ZF 24

E inutil să schimbăm Codul Rutier în fiecare an, dacă nu este aplicat “ca la carte”

E inutil să schimbăm Codul Rutier în fiecare an, dacă...

Autor: Bogdan Alecu

17.09.2013, 13:05 3341

La mai puţin de o lună de la ultima modificare a Codului Rutier Ministerul Afacerilor Interne oferă spre dezbatere publică o nouă Ordonanţă de Urgenţă pentru înăsprirea legislaţiei rutiere.

Noua propunere vine în contextul în care în 2012 au avut loc pe drumurile publice nu mai puţin de 27.000 de accidente rutiere cu victime. Dintre acestea, pe fondul vitezei, neacordării priorităţii pietonilor pe trecerile de pietoni sau consumului de băuturi alcoolice au fost produse peste 10.500 de accidente în care au murit 800 de persoane iar aproape 4.000 au fost rănite grav, în timp ce 10.100 au fost rănite uşor.

Ce propune noul Cod ? Pedepse mult mai drastice în special pentru cei care trec pe culoarea roşie a semaforului, nu acordă prioritate pietonilor care traversează prin locurile special amenajate, pentru cei ce depăşesc cu mai mult de 30 km/h viteza legală şi pentru cei care trec calea ferată în momentul în care barierele sunt lăsate sau luminile roşii pornite. De asemenea, şoferii care au primit o amendă şi nu o achită în termen de 30 de zile de la data comunicării procesului verbal se aleg direct cu suspendarea permisului de conducere.

Limita de viteză la caer şoferii vor rămâne fără carnet de conducere de asemenea va fi modificată. Dacă acum suspendarea carnetului are loc dacă viteza legală este depăşită cu peste 50 km/h, noua propunere vine cu micşorarea vitezei la 31 km/h – astfel, cine va depăşi limita legală cu 31-40 km/h se va alege cu permisul de conducere suspendat pentru o lună, iar pentru 41-50 km/h perioada creşte la două luni, în timp  ce pentru 51-60 km/h suspendarea va avea loc pe trei luni.

Printre cele mai drastice măsuri se iau în cazul celor care vor traversa intersecţia pe culoarea roşie a semaforului – permisul va fi suspendat pentru o perioadă de 2 ani şi o amendă între 10.000 şi 16.000 de lei. În cazul în care are loc un accident, chiar şi minor, suspendarea creşte la trei ani. Aceeaşi perioadă este valabilă şi pentru cei care nu respectă regulile la trecerea căii ferate. Dacă nu se va acorda prioritate pietonilor la traversare, şoferii se vor alege cu permisul suspendat pentru patru luni, plus amendă de la 1.680 la 8.000 de lei.

La prima vedere noile măsuri sunt foarte drastice pentru şoferi. Amenzile cresc foarte mult, la fel şi perioadele de suspendare a permisului de conducere. Un argument important adus de cei mai mulţi este că în România salariile sunt prea mici pentru astfel de amenzi. Dar diferenţa dintre o taxă şi o amendă este faptul că şoferul nu este obligat să încalce legea. O face pe propria răspundere. Nu vrea să plătească amenzi, atunci trebuie să respecte întocmai legislaţia rutieră şi nu mai există nicio problemă.

Dar chiar şi aşa, nu este suficient ce face acum Ministerul Afacerilor Interne. De ce? Pentru că cel mai probabil, ca şi până acum, codul rutier se va aplica  doar unde este prezent un echipaj de poliţie. Şoferii se vor atenţiona în continuare fie prin staţii radio fie prin “flashuri” şi doar cei neatenţi vor fi prinşi.

Pentru a se asigura întocmai respectarea legislaţiei, poliţia trebuie să monteze radare şi camere video pe toate drumurile europene şi mai ales în marile oraşe. Trece cineva pe roşu? Pozat, filmat, amendat, rapid şi sigur. Fără întâlniri cu poliţişti, explicaţii şi discuţii. Amenda în plic acasă. Doar aşa se va civiliza şoferul.

Astfel de măsuri sunt deja luate în Europa de Vest. În Austria pe autostrăzi avem camere şi radare aproape din kilometru în kilometru şi doar aşa se circulă legal. La fel se întâmplă şi în marile oraşe. Peste tot există supraveghere video. În România singurul proiect de acest gen este cel dintre Bucureşti şi Braşov pe DN1, sistem care însă este aproape oprit.

Ce vedem acum în Capitală şi pe drumurile publice? Şoferi tot mai agresivi, tot mai grăbiţi care efectuează manevre periculoase care pun vieţile altora dar şi pe a lor în pericol. De pe banda trei se virează la dreapta, iar de pe prima bandă la stânga. Taximetrişti care opresc exact unde are clientul nevoie, cu toate că blochează traficul. Depăşirile de coloane, pe linie continuă sau chiar dublă continuă sunt la ordinea zilei pe DN-uri. Sunt şoferii sancţionaţi? Din păcate doar în foarte puţine cazuri.

Este cineva supărat de noile sancţiuni pentru trecerea pe culoarea roşie? În Bucureşti sunt foarte mulţi şoferi care trec pe culoarea roşie, atât ziua cât mai ales noaptea. Cine protestează ar trebui să urmărească intersecţiile noaptea să vadă cum sunt traversate pe roşu cu peste 100 km/h fără ca nimeni să fie sancţionat. Iar acest lucru se va întâmpla cu adevărat doar atunci când vor fi instalate camere video. Mai mult, cu toate că sistemele sunt destul de costisitoare, având în vedere amenzile ce vor urma, se va amortiza rapid, şi în plus, acesta ar putea salva multe vieţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO