ZF 24

Dorel bea mai puţină bere

Dorel bea mai puţină bere

Autor: Andreea Neferu

12.02.2015, 00:07 771

Două multinaţionale puternice, una din industria cimentului, una din sectorul berii, şi-au anunţat astăzi evoluţia vânzărilor pe piaţa locală anul trecut. În timp ce nemţii de la HeidelbergCement, care controlează producătorul de ciment Carpatcement Holding, au raportat un avans “puternic” al volumelor de ciment, olandezii de la Heineken au înregistrat un declin de circa 5% al volumelor pe piaţa locală.

Rezultatele celor doi giganţi nu fac decât să confirme tendinţe deja existente în piaţă: dacă sectorul cimentului, evaluat anual la 500-600 de milioane de euro, a reuşit să aibă un plus de 5-6% anul trecut, în schimb piaţa berii, de 1,8 miliarde de euro, s-a contractat cu 9-10% în 2014. Iar aceasta în condiţiile în care comerţul cu amănuntul a atins în 2014 cel mai mare avans din ultimii şase ani, de 7%, rezultat care aminteşte de anii de boom. Cea mai mare creştere a fost în zona bunurilor nealimentare (electronice, mobilă, bricolaj), sector care a avansat cu 10,6% anul trecut.

La prima vedere, industria berii şi cimentul nu au nicio legătură, dar evoluţia diamentral opusă a celor două pieţe aduce în lumină un element suprinzător. Muncitorul de şantier, ilustrat emblematic de “Dorel” în mai multe reclame, poate sta în spatele parcursului diferit al celor două pieţe.

Rezultatul dintr-o industrie se poate traduce prin faptul că Dorel munceşte mai mult decât de obicei, iar cel din cealaltă că acelaşi Dorel a renunţat la câteva PET-uri de bere şi se concentrează mai mult pe muncă. 

Trebuie remarcat însă că în ciuda unei creşteri a pieţei cimentului de 5-6% anul trecut, per total industria locală a construcţiilor a scăzut cu 15% pentru că statul a ţinut pe loc investiţiile în infrastructură. Surprinzător, cimentul a reuşit să crească anul trecut datorită vremii favorabile din prima parte a anului, dar şi datorită investiţiilor private, în special în zona rezidenţială. Ceea ce înseamnă că “Doreii” au trecut de la drumuri şi poduri la trafalet şi vopsea lavabilă. Şi pentru că vara nu a fost foarte fierbinte, pauzele de ţigară nu au fost udate cu la fel de multă bere ca în anii trecuţi.

Pentru berea la PET, muncitorii de pe şantiere se numărau printre cei mai fideli clienţi şi nu de puţine ori unele branduri de bere s-au promovat prin reclame care prezentau muncitori care lucrau pe şantier. Ce se întâmplă însă acum? Oare criza din ultimii ani i-a făcut pe “Dorei” să fie mai atenţi la banii pe care îi scot din buzunar pe alcool?

O scădere, de această dată şi mai dramatică, a existat şi pe piaţa băuturilor spirtoase, care a înregistrat un minus de 36% în primele nouă luni ale anului trecut, arată cele mai recente date existente. Potrivit specialiştilor din domeniu, declinul a fost cauzat de mărirea abruptă a accizei la alcool, care a “mutat” consumatorii pe piaţa neagră, astfel că 75% din întregul sector al băuturilor spirtoase este unul nefiscalizat. Aşadar, în realitate consumul de alcool chiar a scăzut sau pur şi simplu a ajuns într-o zonă neagră, care este greu de cuantificat şi înregistrat în rapoarte financiare?

O imagine mai clară asupra tendinţelor de consum de anul trecut va apărea abia după ce şi ceilalţi mari jucători din industria cimentului şi a berii îşi vor publica rezultatele pe 2014. Cert este că Dorel va continua să existe nu doar la televizor, ci şi în realitate. Important pentru cimentişti şi pentru berari este cum va jongla el cu timpul pe care îl petrrece lucrând cu betonierele şi cu cel petrecut în pauza de ţigară şi de bere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO