile din România.

Prin contrast, în primele şase luni din anul 2014 numărul de conexiuni la internet fix a crescut cu 110.000 de abonamente sau 3% la 3,9 milioane, conform datelor agregate la nivelul întregii pieţe din România de către Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

De asemenea, compania de cablu UPC - singurul rival al Telekom care publică în mod regulat date, a câştigat anul trecut 52.500 de clienţi pe net fix, o creştere de 14% faţă de anul precedent. În ultimele trei trimestre din 2014 UPC a câştigat 38.500 de clienţi pe net fix, o creştere de 10%.

Întrebat de ce nu a reuşit Telekom România să-şi majoreze numărul de clienţi pe segmentul de internet fix deşi piaţa este în creştere, managerul care răspunde de strategia comercială pe segmentul retail al companiei, germanul Mathias Hanel, a răspuns evaziv, menţionând totuşi că rezultatul este influenţat de performanţele competitorilor.

“În mod clar, numărul de clienţi pe segmentul de internet fix creşte iar desigur numărul de clienţi de pe acest segment este în mod clar legat de reţeaua competitorilor noştri iar, aşa cum aţi văzut mai devreme, infrastructura acestora se dezvoltă rapid”, a declarat Hanel. El a adăugat apoi că Telekom pune accent în această situaţie pe extinderea reţelei de fibră optică. “Grupul nostru îşi extinde reţeaua de fibră optică şi vă pot spune că rata de utilizare a infrastructurii noastre este la cote foarte înalte, suntem chiar peste ţintele noastre interne. Cu cât vom avea o infrastrucutură de fibră optică mai extinsă, iar aşa cum v-am spus pe lângă ţintele pe 2014 avem un proiect semnificativ de expansiune şi pentru 2015, desigur că şi numărul nostru de clienţi pentru serviciile de internet fix va beneficia puternic. Este clar, dacă facem o comparaţie unu la unu între tehnologiile de furnizare a serviciilor de internet, între ADSL (prin firele de cupru) şi fibră, că aceasta din urmă este o tehnologie mai competitivă. Facem eforturi puternice în această direcţie, pentru a accelera extinderea reţelei de fibră optică”.

După intervenţia lui Mathias Hanel, CEO-ul companiei, germanul Nikolai Beckers a intervenit de asemenea formulând însă un răspuns clar la întrebarea ZF. “Am avut o creştere bună pe segmentul TV şi al pachetelor de servicii fix mobil în timp ce pe segmentul de internet fix am avut o performanţă relativ constantă. De ce o asemenea situaţie? Unul dintre motivele pentru care se întâmplă acest lucru - şi acesta este motivul pentru care acum alocăm toţi banii pentru fibra optică - este că în trecut nu am fost suficient de rapizi în a furniza conexiuni printr-o tehnologie de top”, a spus Beckers, reiterând apoi strategia companiei de a investi puternic pe acest segment şi necesitatea de a valorifica activele care nu sunt necesare operatorului pentru a finanţa infrastructura de fibră.

“De aceea am să repet – toţi banii, cei 160 de milioane de euro, pe care îi alocăm investiţiilor, sunt extrem de importanţi şi acesta este motivul pentru care trebuie să vindem celelalte active, pentru că dacă nu o facem vom avea lipsuri pe zona de infrastructură iar dacă avem lipsuri pe zona de infrastructură nu putem concura cu principalii noştri doi rivali de pe segmentul de comunicaţii fixe. Deci, aceasta este logica din spatele acestei strategii: toţi banii obţinuţi din vânzarea altor active sunt utilizaţi pentru a implementa cât mai repede reţeaua de fibră optică. Altfel nu avem o infrastructură competitivă în faţa rivalilor noştri şi atunci avem probleme în a câştiga clienţi noi. Deci logica este foarte clară iar strategia este de asemenea foarte clară”.

Grupul Telekom şi-a prezentat în cadrul unei conferinţe bilanţul pe 2014 şi priorităţile pe anul curent. Grupul de operatori va investi în acest an 160 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO