Salariul mediu net în Braşov, de circa 1.500 de lei (cu 7% mai mic decât cel din restul ţării) şi faptul că aproape 30% din populaţia judeţului au un loc de muncă, precum şi universităţile din oraş au făcut ca, în ultimii ani, judeţul să nu fie ocolit de investitorii străini. Alături de fabricile care angajează mii de oameni în industria auto precum Autoliv, Schaeffler, Preh, Quin sau Draexlmaier, furnizorii de servicii de externalizare de tip call center au început să îşi extindă prezenţa cu filiale în Braşov, pentru că au găsit buni vorbitori de limbi străine. Chiar la începutul acestei săptămâni, compania Competence Call Center a anunţat că a deschis al doilea centru din România la Braşov, unde vor lucra 100 de oameni, vorbitori de limbi străine (engleză, spaniolă, italiană, franceză, rusă sau maghiară).
„Punctul forte al Braşovului este în primul rând forţa de muncă bine calificată. În fostele fabrici de tractoare şi rulmenţi lucrau la un moment dat în jur de 100.000 de oameni, iar o mare parte dintre aceştia sunt în acest moment angajaţi în cadrul producătorilor de componente auto din judeţ. Infrastructura de comunicaţii este bine pusă la punct, iar cunoaşterea limbilor străine de către tineri a condus la dezvoltarea centrelor de servicii de tip call center“, a explicat Mihai Miron, antreprenorul care controlează afacerea Ropharma din domeniul retailului şi distribuţiei de medicamente, un business de peste 400 mil. lei în 2013, care a poziţionat compania pe locul opt în topul celor mai mari firme din judeţ de anul trecut.
În statisticile privind numărul de turişti din judeţ, Braşovul a înregistrat un progres semnificativ anul trecut, cu peste 123.000 de turişti străini care au vizitat judeţul, în creştere cu 40% faţă de anul 2010. În total, numărul de turişti străini care au vizitat anul trecut Braşovul reprezintă 7% din numărul total înregistrat la nivel naţional.
„Indicatorii economici arată bine, însă perceptual, oraşul nu este dinamic.Toată lumea vorbeşte despre turism, însă un oraş de talia Braşovului are nevoie şi de industrie. Am stat în Braşov în ultimele patru luni şi mi se pare că acolo comunitatea de business a intrat într-o zonă de confort şi nu mai vrea să iasă“, a spus Aliz Kosza, un executiv care a condus companii precum MOL, Orkla Foods sau Fabryo şi care deţine în prezent propria firmă de consultanţă. Kosza, care a avut proiecte de consultanţă în marile oraşe din ţară, spune că judeţe precum Cluj şi Iaşi vibrează, au comunităţi de business puternice, în timp ce în Braşov mediul e mai puţin dinamic.
În prezent, cele mai multe cereri de forţă de muncă în Braşov provin din industria auto şi din cea a centrelor de servicii – shared service center-e şi call-center-e.
„Dacă în auto se caută în special oameni tehnici, în servicii se recrutează foarte mult proaspăt absolvenţi de facultate, cunoscători de limbi străine. Avantajul Braşovului este acela că încă are forţă de muncă bine calificată disponibilă, mai multă ca în alte oraşe mari. În plus, nivelul salarial este puţin mai scăzut chiar faţă şi de Sibiu“, a explicat Bogdan Florea, directorul general al companiei de recrutare Trenkwalder, care are filială şi în Braşov.
Una dintre cele mai mari probleme în Braşov este faptul că nu are încă o infrastructură pentru transport aerian bine pusă la punct, iar aeroportul din Ghimbav, unde este şi un parc industrial, ar trebui, teoretic, să fie finalizat anul viitor. De altfel, în parcul industrial din Ghimbav există mai multe fabrici mari, printre care şi cea dezvoltată de Continental, care dezvoltă o unitate de pompe de alimentare cu combustibil, cea a nemţilor de la Preh, care produc aici sisteme de comandă de acţionare şi control pentru autovehicule, dar şi a grupului Quin care fabrică ornamente de decor pentru industria auto.
„Am văzut pista de aterizare construită pe noul aeroport, despre care se spune că ar trebui să fie gata anul viitor, ceea ce va încuraja firmele să facă investiţii. Avem EADS care produce componente pentru avioane Airbus şi Eurocopter care produce componente pentru elicoptere care vor face mai multe investiţii, cel mai probabil, dacă aeroportul va fi funcţional“, a mai spus Mihai Miron, care prin contribuţia sa în business a generat 130 de milioane de euro pe an în industria de sănătate şi a creat trei companii aflate în top 10 în judeţul Braşov.
Cea mai mare companie din judeţul Braşov este lanţul elveţian Selgros Cash&Carry, care avea la finalul anului trecut afaceri de peste 3 mld. lei şi 4.000 de angajaţi.
Pe lângă închiderile de fabrici precum Tractorul, Rulmentul şi fabrica de ciocolată Poiana (care acum se produce în Bulgaria), este posibil ca Braşovul să mai piardă o fabrică de medicamente, Europharm, pe care grupul britanic GlaxoSmithKline a anunţat că o va închide.