ZF 24

După „abureala“ ministrului Şova privind autostrada Comarnic - Braşov urmează cea a lui Ioan Rus. Citat din noul ministru al transporturilor: „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi“

În total, autostrada Comarnic - Braşov va „în­ghiţi“ în cei 29 de ani de concesiune între 3,4 şi 3,7 mld. euro. Foto: Bogdan Iordache

În total, autostrada Comarnic - Braşov va „în­ghiţi“ în cei 29 de ani de concesiune între 3,4 şi 3,7 mld. euro. Foto: Bogdan Iordache

Autor: Andreea Neferu

28.07.2014, 00:07 3816

Una dintre cele mai aşteptate autostrăzi peste munţi, Comarnic - Braşov a devenit o şosea a declaraţiilor şi a promisiunilor. În ianuarie, premierul Victor Ponta îi spunea fostului ministru al proiectelor de infrastructură Dan Şova (foto stânga) că în aprilie trebuie să se urce „pe buldoexcavator, pe ce-o fi, numai să-i dăm drumul“ autostrăzii Comarnic - Braşov.

Termenul a fost decalat, iar din martie până în mai atât Şova, cât şi directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Dru­muri Naţionale din România (CNADNR) Narcis Neaga susţineau că în luna iunie contractul de concesiune ar urma să fie semnat. Nici în iunie contractul nu a fost semnat, iar calendarul declaraţiilor a fost completat zilele trecute de actualul ministru al transporturilor Ioan Rus (foto dreapta), care a spus că o decizie privind viitorul autostrăzii Comarnic - Braşov se va lua abia la toamnă. Mai precis, atunci se va şti dacă contractul de concesiune va fi semnat cu investitorii privaţi desemnaţi în urmă cu mai bine de jumătate de an să construiască autostrada – francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Strabag. „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi“ la toamnă în ceea ce priveşte autostrada Comarnic - Braşov, potrivit lui Rus, cel care a preluat mandatul de ministru al transporturilor în urmă cu doar o lună. Declaraţia lui Rus lasă însă loc de interpretări. 

Contactat de ZF pentru a oferi un punct de vedere cu privire la afirmaţiile actualului ministru al transporturilor privind autostrada Comarnic - Braşov, Dan Şova a oferit o singură declaraţie: „Nu vreau să comentez ce spune domnul Rus“.

Cea mai mare necunoscută care planează asupra acestei autostrăzi şi care practic a decalat termenul de semnare a contractului de concesiune este modalitatea de finanţare. În total, autostrada Comarnic - Braşov va „în­ghiţi“ în cei 29 de ani de concesiune între 3,4 şi 3,7 mld. euro, potrivit unei analize a ZF care ia în calcul costul de construire, proiectare, project management şi consultanţă, cheltuielile cu dobânzile, dar şi întreţinerea autostrăzii pe o perioadă de 26 de ani (aceasta din urmă se ridică la 973 mil. euro). Suma nu include taxe, impozite, alte costuri financiare sau inflaţia. Guvernul şi CNADNR estimau la începutul acestui an că doar costul de construire şi proiectare al autostrăzii Comarnic - Braşov se va ridica la 1,8 mld. euro.

Momentan nu au fost anunţate numele băncilor comerciale care vor participa cu finanţare la acest proiect, dar ce se ştie este că printre instituţiile care analizează implicarea în concesiune şi poartă negocieri cu consorţiul de firme care va construi autostrada se numără Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI). „Proiectul autostrăzii Comarnic - Braşov se află într-un stadiu incipient de evaluare de către BERD şi din acest motiv, în acest moment, nu putem răspunde întrebărilor“, spune Olga Roşca, reprezentant în domeniul comunicării în cadrul BERD. Răspunsul este similar cu cel transmis de instituţie în urmă cu aproape o lună.

Pe de altă parte, Maxence Naouri, PR manager în cadrul grupului francez Vinci, nu a oferit detalii privind stadiul proiectului. „Vom comunica toate detaliile după ce acordul cu instituţiile financiare va fi anunţat în mod oficial“, a spus Naouri.

 

„Filmul“ autostrăzii Comarnic - Braşov: trei încercări în doar un deceniu

Autostrada Comarnic - Braşov este scoasă la licitaţie în concesiune sau în parteneriat public-privat de peste un deceniu, iar celelalte două încercări ale statului de a realiza această şosea s-au soldat cu eşecuri.

În 2003-2004 Guvernul României a avut prima tentativă de construire a autostrăzii de pe Valea Prahovei cu ajutorul investitorilor privaţi. Această procedură s-a dorit a fi una în sistem de parteneriat public-privat, astfel că în 2004 statul semna cu francezii de la Vinci contractul în această formulă pentru construirea celor 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal, potrivit Mediafax. Ulterior, atât Ministerul Finanţelor pe partea financiară, cât şi Ministerul Justiţiei pe partea procedurală de achiziţie, nu au avizat încheierea acestui contract. În 2010, statul român a semnat un contract de concesiune pentru tronsonul Comarnic-Braşov cu francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor.

Contractul pentru realizarea în concesiune a acestei autostrăzi a fost însă denunţat unilateral de consorţiul Vinci-Aktor la doar trei luni de la semnarea acestuia, fără a plăti nicio penalizare către statul român. Motivele care au condus la rezilirea contractului au fost neclare din cauza modului opac de comunicare pe care l-au avut părţile implicate în acest proiect pentru a explica cauzele acestui eşec, potrivit informaţiilor ZF. În prezent, statul îşi încearcă norocul pentru construirea autostrăzii Comarnic - Braşov pentru a treia oară.

 

Calendarul declaraţiilor

Ianuarie 2014

- Premierul Victor Ponta: „Avem întâlnirea cu câştigătorii procedurii privind Comarnic-Braşov şi sper ca în aprilie să ne urcăm pe excavator, pe buldozer, pe ce-o fi, domnul Şova (fostul ministru al proiectelor de infrastructură - n.red.), nu ştiu, numai să-i dăm drumul odată, dar e important să finalizăm acest proiect.“

Martie 2014

- Fostul ministru al transporturilor Dan Şova: „Am ajuns la o concluzie cu instituţiile financiare internaţionale: până prin luna iunie îşi pot face due diligence şi aprobarea în comitetul creditorilor în aşa fel încât în iunie să putem semna acest contract“.

Mai 2014

- Premierul Victor Ponta: „Anul acesta vreau să-mi ţin cuvântul faţă de Mircea Cosma (preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, trimis în judecată de DNA pentru luare de mită şi abuz în serviciu - n.red.) în primul rând, faţă de prahoveni şi faţă de toţi românii, anul acesta începem Comarnic - Braşov, autostrada de care are nevoie România“.

- Directorul CNADNR Narcis Neaga: „În iunie semnăm contractul. (...) Infirm toate zvonurile referitoare la retragerea Vinci“.

Iulie 2014

- Ministrul transporturilor Ioan Rus: „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi (cu referire la luarea unei decizii privind autostrada Comarnic-Braşov în toamnă - n.red.)“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO