ZF 24

Drama industriei ucrainene care “timp de 20 de ani a cumpărat iahturi şi palate în loc să se modernizeze”

Preşedintele Rusiei Vladimir Putin ameninţă că va bloca importurile din Ucraina în încercarea de a sabota planurile vecinului de a se apropia, inclusiv comercial, de UE

Autor: Bogdan Cojocaru

11.04.2014, 00:05 3620

Pentru Pavel Cesnek, viitorul uzinei sale de locomotive se decide peste graniţă, în Rusia. El este şeful Luganskteplovoz, din oraşul Lugansk, şi conduce o uzină cu rădăcini sovietice unde 6.500 de persoane construiesc locomotive vândute în principal către Căile Ferate Ruseşti. Ca mulţi oameni de afaceri din zonele de est ale Ucrainei, Cesnek se teme că guvernul pro-european de la Kiev va determina Kremlinul să impună restricţii comerciale care pot distruge industria învechită a Ucrainei, scrie Bloomberg într-un articol în care atrage atenţia asupra efectelor pe care le-ar avea asupra industriei ucrainene, legată strâns de piaţa rusească, un eventual război economic cu Rusia.

“Legăturile comerciale cu Rusia aduc o întrebare existenţială: a fi sau a nu fi. Fără Rusia, totul s-ar prăbuşi, pentru mine, pentru muncitorii mei, pentru proprietar”, a spus Czech.

Preşedintele Rusiei Vladimir Putin ameninţă că va bloca importurile din Ucraina în încercarea de a sabota planurile vecinului de a se apropia, inclusiv comercial, de UE. Liniştea din estul Ucrainei, ale cărui uzine producătoare de metale şi utilaje sunt dependente de cererea de peste graniţă, este perturbată de separatişti pro-ruşi, care au ocupat clădiri guvernamentale şi au luat ostateci.

În regiunile estice Lugansk, Doneţk, Harkov şi Dnepropetrovsk locuieşte 28% din populaţia de 45 de milioane a Ucrainei, însă uzinele de aici acoperă jumătate din producţia industrială a ţării. Lugansk îşi trimite 70% din exporturi în Rusia.

“Pieţele noastre sunt în est. Bună sau rea, aceasta este realitatea. Nu este o coincidenţă că Ucraina de vest este pro-europeană. Ei nu produc nimic acolo”, spune Eduard Lozovskyy, care a fost vice-guvernator al Lugansk până când noul guvern de la Kiev l-a înlocuit luna trecută.

În regiunea Doneţk îşi are fabricile Metinvest, cel mai mare producător de oţel al ţării, deţinut de Rinat Akhmetov, cel mai bogat ucrainean, cu o avere de aproape 12 miliarde de dolari. În economia provinciilor din vest predomină agricultura şi serviciile, inclusiv turismul şi tehnologia informaţiei.

 

Ucraina îşi trimite aproximativ un sfert din exporturi în Rusia

Economia ucraineană, care a îndurat două recesiuni după 2008, are deja în faţă o recesiune despre care guvernul spună că va şterge 3% din PIB anul acesta. Ucraina aşteaptă să primească accesul la finanţare externă pe doi ani de 27 miliarde de dolari, mare parte din bani venind de la FMI, în condiţiile în care grivna este la cote minime.

Ucraina îşi trimite aproximativ un sfert din exporturi în Rusia şi tot un sfert în UE. Putin a cerut oamenilor săi din guvernul de la Moscova să facă planuri pentru înlocuirea importurilor din Ucraina şi a avertizat că Rusia nu-şi poate ajuta la nesfârşit vecinul cu gaze ieftine şi bani.

“Dacă nu pot exporta la Est, în estul Ucrainei s-ar putea instaura o recesiune care ar putea dura mulţi ani”, a afirmat Chris Weafer, analist la Macro Advisory.

Rusia a impus interdicţii asupra bunurilor ucrainene de mai multe ori în ultimul an, în contextul în care guvernul de Kiev insista pe planurile de a semna un acord de comerţ liber cu UE. Ulterior Ucraina s-a răzgândit, acceptând un bailout de 15 miliarde de dolari de la Rusia pe care Putin l-a retras după înlăturarea de la putere a preşedintelui Viktor Ianukovici.

 

Interzis la dulciuri şi brânza ucraineană

Rusia a confiscat o fabrică de dulciuri din Lipetsk, aflată la 370 de kilometri sud de Moscova şi aparţinând miliardarului Petro Poroshenko, un candidat pro-european la alegerile preşedinţiale din Ucraina programate pentru 25 mai. Importurile de la fabricile ucrainene ale acestuia au fost interzise. De asemenea, săptămâna aceasta Rusia a oprit o mare parte din importurile de brânzeturi.

Importurile Rusiei din Ucraina s-au redus cu 12% anul trecut, la 15,8 miliarde dolari, sumă echivalentă cu 5% din totalul importurilor ruseşti.

“Dacă Putin închide graniţa aşa cum a făcut anul trecut, doar că pentru mai mult timp, multe fabrici de aici vor concedia nouă din zece salariaţi”, a spus Andrei Nedoves, şeful ZAO Avtomotozapchast, companie cu 550 de angajaţi care produce valve pentru industria auto.

Uzinele din regiunea Lugansk asigură 40% din locurile de muncă de acolo. Angajaţii lor câştigă cu o treime peste medie.

Ucraina trebuie să-şi reformeze baza industrială care datează din era sovietică deoarece nu va putea vinde la nesfârşit produse necompetitive către Rusia, consideră Oleksandr Kendyukhov, şeful departamentului de management economic al Universităţii Tehnice Naţionale din Doneţk.

“Timp de 20 de ani, industria ucraineană a cumpărat iahturi şi palate în loc să se modernizeze. Dependenţa de piaţa rusească nu aduce nimic bun deoarece se bazează pe motive politice şi nu economice”, notează Kendyukhov.

Când a respins acordul comercial cu UE în noiembrie, fostul guvern de la Kiev a argumentat prin perioada lungă de ajustare de care Ucraina ar fi avut nevoie pentru modernizarea fabricilor astfel încât aceasta să poată face faţă concurenţei europene. Această perspectivă i-a înspăimântat pe unii.

 

“Piaţa noastră este fosta URSS”

“S-ar putea ca viitorul Ucrainei să fie în UE, dar ce voi putea spune muncitorilor mei dacă işi pierd acum locurile de muncă?”, se întreabă Nedoves, preşedintele Avtomotozapchast. “Ei nu pot aştepta cinci ani investitori noi dacă trebuie să aducă mâncare acasă copiiilor chiar azi.”

Compania lui Nedoves vinde 95% din producţie clienţilor din Rusia şi Belarus, cel mai mare dintre aceştia fiind constructorul de camioane Kamaz.

La fabrica de locomotive, parte a companiei ruseşti Transmashholding, deţinută în proporţie de 25% de grupul francez Alstom, Cesnek este la fel de pesimist legat de perspectiva reorientării exporturilor ucrainene către vest. El estimează că doar 5-10% din fabricile din Lugansk produc bunuri care s-ar putea vinde în Europa.

“Obiectivul de a vinde în Europa nu ţine cont de realitate. Piaţa noastră este fosta URSS.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO