După şase luni în care nu a mai făcut nicio raportare privind stadiul absorbţiei fondurilor UE, Ministerul Fondurilor Europene a publicat, la finalul săptămânii trecute, stadiul absorbţiei la data de 2 august.
Faţă de ultima raportare, din 2 februarie, sumele atrase până la 3 august au fost de doar 277 de milioane de euro, adică o medie lunară de sub 50 de milioane de euro. Astfel, faţă de absorbţia fondurilor structurale de 1,1 mld. euro la 2 februarie (4,9% din suma totală alocată), la 3 august absorbţia ajunsese la 1,38 mld euro (6,1% din întreaga sumă alocată).
Cel mai bine stă Programul Operaţional Infrastructura Mare (din care sunt finanţate lucrările de infrastructură şi mediu), care a primit rambursări de un miliard de euro, adică 11% din alocarea totală de 9,2 miliarde de euro, în perioada 2014 – 2020. Însă acest program este unul aparte şi pentru că mare parte din banii primiţi sunt pentru lucrările începute şi nefinalizate în exerciţiul financiar 2007 – 2013. PO Transporturi (cum se numea o parte a programului în exerciţiul financiar trecut) a pierdut în jur de un miliard de euro, pentru că nu a cheltuit banii în timpul convenit. Lucrările ce trebuia decontate din aceşti bani sunt plătite acum şi de aceea programul pare că merge mai bine. În realitate, nu merge bine deloc. Datele Ministerului Fondurilor Europene, puse cap la cap cu cele ale Ministerului Finanţelor, arată că situaţia nu este deloc bună.
Execuţia bugetară, la primul semestru, arată că investiţiile statului (cheltuielile de capital) sunt cu 72% mai mari faţă de cele din semestrul I din 2017, până la 7 mld. lei. Dar 2,5 mld. lei din aceşti bani sunt achiziţiile de armament ale MApN. În plus, cheltuielile de investiţii ale statului sunt cu 1,5 miliarde de lei sub suma programată. Cheltuielile în programele cu fonduri UE au fost cu 20% mai mari în
S1/2018 faţă de S I/2017, până la 7,3 miliarde de lei. Dar programarea era ca bugetul să cheltuiască, în primul semestru, în programele derulate cu fonduri UE, 14,2 miliarde de lei. Prin urmare, execuţia în proiectele derulate cu fonduri UE (autostrăzi, canalizări) a însemnat doar 51,8% din program.